ליקויי בניה בדירה חדשה

התרווחתם בסלון ולפתע הבחנתם בכתמי רטיבות בקיר, ובכך שהשקעים שהזמנתם בחדר ההורים לא קיימים? המדריך הבא יחסוך לכם את כאב הראש

חדשות כיפה איציק אפרתי 14/01/08 00:00 ז בשבט התשסח

ליקויי בניה בדירה חדשה

רכישת דירה היא אחת ההחלטות הכספיות הגדולות ביותר בחיים.

אחרי כל הסיורים, הטיולים, ההתלבטויות, הדיונים המשפחתיים, משא ומתן מול הקבלן, התרוצצויות בין הבנק לעו"ד... קיבלתם בשעה טובה מפתח מהקבלן לדירת החלומות שלכם.

התרווחתם בסלון ולפתע הבחנתם בכתמי רטיבות בקיר הסלון ושהריצוף בפרוזדור בצבעים שונים ואין בכלל שקעים בחדר הורים, למרות ששילמתם במיטב כספכם עבור השינויים. לצערנו, הסיפור מוכר.

מה זה ליקויי בניה?

כאשר אנו קונים דירה חדשה, ולמרות שזו דירה חדשה, אנו עשויים למצוא בה ליקויים הסיבות לכן יכולות להיות רבות: תכנון לקוי או חסכוני, ביצוע לוקה בפיקוח רשלני אן חסכוני, חומרים לא מתאימים. ליקויי בניה מוגדרים בחוק המכר כ- "אי התאמה".

באופן כללי הכוונה היא לאי התאמה בין התכנון והחומרים הקבועים בחוזה, או ב"מפרט", ו/או בתקנים הנהוגים בישראל, או בתקנות הבניה המוסדרות בחוק, לבין הבניה שבוצעה בפועל.

לצערנו, ברוב הבדיקות אשר ביצענו ב-13 שנים האחרונות, אנו נתקלים בליקויים רבים מצד הקבלן שלעיתים אף מוסווים בתיקונים קוסמטים המנסים לטשטש את הליקויים בפני הדיירים - כך שבעצם קיימים סיכויים קלושים שבעלי הדירה החדשה יוכלו להבחין בליקויים בעת הרכישה ואף לאחר מספר חודשים.




מי אחראי על ליקויי בניה?

רוכשי דירות רבים מגלים כי בבואם להתלונן על ליקויי בנייה בדירה שרכשו הם ניצבים מול גוף בעל שלושה ראשים כולל חילופי האשמות בין היזם, הקבלן-המבצע וקבלני-המשנה. אז מי אחראי על הדירה שרכשתם?

למעשה רוכש הדירה קונה את הדירה מהיזם, ולכן על פי החוק מי שעומד מול הרוכש הוא היזם בלבד - ועליו מוטלת החובה החוקית לתת את האחריות ביחס לבנייה ולביצוע של הדירה, בהתאם להוראות חוק המכר. למעשה, אין שום יחסים משפטיים כלשהם בין הקבלן-המבצע או קבלני המשנה לבין רוכש הדירה.

ואולם, בפועל במקרים רבים מושכים היזמים את הדייר לדרישת ביצוע התיקונים והאחריות על הדירה - על ידי הקבלן-המבצע דבר העשוי לגרום לבעיות משפטיות רבות מאוד בעתיד..ולכן, הדבר המומלץ הוא שכל רוכש דירה יפנה אך ורק ליזם הפוייקט תוך כדי תיעוד רישמי של כל פניה בדבר ליקוי או אי התאמה.

מי מבצע בדק בית?

על מנת לדעת את כל אותם ליקויים לפני קבלה של הבית, ניתן לשכור שירות בדק-בית המאפשר לקבל שקט נפשי לפני ביצוע אחת הרכישות החשובות ביותר בחייו של אדם. ביצוע בדק-בית נועד לתת לקונים תמונת מצב עדכנית ומפורטת על הבית אותו הם מעוניינים לרכוש, משלב תכנון ואיכות הבנייה ועוד מאפיינים רבים נוספים.

שנת בדק

שנת בדק - הינו פרק זמן המוגדר בחוק המכר דירות שבו תיבדק הדירה תוך כדי שימוש סדיר על עצם היותה ראויה למגורים. שנת הבדק מתחילה מיום חתימת הדייר על פרוטוקול המסירה ועד לתום שנה.

חשוב מאוד שתהליך בדק בית ייעשה ע"י הרוכש במהלך שנת הבדק וההודעה בדבר הימצאות הליקויים תימסר למוכר גם היא במהלך תקופת הבדק, כל זאת בצירוף דרישה בכתב לביצוע התיקונים.

במידה והרוכש אינו מודיע למוכר במהלך שנת הבדק על הליקויים, עלול הדבר להיראות כוויתור על זכויות הרוכש בדבר התיקונים.

איציק אפרתי עומד בראש חברת תפארת - ביקורת ואיכות מבנים