ללמוד ביחד

כמעט מחצית מהישראלים מוכנים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר משותפים לדתים וחילונים. בציבור הדתי לא בטוחים שזה מהלך נכון

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 14/01/10 00:00 כח בטבת התשע

47% מהישראלים יסכימו לשלוח את ילדיהם לבתי ספר משותפים לתלמידים חילונים, דתיים ומסורתיים. כך עולה מסקר שערך השבוע ארגון צו פיוס לקראת כינוס מיוחד בנושא: החינוך המשלב - מההיבט של בתי ספר המיועדים לתלמידים חילונים, דתיים ומסורתיים, שיתקיים ביום ראשון, הקרוב בבית אבי חי בירושלים.

הסקר נערך על ידי מכון הסקרים "מותגים" בקרב 500 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל.

על פי הסקר, עיקר הקושי לשלוח ילדים לבתי ספר משותפים מגיע מצידם של החרדים, הדתיים והדתיים הלאומיים, כאשר 4% מהחרדים, 17% מהדתיים ו- 34% מהדתיים הלאומיים יסכימו לשלוח את ילדיהם לבתי ספר משותפים. לעומתם, 58% מהחילונים ו- 57% מהמסורתיים השיבו שיסכימו לשלוח את ילדיהם לבתי ספר משותפים.


רק 34% מהדתיים הלאומים ישלחו לבי"ס משולב

(צילום: ccarlstead-cc-by)


נתון נוסף שעולה מהסקר מצביע על כך שהישראלים לא מודעים לקיומם של בתי ספר משותפים לחילונים, דתיים ומסורתיים בישראל. 71% מהאוכלוסייה לא שמעה כלל על בתי ספר משותפים, כשהפילוג הוא: 76% מהחילונים, 67% מהמסורתיים, 58% מהדתיים, 75% מהחרדים ו- 45% מהדתיים הלאומיים לא ידעו על קיומם.

"יש לברך על כך שציבור גדול מעוניין באפשרות של חינוך בבתי ספר משותפים לחילונים, דתיים ומסורתיים" אמרה בתגובה עליזה גרשון, מנהלת ארגון "צו פיוס". "עם זאת אני מצרה על כך שכל כך הרבה אנשים אינם יודעים שבמדינת ישראל קיימים בתי ספר משותפים, במיוחד לאור העובדה שלפני כשנה וחצי התקבל בכנסת חוק חינוך ממלכתי משלב שבין היתר אמור לקדם את המסגרות החינוכיות המשותפות. הסקר מעלה את האפשרות שרבים מההורים ישקלו לשלוח את ילדיהם לבתי ספר משותפים אם יידעו על קיומן של מסגרות אלו, בהן נוצר מפגש והיכרות עם "האחר", תוך שמירה על הזהות המובדלת של כל תלמיד, מבלי לכפות את אורח חייו של האחד על האחר. נתון זה עולה בקנה אחד עם העובדה שבשנתיים האחרונות עלו יוזמות חדשות רבות במקומות שונים ברחבי הארץ וזה גרם לנו בצו פיוס להבין שיש צורך לתרגם את הרצון והביקוש לכדי ביצוע. בכינוס שייערך ביום ראשון אנו נשמע את מנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמשון שושני ונלמד כיצד הוא מתכוון לקדם וליישם את החוק".

האם בציבור הדתי מתלהבים מהרעיון?

"הייתי רוצה שהילדים שלי לא יחיו בבועה ויספגו את ההוויה הישראלית ואת כור ההיתוך כמו שהוא" אומר יוסי אב לשלוש מרמת גן שהיה שמח לשלוח את ילדיו לבית ספר מעורב. "אני רוצה שהם יהיו מחוברים לכלל ישראל ולא רק לחברה שלהם. החינוך מתחיל בבית והכל תלוי בהורים אם ההורים מאמינים בדרכם ומכווינים את הילדים על ידי דוגמא אישית אז הילדים אז אין סתירה שילמדו בשילוב עם ילדים מכל הגוונים".


הרב נבון לעומת זאת לא חושב שזה מתאים לכולם. "בית ספר משותף לדתיים ולחילוניים איננו מתאים לרוב האוכלוסייה" אומר הרב חיים נבון. "הורים דתיים רוצים שהמחנכים ילהיבו את ילדיהם לתורה וליראת שמים, והורים חילוניים בדרך כלל לא ירצו שזו תהיה האווירה בבית הספר. ובכל זאת, אני מכיר בית ספר משותף לדתיים ולחילוניים במודיעין שמגיע להישגים יפים, גם בחינוך הילדים וגם בשיתוף הפעולה בין ההורים. יש הורים - דתיים וחילוניים - שבשבילם בית ספר כזה הוא גלגל הצלה ממערכת החינוך הסטנדרטית".