חנוכה טוב יותר

למרות אכזבות העבר, מבטיחים מארגני המופעים כי השנה הופקו הלקחים וההנאה תהיה מושלמת. נשאר רק לקוות

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 01/12/10 00:00 כד בכסלו התשעא

חנוכה טוב יותר
יחצ, צילום: יחצ

חג חנוכה כמעט כאן. ריח סופגניות נישא באוויר, ובחנויות כבר אפשר למצוא סביבונים ומטבעות שוקולד. וכמובן לצד כל אלו, החל המבול השנתי של הפסטיבלים וההצגות לילדים.

כמדי שנה, מתחבטים ההורים המותשים בסוגיה - מה לעשות עם הילדים בימי החופשה. האופציה הותיקה היא כמובן הפסטיגל, מופע השירים הפופולארי החוזר מדי שנה ומתפאר ב"כוכבים" השווים ביותר. לצידו נמצאים מגוון הצגות ילדים מושקעות ומוקפדות על אגדות וסיפורי ילדים.

טרנד הפסטיבלים של חנוכה לא פסח גם על הציבור הדתי. פסטיבל "אור בהיכל" מבית תיאטרון תאיר מתיימר להציע לילדים הדתיים את התשובה הדתית לפסטיגל. על הבמה לא תראו שחקניות, וההצגות נושאות מסרים ערכיים של חברות, וקבלת האחר. לצד המופע הותיק, מתקיימים גם מופעים חדשים ביניהם הצגות הילדים "טוביה ומקסימוס עושים ניסימוס" ו"אסי ופולקע ומטה הקסמים" של ערוץ מאיר, מופע קרקס חובש כיפה בהשתתפות גברים בלבד והצגות קטנות נוספות המתקיימות בריכוזים דתיים.

לא הולכים להרוויח

אך השמחה הצפויה לפוקדי המופעים מהולה בחשש רב מפני הנטל הכספי הכרוך ברכישת הכרטיסים. משפחה ממוצעת שתרצה לפקוד יותר ממופע אחד צפויה להיפרד מכאלפיים שקלים. מארגיני המופעים הדתיים מודעים היטב לבעיה, המקבלת משנה תוקף בציבור הדתי מבורך הילדים, לכן מחירי המופעים לציבור הדתי מתיימרים להיות זולים בהרבה מאלו המוצעים בשוק. מי שיגיע לפסטיבל "אור בהיכל" יזכה לראות שתי הצגות וליהנות ממתחם פעילות לילדים במחיר של 70 שקלים ליחיד. לשם ההשוואה מחיר כרטיס כניסה לפסטיגל הינו 210 שקלים. בדומה לכך, כרטיס להצגות הילדים של ערוץ מאיר עומד על 99 שקלים, בעוד כרטיס להצגת "בת הים הקטנה" המוצג במשכן לאומניות הבמה, כמעט כפול - 189 שקלים.



פסטיבל אור בהיכל בשנה שעברה


גלעד אלפסי, מייסד תיאטרון תאיר, מספר כי בשל המחירים הזולים הוא איננו צופה רווח כלכלי מן הפסטיבל. "אור בהיכל זה התרומה האידיאולוגית שלנו" אומר אלפסי, "חנוכה מייצגת חזרה לתרבות מקור שלנו, ובצורה אבסורדית זה הפך לחג שהוא אנטי תזה לזה. פיטר פן וכל השטויות האחרות הם ההפך ממה שהחג מייצג. בפסטיבל הזה יש אמירה ערכית אנחנו רוצים להחזיר לחנוכה את הצביון האמיתי שלו. מכאן הרצון האידיאולוגי שלנו למרות שאנחנו לא הולכים להרוויח".

תוכן איכותי הביצוע פחות

המחיר הזול של ההמופעים אולי מאפשר למשפחות רבות לקחת חלק באירועים השונים, אך מעלה את השאלה האם המחיר הזול לא בא על חשבון איכות ההפקה. ניסיון העבר מלמד כי הורים רבים שהשתתפו בפסטיבל בשנה שעברה התאכזבו בעיקר מרמת הארגון וההפקה של המופעים. "בשנה שעברה, בחנוכה, החלטתי שלא לדרוך יותר בהצגות שמיועדות לציבור הדתי" אומרת שני (34) אם לשלושה. "זו החלטה בעייתית כיוון שגם להצגות המיועדות לציבור הכללי לא נראה לי שנלך, כך שנשארנו בחנוכה הזה, חג ההצגות והפסטיבלים, ללא הצגות". שני מספרת שאת ההחלטה הדרמתית קיבלו לאחר שצפו בהצגה "הרשלה" באולם הספורט בפתח תקווה. לטענתה "ההצגה התחילה באיחור של יותר משעה, ולחלק מהאנשים נמכרו מקומות שכבר נמכרו לאחרים".


טוביה ומקסימוס עושה ניסימוס (צילום: יחצ)


הורים שביקרו בשנה שעברה בפסטיבל "אור בהיכל" הביעו שביעות רצון מתוכן המופעים, אך גם הם הביעו אכזבה מרמת הארגון. "ההצגות היו מצוינות. התוכן היה קליט והביצוע מקצועי ומשעשע" אומר דודי (41) שביקר בפסטיבל אור בהיכל בשנה שעברה עם ילדיו. "אבל, הסאונד בחלק מההצגות היה לוקה בחסר, לעיתים מעט צורם. היה לחץ ודחיפות בתורים להצגות. ילדים נמחצו תחת רגלי מבוגרים מהם ולסדרנים לא היתה שליטה מלאה על המתרחש"

מנסים להשתפר

בתיאטרון תאיר מכירים את טענות ההורים. "אנחנו מנסים להשתפר משנה לשנה, ולקחנו את ההערות לתשומת לבנו" אומר אלפסי. "השנה כל האירועים נמכרים לפי מספר האנשים המדויק שיכול להיכנס להצגה המרכזית ולכל אדם יהיה כסא מסומן מראש.זה כמובן לא תירוץ למה שהיה אך השנה זה ייראה אחרת לחלוטין".


גם יואל ברקוביץ, מפיק ההצגות של אסי וטוביה, מבטיח לבאים הפקה מוקפדת. "אני יכול להבטיח שאצלנו זה ממש לא ככה. כמו שעשינו הפקות חסידיות מן השורה הראשונה, גם ההפקה הזאת תהיה חלק מהרמה הגבוהה של חברת בימות".


האם אכן יופקו הלקחים ונזכה סוף-סוף לתורה נאה בכלים נאים? הצופים המתורגלים בהתנהלות מבולגנת בשיטת ה"יהיה בסדר" מתקשים להאמין. בהפקות מבטיחים סדר וארגון לצד הפקה מהוקצעת, לנו הצופים נותר רק לקוות שהשנה תהיה זו התחלתה של מסורת חדשה.