חדש: בית דין רבני לתעבורה

בירושלים צפוי לקום בקרוב בית דין ראשון מסוגו, אשר יעניש הלכתית את החוצים פס הפרדה רצוף או הנוהגים בשכרות. האם זה יפתור את הבעיה בכבישים?

חדשות כיפה אורי פולק 10/10/10 00:00 ב בחשון התשעא

חדש: בית דין רבני לתעבורה
Papito-cc-by, צילום: Papito-cc-by

בירושלים צפוי לקום בשבועות הקרובים בית דין ראשון מסוגו לענייני תעבורה. בית הדין החדש צפוי לכלול הרכב של חמישה דיינים שונים ובהם הרב יאיר כהן, הרב אשר עידן והרב משה ממן - והוא עתיד להתכנס בעקבות תלונות ועדויות שיגיעו מהציבור בנוגע לעבירות תעבורה שונות של תושבי העיר, בהתאם לכללים ההלכתיים.

גם העונשים אשר יושתו על החייבים בדין יהיו בהתאם לרוח ההלכה. כמקובל על פי רוב הפוסקים, בחלק מהמקרים יינזפו הנידונים על מעשיהם ובמקרים אחרים אף ייענשו באיסור עלייה לתורה או שימוש כשליחי ציבור בבתי הכנסת. בבית הדין מקווים כי דווקא ההחמרה ההלכתית עם הנידונים תהיה זו אשר תשכנע אותם להיזהר בדרכים ולשמור על תקנות התעבורה - כך שאל ההרתעה החוקית תצטרף ההרתעה ההלכתית.


בונים על רצונם הטוב של העבריינים (צילום: Brett L.-cc-by-sa)


יש מי שכבר חוששים ממעמדו של בית הדין, שלא צפוי להתייחסות רצינית מצד הציבור. גורם בבית הדין הרבני החדש אמר כי חברי בית הדין שוקלים להפעיל לחץ על חברי בתי הכנסת בירושלים, זאת באמצעות שיתוף פעולה עם רבני העיר אשר ילחצו על חברי הקהילה לגשת לבית הדין בעקבות עבירות תנועה שביצעו. עם זאת, נראה כי בבית הדין החדש בונים בשלב זה על רצונם הטוב של עברייני התנועה, שלא לאמר על מצפונם הדתי-רוחני, הדוחק אותם לתיקון.

"שמירה על חוקי התנועה הינה חובה הלכתית"

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, נחשב למי שמוביל גישה מחמירה במיוחד עם עברייני תנועה. בשיחה עם כיפה הוא טוען כי הפתרון העדיף יותר להתמודדות עם נגע תאונות הדרכים הוא מהפכה נפשית. "הפתרון השורשי הינו להתייחס לחוקי המדינה במבט הלכתי, לחוק באשר הוא חוק", אומר הרב רא"ם, "הסיבה שאנשים אינם רואים זאת כיום נעוצה בעובדה שעולמם ההלכתי מסתכם באקטים הלכתיים ולא בהבנה כי מדובר בתורת חיים".

הרב רא"ם מוסיף וטוען כי ההורג אדם בתאונת דרכים הינו "שוגג קרוב למזיד", כלומר במצב זה הרוצח פשע בכך שלא נזהר בדבר שברור שהיה לו להזהר, ובזה שלא נזהר - פשע. "דינו של אדם כזה הוא שהוא אינו גולה לעיר מקלט ושגואל הדם יכול להורגו. זה דין חמור מאוד. מי שמודע לכך ולא נוהג כחוק, הוא בגדר רוצח. אם הוא כהן, וודאי שאסור לו לעלות לתורה וכמובן שכל אדם בהגדרה הזאת - פסול לעדות", טעון הרב רא"ם.

"הרב מרדכי אליהו זצ"ל אמר לי בזמנו בפשטות כי הוא מבין שאדם שמקבל רישיון מהמדינה, מקבל זאת על דעת זה שהוא מחויב לנהוג כחוק. על דעת זה קיבל את רישיון הנהיגה שלו ולכך הוא מחויב, אי אפשר להבין זאת אחרת", מוסיף הרב רא"ם.


ההורג אדם בתאונת דרכים הינו "שוגג קרוב למזיד"

(צילום: mrjorgen-cc-by)


"לפרסם את העבריינים המוּעדים"

לפני כשנתיים, במסגרת יום עיון בנושא "בטיחות בדרכים וקדושת החיים" שקיימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הציג הרב רא"ם פסק הלכה הגורס כי עברייני תנועה פסולים לעדות. תלמידיו מספרים כי כך נוהג הרב הלכה למעשה, כשבחופות אשר מנחה הרב, נפסלים העדים במידה קיבלו דו"חות תנועה או ביצעו עבירות תנועה חמורות.

בפסיקה הלכתית שפרסם לאחרונה בעלון "שבת בשבתו" התייחס הרב רא"ם לחובה ההלכתית הנוגעת לשמירה על חוקי התנועה של המדינה. "שמירה על חוקי התנועה הינה חובה הלכתית ברורה הן מצד חוקי החברה, הן מצד איסור הכניסה לסכנה והן מצד סוגית רוצח נפש בשגגה", השיב הרב רא"ם והסיק כי "לאור זאת, קיים גם איסור לנסוע עם עבריין תנועה ויש לפרסם את העבריינים המוּעדים על מנת שאחרים לא יכשלו בכניסה לסכנה".

על-פי הרב רא"ם, לא זו בלבד שעל חוקי התעבורה יש לשמור מצד חובת "דינא דמלכותא דינא" (עיקרון הלכתי המתייחס אל חוקים המיועדים להגן על החברה כמחייבים הלכתית - א.פ) אלא אף מצד האיסור הגורס כי אל לו לאדם להכניס עצמו לסכנה, שנפסק לדעת כל הפוסקים. במאמרו, חולק הרב רא"ם על הטוענים כי היות ורבים אינם נוהגים על פי חוקי התנועה, ממילא זהו היתר להסתכנות בנהיגה. "כאשר החברה והמדינה מענישות בחומרה על עבירות תנועה - זוהי אינדיקציה שהדבר אכן מסוכן", כתב.