חיבור סלולרי בלי סלולרי? יש חיה כזו

פיתוח של סטודנט ממכון לב מגדיל את טווח התקשורת בין טלפונים ניידים ללא שימוש בסלולר או באינטרנט. מבט אל העתיד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/02/14 14:23 ג באדר א'

חיבור סלולרי בלי סלולרי? יש חיה כזו
יחצ, צילום: יחצ

בעידן הטלפונים החכמים מדי יום נחשפים פיתוחים וחידושים אשר מרחיבים את האפשרויות העומדות בפנינו לתקשר ביננו. אחד מהחידושים הוא האפשרות לתקשר בין טלפונים ללא שימוש ברשתות סלולריות או אינטרנט אלחוטי. פיתוח של סטודנט מבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים מבקש לשפר את הפתרון הקיים. על הפיתוח חתום יהונתן להב, בוגר להנדסת תוכנה, שפיתח את המערכת כחלק מתכנית מצטיינים בהנחיית ד"ר אריאל שטולמן מהמחלקה למדעי המחשב בבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים. הפיתוח הוצג לאחרונה בכנס הבינלאומי IEEE MASS 2013 שנערך בסין, וזכה לתגובות נלהבות והתעניינות רבה בקרב משתתפי הכנס.

"בימנו טלפונים חכמים יכולים לתקשר ביניהם ללא רשת סלולרית או אינטרנט, אולם הבעיה היא שנדרשת ביניהם קרבה פיזית שאינה עולה על טווח של מספר עשרות מטרים בלבד". להב מסביר, כי פתרון אחד שנמצא לבעיית המרחק היה יצירת רשת שתתבסס על טלפונים אחרים המשמשים כשרשרת להעברת המידע דרכם, אולם בפועל הדבר אינו עובד היות ואין מספיק טלפונים פעילים ברשת שבהם ניתן להשתמש על מנת להעביר את המידע.

"חיפשתי פתרון חלופי של רשת אחרת שבה ניתן יהיה לעשות שימוש במקום הטלפונים", מסביר להב ומוסיף: "במדינות רבות באירופה דוגמת גרמניה, אנגליה וספרד, פועלות כיום רשתות גדולות המבוססות על תקשורת בין ראוטרים ביתיים. היות והראוטר כל זמן מחובר לחשמל והשימוש בו נפוץ מאד, ניתן ליצור רשתות גדולות המבוססות על חשמל בלבד ללא כל צורך בתשתית אינטרנט. הפיתוח שהצגתי מבקש לעשות שימוש ברשתות הראוטרים הללו ככלי לתקשורת בין פלאפונים".

להב מסביר, כי במסגרת הפיתוח התאים את תוכנת הטלפונים החכמים כך שתזוהה על ידי רשת הראוטרים. הטלפון החכם מתחבר למערכת הראוטרים, המערכת שולחת אות על כך שהטלפון מחובר ומאפשרת תקשורת לטלפון חכם אחר שמחובר אליה. "בצורה זאת התקשורת בין הטלפונים אינה דורשת חיבור לרשת סלולרית או אינטרנט, ואף אינה דורשת כרטיס SIM. כל שצריך זה טלפון חכם ובטרייה", אומר להב.

להב מוסיף, כי רשת הראוטרים שהקים למטרת הפיתוח הוגדרה באופן זהה לרשתות באירופה בעזרת פרויקט אריג הישראלי - פרויקט הפועל להקמת רשת חופשית השייכת לקהילה ושביסודה עקרון חופש זרימת המידע ונגישותו. ד"ר אריאל שטולמן, מהמחלקה למדעי המחשב בבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים מציין כי: "הפיתוח הינו חלק מפרויקט רחב יותר העוסק בתחום האבטחה ברשתות ניידות, ומהווה נדבך חשוב למחקרים נוספים המתקיימים בהנחייתי".

מנכ"ל בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים, שי גלבוע: "אנו גאים לראות שהסטודנטים שלנו מיישמים את הידע שרכשו במהלך לימודיהם, ותוך שילוב יצירתיות רבה יוצרים פיתוחים מתקדמים שזוכים להתעניינות בינלאומית ומוכיחים כי הם נמנים בין המובילים בתחום המחשבים והטכנולוגיה".