? מי צריך "שֶסְדר" עכשיו

ערך גדול בכך שבני הנוער מקבלים על עצמם מלכתחילה תקופת לימוד ארוכה יותר של לפחות שש שנים. אלה "מצביעים ברגלים" ומכריזים בכך קבל עם ועולם שלימוד התורה חשוב להם עד כדי כך שהם מוכנים להתחייב להקדיש לו זמן ארוך יותר

חדשות כיפה הרב אליעזר חיים שנוולד 03/06/05 00:00 כה באייר התשסה


שאלה: התפרסם
לאחרונה שקבוצת רבנים מישיבות ההסדר מובילים מסלול חדש שש שנתי לבני ישיבות ההסדר (שֶסדר=שש הסדר) שבו תקופת הלימוד ארוכה יותר (ארבע שנים) וגם תקופת השירות ארוכה יותר (בסה"כ כשנתיים. לאחר שנה וחצי של לימוד מתגייסים לעשרה חודשים בפלוגת מסלול, חוזרים לישיבה לתקופת לימוד של עשרה חודשים; מתגייסים לשנה לתקופת שירות שניה בפלוגה מבצעית; וחוזרים לישיבה לשנתיים). ברצוננו לשאול מדוע יש צורך במסלול נוסף על המסלול הקיים? האם הארכת המסלול לשש שנים לא תרתיע? וכן לגבי הפיצול של השירות האם לא היה עדיף שירות רצוף? האם הפיצול אינו קוטע את רצף הלימוד? כמו כן התפרסם שבמסלול זה יהיו אחוזי קצונה גבוהים יותר, האם הפניית בחורי ישיבה איכותיים לקצונה אינה פוגעת בתהליך התגדלותם בתורה
?
תשובה: אמנם שאלתכם מתמקדת במסלול השירות ובמאפייניו אולם יש להדגיש שהקמת המסלול החדש לא נועדה רק כדי לשפר את מסלול השירות. (יש מקום לפרט גם את הדגשים התורנים הייחודיים שהוא מקדם, בקרו באתרנו: www.n-s.org.il). מאז הוקם מסלול ההסדר הוא עבר שינויים רבים בהתאם לנסיבות. האחריות שלנו על המשך התפתחות עולם התורה מחייב אותנו לבצע שינויים ושיפורים עפ"י הנסיבות המשתנות. המסלול החדש בא לתת מענה לצורך תורני שקיים כבר זמן רב. צריך לשים לב לשינויים שמתחוללים בתקופה האחרונה. יש ציבור גדול שמעוניין מלכתחילה במסלול ארוך יותר שיש בו יתרונות של ישיבה גבוהה ושל ישיבת הסדר כאחד. כמו כן בשנים האחרונות יותר מחמישים אחוז מבני ישיבות ההסדר ממשיכים לשנה השישית (לעומת רק כחמש עשרה אחוז שממשיכים לשנה שביעית ומעלה). זהו שינוי שנובע מתחושה שאל מול האתגרים העומדים בפנינו יש להאריך את תקופת הלימוד וההתפתחות התורנית. אמנם מדובר בכאלה שבחרו להאריך את תקופת לימודם רק לאחר שלמדו כבר בישיבת ההסדר והכרתם בחשיבות הלימוד התחזקה. אולם בעידן המשברי בו אנו מצויים, יש ערך גדול בכך שבני הנוער מקבלים על עצמם מלכתחילה תקופת לימוד ארוכה יותר של לפחות שש שנים. אלה "מצביעים ברגלים" ומכריזים בכך קבל עם ועולם שלימוד התורה חשוב להם עד כדי כך שהם מוכנים להתחייב להקדיש לו זמן ארוך יותר.
צריך להדגיש שהמסלול החדש לא בא להחליף את המסלול הקיים, אלא להוות מסלול נוסף המאפשר לתלמיד לבחור ביניהם. עד לפני כעשר שנים היו בהסדר שני מסלולים "הסדר ארבע" ו"הסדר חמש" ולא היתה בכך כל בעיה. בשנים האחרונות, בעיקר בשל גידול בהיקפי המחזורים, מסלול ההסדר גדל ב"ה בכעשרה אחוז לשנה (השנה מחזור ההסדר הוא כ-1350 ובשנה הבאה הוא צפוי לגדול בע"ה ל-1500). מצב זה מאפשר לקיים את שני המסלולים זה לצד זה.
גם בתחום השירות הצבאי חלים שינויים גדולים בתקופה האחרונה (המסלול קוצר, המילואים לא יבצעו יותר בט"ש ועיקר הנטל יפול על הסדיר, שילוב הבנות ביחידות יגדל, ותגבר הדרישה לפזר את ההסדר וכו'). המסלול השש שנתי מאפשר לגבש מתכונת של שירות איכותי יותר שתורם יותר לבטחון המדינה. במסלול החדש מחלקת הבני"ש לא תפוזר. בתקופת השירות השניה היא תשרת באחת מהפלוגות הלוחמות בגדוד. בפלוגה זו יהיו בני"ש ברצף, לאחר שמחזור אחד יסיים את שירותו (לאחר שנה), הוא יוחלף ע"י המחזור הבא אחריו. רצף הנוכחות של בני"ש באותה פלוגה יתרום לאיכותה וישפיע על איכות שאר הפלוגות בגדוד משום שהוא יצור ביניהן תחרות חיובית. אמנם השירות הצבאי נעשה ארוך יותר (בכחצי שנה) אולם גם לימוד התורה ארוך יותר (בכחצי שנה). גם במסלול הקיים כיום השחיקה גדולה מאד כתוצאה מהרצף, ועל כן נכון לפצל את התקופות. במתכונת של שירות ארוך יותר לא נכון לבצעו ברצף.
לשאלתם על פיצול תקופות הלימוד, צריך לזכור שעד לפני כעשר שנים היה מסלול ההסדר מפוצל ותקופת הלימוד שבין שתי תקופות השירות היתה המוצלחת והחזקה ביותר. כך גם קורה כיום במסלול הפיקוד בהסדר ויש להניח שכך יהיה גם במסלול החדש בע"ה. התגדלות בתורה אינה רק ענין מתימטי, תקופת השירות בצבא מבגרת את התלמיד ויוצרת כלי קיבול לספיגת תורה.
לגבי הגידול באחוזי הקצונה, הדבר נובע מצורך גובר בהשתלבות בני ישיבה בתפקידי פיקוד. אולם זו שאלה של התאמה אישית. מנסיון של עשירות קציני הסדר שעברו במסלול הפיקוד של ההסדר בעשור האחרון, יש רבים שהמשיכו לרבנות ודיינות וממשיכים לשרת במילואים בתפקידי פיקוד וחלקם אף מפקדים בכירים. לגביהם הפיקוד לא רק שלא פגע בהתגדלותם אלא אף פיתח ונתן להם כלים. במסלול החדש גם לא יווצר נתק בין היוצאים לקצונה ובין בני מחזורם - דבר זה יקל מאד על השתלבותם מחדש בלימוד.
לסיכום: אנו מקוים ומתפללים שהמסלול החדש ביחד עם המסלול הקיים יתרמו להגדלת תורה והאדרתה והאמת והשלום אהבו.

בשולי הדברים / הרב שלמה אבינר
יישר כוחו של הרה"ג הרב אליעזר שנוולד שליט"א, על יזמתו של מעלין בקודש הן בתורה הן בצבא, ובוודאי ראויה היא לו, בהיותו בעצמו תלמיד חכם גדול ראוי לעמוד בראש ישיבה ויחד עם זה גדול בצבא.