מחפשים בית ספר לילדיכם? אל תתחילו לפני שקראתם את זה

איזו ישיבה תיכונית תתאים לילדיכם, מהי האולפנה שבה בתכם תמקסם את יכולותיה? רחלי כהן, עובדת סוציאלית קלינית וקצינת ביקור סדיר, משרטטת עבורכם את תשעת ככלי האצבע להתנהלות נכונה בבחירת בתי ספר

חדשות כיפה רחלי כהן 23/01/19 18:01 יז בשבט התשעט

מחפשים בית ספר לילדיכם? אל תתחילו לפני שקראתם את זה
מורה בבית ספר. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בימים אלה נפתחות ההרשמות לישיבות תיכוניות, אולפנות ותיכונים השונים בארץ, על מנת שבני הנוער יקבלו את ההחלטה הנכונה עבורם,  ריכזתי את תשעת כללי האצבע להכנה נכונה לקראת תהליך קבלת ההחלטות.

1.    לפני בדיקת המסגרות הקיימות כדאי שתשבו עם הילד לשיחת חשיבה משותפת, זמן איכות אישי לבחון יחד מה החוזקות שלו. כמו כן, מה הם התחומים שהוא חלש בהם וזקוק לחיזוק? והכי חשוב מה הם תחומי העניין, התחביבים והכישורים שלו. תובנות משיחה זו יובילו את כל  התהליך בקבלת ההחלטה עבור המסגרת המתאימה לילד.

2.    באותה שיחה, כדאי לבחור יחד ערך/ 2 ערכים שהכי חשובים להורים ולילד בחינוך, במטרה לסנן את אותן מסגרות לפי התאמתן לילד. ערכים לדוג: אמונה, חיי חברה, רמה תורנית, פיתוח כישרון מסוים.

3.    פנימייה- האם? - הפנימייה מהווה אבן דרך משמעותית בהתפתחות החברתית ובפיתוח העצמאות של הילד, אנו צריכים לבדוק האם הפנימייה יכולה לתרום לילד או שמא להיפך. לעיתים אנו ההורים מגוננים על הילדים ופחות מאפשרים להם להיות עצמאים... חשוב לבדוק מה הילד צריך להתפתחות האישית שלו 

4.    כאשר אנו מדברים עם הילד על נקודות החוזק שלו, חשוב לשים לב האם יתאים לו מסגרת עם מסלול עיוני/ מקצועי. ישנם לא מעט ילדים שמתקשים בבחינות העיוניות ובלמידה שעות ארוכות בכיתה הפורמלית, אך אם נבקש מההורה לתאר את אותו הילד, הוא יאמר ש"הוא אלוף בלתקן אופניים או מכשירי חשמל..." חשוב לשים לב לכך ולפתח את היכולות הללו. ישנם ילדים שכאשר הם מקבלים מכשיר/ מכונה/ עבודת ידיים- הם פורחים. זה הזמן לתת ביטוי ליכולת הזו, לכוון אותם לבי"ס מקצועי בו הם ירכשו מקצוע לחיים, ושם הם יידעו למצות את היכולות הטכני שלהם.

5.     במידה ובחרתם במסלול מקצועי- כדאי לבדוק אילו מגמות קיימות באותה מסגרת, לדוג: חשמל, מכונאות רכב, מיזוג וקירור, בישול, ספרות ועוד. ולוודא מול הילד שאכן אותן מגמות מעניינות אותו והוא מגלה סקרנות לאותו תחום.

6.    מספר תלמידים בכיתה- מומלץ לשים לב מה מתאים לילד שלנו? האם הוא מסוגל להשתלב ולהגיע לידי ביטוי גם בכיתה גדולה או שזה דווקא עלול להזיק לו וכדאי לוודא מראש האם יש כיתות קטנות באותו בי"ס, האם מדובר בבית ספר גדול או בבית ספר קטן ומשפחתי. מה נכון עבור הילד שלי? 

7.    חברים מוכרים- תמיד כדאי ללכת לבי"ס חדש עם חברים מוכרים שיקלו על תהליך ההסתגלות לבי"ס חדש, אך כדאי לזכור כי לא תמיד החברים הטובים בוחרים את בי"ס שמתאים לילדנו, הכי חשוב לשים לב לכישורים של הילד ולצרכיו.

8.    אבחונים או הפרעות קשב וריכוז- במידה והילד מאובחן וזכאי להקלות או לצורת למידה מסוימת כדאי לבדוק האם בי"ס נותן מענה לצרכים אלו.

9. הכי חשוב! לעבור את התהליך יחד עם הילד, בשותפות,  להקשיב לצרכיו, להנות מהתהליך ועל ידי כך לחזק את הקשר הורה- ילד.

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית וקבס"ית במרכז התורני טכנולוגי בנחלים