חוזרים לשנן

בהוראת שר החינוך, תלמידי בתי הספר הממלכתיים יחלו השנה לשנן פסוקים וביטויים מתוך התנ"ך, כחלק מתוכנית הלימודים. המטרה: חיזוק הקשר למסורת היהודית ולספר הספרים

חדשות כיפה אורי פולק 07/09/10 00:00 כח באלול התשע

חוזרים לשנן
מתן רבי, צילום: מתן רבי

בהוראת שר החינוך, גדעון סער, החל משנת הלימודים הנוכחית ישננו תלמידי כיתות ו-יב בבתי הספר הממלכתיים פסוקים חשובים מהתנ"ך - זאת על מנת לחזק את הקשר למסורת היהודית ולספר הספרים.

תכנית הלימודים המעודכנת של משרד החינוך מחייבת הקצאת זמן בשיעורי התנ"ך לקריאה רהוטה ומדויקת של הטקסט המקראי, הן על-ידי המורים והן על ידי התלמידים וכן ללימוד בעל-פה של טקסטים מקראיים בעלי מעמד מכונן בתרבות ישראל והעולם. במשרד החינוך הוסיפו אל התוכנית דגשים בהוראת התכנים וכן רשימת ניבים וביטויים הנגזרים מתוך הפרקים שנלמדים בה. ברשימת קטעי החובה לשינון ניתן למצוא את עשרת הדיברות, שירת הים, קינת דוד ופסוקים נוספים.

מתוך מאגר הפסוקים לשינון יבחר כל מורה לתנ"ך, על פי שיקול דעתו, 25 ניבים וביטויים לכל שכבת גיל וישלבם בתהליך ההוראה. משרד החינוך הנחה את המורים לשימת דגש על הבנת משמעות הביטויים והפסוקים הנבחרים בהקשרם המקורי, הבנת צירופי המילים במשמעותם העכשווית ובהבדלים שבין משמעות זו למשמעות המקורית ואף יכולת לצטט בעל פה ובכתב מבחר של ניבים וביטויים מתוך המאגר ולהסביר את משמעותם.

כך למשל במסגרת הפסוקים לשינון עבור תלמידי כיתות יב, אפשר למצוא את פרשת "והיה אם שמע" מספר שמות, או את הפסוקים "לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם", "לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי ה", "הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה-טּוֹב; וּמָה-יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת, עִם-אֱלֹהֶיךָ", או "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם".

לא החזרה בתשובה, אלא ידע בסיסי

מדובר בצעד נוסף המהווה חלק ממדיניותו של שר החינוך הנוכחי, אשר מצטרף להחלטה קודמת לפיה יחוייבו כלל תלמידי כיתות ו-ח בבתי הספר הממלכתיים בלימודי מקצוע ליבה חדש שיעסוק במורשת ותרבות ישראל. מדובר בפועל יוצא של מדיניות השר למן כניסתו לתפקידו, הנוגעת להעמקת ההתייחסות החינוכית לנושאי מורשת ויהדות.

"בלי לימודי מורשת, אנחנו מערערים את עתידנו כאן ויש סכנת התנתקות מהשורשים. אנחנו מבקשים לחנך בצורה שורשית, עם סולידריות חברתית", כך אמר לפני כחודשיים שר החינוך, גדעון סער, במהלך דיון שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת. "שמנו למטרה לחזק את לימודי הציונות והיהדות. זה לא לימודי דת או החזרה בתשובה, מדובר בידיעת הבסיס".