חיזוק מפתיע למורה לאזרחות שפוטר: מורה ימני שפוטר מצטרף למאבקו

ישראל שירן, שפוטר ממערכת החינוך בעקבות ביקורת על מורשת רבין, מצהיר כי יצטרף למורה אדם ורטה שהביע דעות שמאלניות בשיעור אזרחות. "צריך להבדיל בין ביקורת על המערכת לקריאה לעבור על החוק"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/01/14 16:17 כ בשבט התשעד

חיזוק מפתיע למורה לאזרחות שפוטר: מורה ימני שפוטר מצטרף למאבקו
DMY, ויקיפדיה העברית , -cc-by, צילום: DMY, ויקיפדיה העברית , -cc-by

ישראל שירן, מורה מקרית ארבע שזכה לאחרונה בתביעה מול משרד החינוך לאחר שפוטר בעקבות התבטאויות נגד מורשת רבין, תקף הבוקר את הכוונה לפטר את המורה אדם ורטה, שביטא דעות בעלות גוון שמאלני בשיעור אזרחות.

"אני מתכוון לשתף עם אדם ורטה פעולה ולעזור לו במאבקו נגד הפיטורין", אמר שירן. "אני לא אוהב את מה שהוא חושב על הצבא ואת מה שהוא אומר על המדינה ולא הייתי רוצה שהוא יחנך את ילדיי. עם זאת צריך להבדיל בין ביקורת על המערכת לבין קריאה לעבור על החוק", הוא אמר לקלמן ליבסקינד בגלי ישראל. "מה שעשה המורה אדם ורטה זה לבקר בצורה מאוד בוטה את צה"ל ואת המדינה אבל הוא לא קרא לעבור על החוק".

אדם ורטה, מורה לאזרחות בתיכון בקרית טבעון, עומד לפני פיטורין לאחר שאחת מתלמידותיו התלוננה כי הוא מבטא בשיעורים דעות בעלות גוון שמאלי קיצוני. במכתב כתבה אותה תלמידה לשר החינוך אמרה כי "הוא יוצא כנגד המדינה שלנו", וכן טענה כי הוא טען שצה"ל הוא צבא אלים. בשבוע שעבר הוזמן המורה לשימוע לפני פיטורין ברשת אורט. לחבריו בבית הספר אמר ורטה כי חשב להתפטר אך החליט לא לעשות כן. "דווקא בגלל שאני מחנך אין לי את הפריבילגיה שלא להילחם על דעותי", אמר המורה.

ישראל שירן גם הוא חווה על בשרו את המאבק של מורה אשר משמיע דעות פוליטיות במערכת החינוך ועומד בפני פיטורין בשל כך. שירן כבר פוטר בפועל כאשר מחה בסוף שנות התשעים על הנחלת מה שכינה אז "מורשת רבין" תלמידי בתי הספר הממלכתיים. שירן ששימש אז כמורה בבית ספר בחיפה, כתב מכתב בו מחה נגד הוראת משרד החינוך לקיים עצרות זיכרון ולשוחח עם התלמידים על מורשתו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ז"ל. המכתב הגיע לידיה של שרת החינוך דאז פרופסור יולי תמיר ושירן מצא את עצמו מפוטר. מאז פיטוריו ניהל שירן מאבק משפטי ממושך נגד משרד החינוך שבסופו זכה לפיצויים נכבדים מהמשרד. בראיון הבוקר אמר שירן כי הוא מתכוון לעזור לאדם ורטה במאבקו.

בדף הפייסבוק שלו סקר ישראל שירן מאוחר יותר התבטאויות דומות של מורים ואנשי חינוך באופן היפוטטי וטען כי יש לתת לדעות להישמע.

"המורה השמאלן אדם ורטה אמר", ציטט שירן מתוך מכתב התלונה. "'צה״ל הוא גוף שנוהג באכזריות ואלימות בלתי רגילה בשונה מייתר הצבאות. הוא מסביר שצה״ל אינו מוסרי בעליל ומתבייש בצבא של מדינתנו'".

"המורה א.י, מגורש מגוש קטיף יאמר", ממשיך שירן. "'צה״ל /המשטרה הוא גוף שנוהג באכזריות ואלימות בלתי רגילה בשונה מייתר הצבאות. הוא מסביר שצה״ל אינו מוסרי בעליל ומתבייש בצבא של מדינתנו. מאות ואלפי אנשי חינוך יאמר: ראש הממשלה אריאל שרון הוא אדם שנהג באכזריות ואלימות בלתי רגילה בשונה מראשי הממשלה. שרון ז"ל היה אדם לא מוסרי בעליל ואנו מתביישים בו'", הוא כותב ומסיים: "כדאי להתכונן לשימוע של אלפי אנשי חינוך טרם פיטוריהם אם כי לכולם הזכות להתבטא באופן שכזה".