כבר לא מטריד

מהיום ניתן להתלונן על הטרדה מינית דרך האינטרנט. האתר "תקנה" מאפשר פנייה אנונימית, ללא הזדהות

חדשות כיפה אדם צחי 04/08/08 00:00 ג באב התשסח

כבר לא מטריד

נשים שהוטרדו מינית על ידי בעלי סמכות מתקשות להתלונן, לעיתים קרובות. הדבר כרוך בהיחשפות קשה, ולעיתים הסתרת המצב מועדפת על הנפגעת, יותר מן הגילוי. פיתרון למצב זה מתאפשר בעקבות עלייתו לאוויר של אתר הפורום "תקנה". האתר מאפשר פנייה אנונימית לחברי הפורום, ובכך עוקף, לפחות בתחילת הדרך, את מחסום השתיקה.


פורום "תקנה", נוצר בכדי לאפשר התמודדות פנים קהילתית עם פגיעה בתחום המיני מצד בעלי מרות וסמכות בנתונות תחת מרותם או השפעתם. מטרת הפורום היא ליצור דרך נוספת עבור המתלוננות לטפל בתלונה ביעילות ולמנוע את הישנותה ואת נזקיה למתלוננת ולנשים נוספות. הפורום הוקם בשנת 2003, והוא מאגד בתוכו את המוסדות המרכזיים בציבור הדתי לאומי (ביניהם בני עקיבא, צביה, עמינדב, קולך, ויד שרה). בין חברי הפורום עומדת השורה הראשונה בעולם הדתי לאומי, בתוכה הרב יעקב אריאל, הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב אליקים לבנון, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, ד"ר שלומית להמן והרבנית חנה הנקין.


לאתר האינטרנט שתי מטרות מרכזיות: לשמש חלון ראווה ברשת לקיומו של הפורום, ולאפשר פניה אנונימית לחברי הפורום, בלי להזדהות.יהודית שילת היא מנהלת פורום "תקנה", ובנוסף לכך עוסקת בייעוץ והדרכה בתחומי חינוך ומשפחה. "אני רוצה להדגיש", אומרת יהודית, "אנחנו מטפלים רק בבעיות של בעלי מרות וסמכות - כגון מנהל, רב, פסיכולוג או שופט - כלפי מי שנתון תחת מרותם. לא בכל הבעיות של הטרדה וניצול מיני. אנו מדברים, כמובן, על אנשים דתיים, שחברי הפורום יכולים להטיל עליהם סנקציות והם יקבלו אותן. אין זה אומר שאנחנו נמצאים במקום מערכת המשפט; אנחנו פועלים רק אחרי שמתברר כי המתלוננת לא מעוניינת להשתמש במערכת המשפטית. אנחנו מאפשרים עוד אופציה להתמודד עם הבעיה הזו".


אם הקמתם פורום, סימן שמדובר ביותר ממקרה אחד או שניים.

"בשנתיים וחצי האחרונות טיפלנו בעשר פניות, כאשר התלונות הינן על אנשי מפתח בציבור הדתי - לאומי. לאור העובדה שאנחנו עדיין לא מוכרים מספיק בציבור הרחב, יש להניח שיש הרבה יותר מקרים מאשר מספר הפניות שהגיעו אלינו. כמו שאמרתי, מדובר באנשים מרכזיים בציבור הדתי לאומי, וזו תופעה קשה, שדמויות ברמה כל כך גבוהה נמצאות במצב הזה".


מהן הסנקציות שאתם מפעילים?

"הסנקציות שלנו שוללות מהאנשים הללו את המרות והסמכות שלהם. אנחנו פונים אליהם, מזמנים אותם, ומבררים את המקרה. עד היום, כל המתלוננים שיתפו איתנו פעולה בצורה כמעט מלאה. אלה שלא עבדו איתנו בצורה מלאה - נמצאים תחת מעקב, ואנו מפעילים כוח בכדי לגרום להם להישמע לסנקציות. במידה והם לא נשמעים לנו, הדבר ייוודע לממונים עליהם או לקהילה שלהם. שיתוף הפעולה איתנו שומר על דיסקרטיות ביחס אליהם, וזה עולה בקנה אחד עם רצון המתלוננות. חשוב לי להדגיש שלאחר התלונה, האנשים הללו לא ממשיכים למקום אחר ושם שוב מקבלים את הכוח שהיה להם. אנחנו מוציאים אותם מהמעמד. כל האנשים שהתלוננו עליהם אצלנו, כבר מחוץ לתפקידי מרות וסמכות".


יהודית מוסיפה סיפורון מעניין לסיום: "אגב, אחת מן התלונות כבדות המשקל הגיעה אלי דרך אנשים שהתכתבו איתי דרך הפורומים של אתר כיפה, כשהייתי מנהלת פורום". אין על כיפה.