המדריך לבר המצווה - חלק שני

תעשיית חגיגות הבר/בת מצווה מרקיעות שחקים ולא תמיד למחוזות הנכונים. יוני לביא אסף עבורכם רעיונות שיוכלו למנף את המאורע המרגש למשהו מקורי וערכי. חלק שני

חדשות כיפה יוני לביא 10/02/11 00:00 ו באדר א'

המדריך לבר המצווה - חלק שני
ויקפידיה ללא זכויות, צילום: ויקפידיה ללא זכויות


דרשה בגובה העיניים (של הילד)

הדרשה היא ללא ספק אחת מגולות הכותרת של האירוע. אלא שבדרך כלל מי שמחבר אותה אינו הילד, אלא האבא, הדוד או הרב גוגל (15,000 תוצאות לחיפוש דרשות לבר מצווה...). שאף אחד לא ישלה את עצמו. האורחים צריכים להיות רחפנים גמורים כדי לא להבחין שלא הילד הוא בעל הכישרון שחיבר את הטקסט.


מה דעתכם על האפשרות שהילד יחבר בעצמו את הדרשה? למשל, לעבור עם אבא או אמא על פרשת השבוע כשהילד מעלה שאלות שמטרידות אותו, ויושבים יחד לעיין במפרשים או שואלים רבנים כדי למצוא תשובות. בדרשה משתפים את הקהל בדברים נבחרים מהלימוד הזה. ייתכן שזה יהיה פחות רהוט ומתוחכם מדרשה מהוקצעת שחיבר הדוד, אבל זה יהיה הרבה יותר אותנטי ומלא חן. תהיו בטוחים שהקהל יעריך את זה הרבה יותר.


דבר נוסף, יש שמעדיפים לחלק לכל המוזמנים עותק מהדרשה אותה מקריא הילד כדי שייקל עליהם לעקוב. מצד שני, לא ברור מה בדיוק הרעיון בזה. מבחן קריאה? להראות לכולם שבכיתה ז הוא כבר יודע לקרוא לבד בלי ניקוד?


לא להתעקש לקרוא את כל הפרשה

אם אתרע מזלך להיוולד בן, האתגר המרכזי של בר המצווה עשוי להיות למידת הפרשה וההפטרה עם טעמים. יש כאלה שנהנים מכל רגע, ואחרים הסובלים מכל שניה. התענוג הזה עשוי לקחת בין שבועות לחודשים, בהתאם לכשרונו של החתן ולשאלה האם נולד בפרשת וילך (שלושים פסוקים) או בואתחנן (מאה עשרים ושנים...). סכומים גדולים זורמים מכיסם של ההורים לחשבון הבנק של מורים מדופלמים ותוכנות ממוחשבות שיבצעו את המלאכה, ויכינו את הילד להופעה.


שווה את המתח והלחץ? (אילוסטרציה: n0nick-cc-by-nd)



אחד המחירים הגדולים של ההתעקשות לקרוא את כל הפרשה הוא שהילד נכנס למתח ולחץ, ששואב את זמנו וכוחותיו ומקשה עליו לקחת על עצמו אתגרים אחרים לקראת בר המצווה, והשבת הנכספת, ובמקום שיחווה אותה בשמחה ובנעימות, עוברת במתח ופחד שמא ישכח או יטעה. כך הילד פשוט מחמיץ את האירוע! שוחחנו עם כמה הורים, ביניהם רבנים מפורסמים, שבביתם הקפידו על כך שהילד יקרא רק את המפטיר ולא יעמיס על עצמו את הפרשה כולה. מי שזה לא הולך לו בקלות מוזמן לקחת את זה כנקודה למחשבה.

חיים בסרט

יש המזמינים חברה מקצועית שתפיק על הילד סרט מרשים המלוּוֶה באפקטים וויזואליים וקוליים כדי להקרין אותו בבר-המצווה משל היה זה "חיים שכאלה" לרגל חגיגות השמונים של חתן פרס ישראל, ולא במסיבה של צוציק בן שלוש עשרה. אך אולי כדאי לשאול שאלה אפיקורסית - למה שהילד בעצמו לא יפיק את הסרט? ולא על עצמו אלא על נושא שהוא בוחר, סרט שיתאר מפגשים אנושיים, מקומות ואירועים בעלי משמעות עבורו וכדו. הוא יקבל מזה הרבה יותר מאשר סרט תדמית לטיפוח האגו.


ולסיום - אוסף עצות, טיפים ורעיונות


באירוע המרכזי כדאי לשתף את כל ילדי המשפחה ובעיקר את חתן השמחה. הן בהכנות לפני, והן בהעברת האירוע עצמו. ניתן לשתף גם את הקהל עצמו כשבמקום שֶרַק הלסת והקיבה יעבדו, גם הראש והלב יטלו חלק. ילד אחד ערך חידון לקהל בליווי מצגת על הנושא הכללי שנבחר לבר המצווה, ובאירוע אחר כל שולחן סועדים קיבל פסוק או מדרש חז"ל קצר שדן בו בקצרה בינו לבין עצמו ועל בסיסו היה צריך לחבר ברכה מיוחדת לחתן ולומר אותה לפני כולם. יש ששמו במוקד האירוע פעילות בעלת תוכן (לעיתים זה מתאים יותר בערב שנעשה רק לחברים/ות של חתן/כלת השמחה) - הצגה או מחזה על ידי הילד ומשפחתו או חבריו, סדנאות יצירה בהקשר לנושא בר המצווה, סעודת אמן, הפרשת חלה וכדו.

הפתעות

מעבר לתוכנית הידועה מראש תמיד נחמד לשלב משהו בלתי צפוי. היו משפחות שהפתיעו את הילד והקרינו סרט קצר המתאר מפגשים שלהם עם דמויות שהוא מעריך וביקשו מהם לברך אותו ולתת לו עצות צידה לדרך. רעיון נוסף הוא מפתח 13 (ואצל בנות 12)- לדוגמא - לתת שלוש עשרה מתנות (ואפילו צנועות וסמליות) לילד ולאחל לו משהו מיוחד בהתאמה לכל אחת מהן. כמה ילדים וילדות שיגרו בחודשים שלפני בר המצווה מכתבים לכל מיני דמויות חשובות או מפורסמות וביקשו מהם לתת להם תובנה, עצה או ברכה לבר המצווה. התקבלו מכתבים יפהפיים שהוקראו באירוע.

המצווה הראשונה

בספרים כתוב שיש כוח נפלא והשפעה עצומה לכל דבר שנעשה בפעם הראשונה. מה המצווה הראשונה שילד יהודי מקיים בחייו כִּמְצוּוֶה ועושה? קריאת שמע של ערבית ביום בר המצווה. רוב הילדים לא שמים לב לזה ומחמיצים את ההזדמנות לתת לה איזה יחס מיוחד של מוּדַעוּת וכוונה.


מרוץ המצוות יוצא לדרך (צילום: prb10111 - awol-cc-by-sa)


סעודת מצווה

יש עניין מיוחד לעשות סעודה עם עשרה גברים ביום שבו הילד נכנס למצוות (גם אם המסיבה תיערך ביום אחר), והיא קרויה בהלכה סעודת מצווה. אפשר לעשות את זה בבית בצורה פשוטה, ולהתמקד אז במשמעות הרוחנית של בר המצווה. רבים שעשו את זה אמרו שבסופו של דבר האירוע הזה היה משמעותי בשבילם יותר מאשר המסיבה באולם.

מירוץ המצוות

רעיון יפה שעשו כמה משפחות - ביום הראשון לחיים הבוגרים (שוב, בלי קשר לעיתוי המסיבה באולם), מִצֶאת הכוכבים של היום הקודם למשך עשרים וארבע שעות - מירוץ משפחתי ללקט כמה שיותר מצוות. לדוגמא בלילה הם התאספו יחד, עשו הפרשת חלה, אפו עוגיות והכינו חבילות לנזקקים. למחרת כל המשפחה נסעה לחלק אותן ולשמח ילדים בבית חולים, משם לתפילה בכותל ולביקור אצל הסבתא הקשישה בבית אבות וכו. זו דרך מיוחדת להתחיל את חשבון המצוות בשמים בְּיִתְרָה.

תפילה

נסו לחבר תפילה אישית. לבטא בה את השאיפות והחלומות שלכם, אך לא לשכוח את המשפחה ואת עם ישראל כולו. תוכלו להקריא אותה בבר המצווה שלכם ולאפשר לכולם להצטרף לבקשותיכם ולענות אמן.


התפילה האישית שלי (צילום: Shlomit Or-cc-by-sa)


סיור מודרך

יש שבחרו לקחת את האורחים או החברים לחצי יום סיור במקום מעניין כשמי שמדריך את הסיור (כמובן, אחרי הכנה מתאימה) זה הילד/ה עצמו. מקומות לדוגמא: מכון המקדש, בית הרב, העיר העתיקה, מנהרות הכותל, קבר רחל, מערת המכפלה.

שבת

כשעושים אירוע בשבת ומזמינים את הקרובים, חשוב לבנות תוכנית מעניינת מעבר לאוכל ולמפגש המשפחתי. כדאי להודיע מראש לכל משפחה שמגיעה לשבת שהיא צריכה להכין משהו - סיפור, דבר תורה, ברכה, חידה הקשורים לחתן/כלת השמחה. בליל שבת ניתן להזמין כמה מהסבים והדודים, וכל הקשיש יותר הרי זה משובח, לספר את סיפור הבר מצווה שלו. לא תאמינו אילו סיפורים מדהימים מתגלים, ומרתק לגלות איך חגגו בר מצווה לפני חמישים ושישים שנה...בשבת אחר הצהריים חתן/כלת השמחה יעביר שיעור מיוחד לכל המשפחה הקשור לפרשה, נושא בר המצוה או על עניין הקרוב לליבו.

תוכנית בר/ת מצווה

גופים רבים מציעים תוכנית שנתית לבני ובנות מצווה, הכוללות מפגשי לימוד משותפים עם ההורים, פגישות עם דמויות מעוררות השראה, מבצעים אתגריים ועוד.

ישנם ארגוני חסד (כמו "לאורו נלך" ואחרים) המציעים הפעלה ערכית ליום בר המצוה לחתן וחבריו של איסוף מוצרים למשפחות נזקקות וכדו. מדרשות שונות מציעות תוכניות והפעלות לבת מצווה - הצגות קצרות העוסקות בדמותן של נשים מן התנ"ך, סדנאות ללימוד חווייתי של עם ישראל כעם סגולה, על האבות והאמהות, על קבלת עול המצוות ועוד דרך משחקי סיטואציות, דיון בקבוצות וכדו.

לסיכום, הצלחת בר או בת המצווה, יותר משהיא תלויה בכסף שישקיעו בה היא תלויה בתשומת הלב, המחשבה והרצון לעשות משהו משמעותי ומכונן, שהרושם הטוב שיותיר אחריו, ימשיך ללוות עוד הרבה שנים קדימה. שיהיה לכם מזל טוב, כבר אמרנו?


הכותב הוא מנהל מוקד הנוער "חברים מקשיבים" בטלפון ובאינטרנט.

פורסם באדיבות "עולם קטן"