החובה החינוכית מוטלת על ההורים והמחנכים

ד"ר אביעד הכהן, חבר פורום תקנה אשר דן בפרשת ההטרדה המינית במכללת "בית וגן": ראוי כי החברה הדתית תקיא מתוכה את המנצלים סמכותם לעשיית מעשים כאלה

חדשות כיפה אורי פולק 28/09/10 00:00 כ בתשרי התשעא

החובה החינוכית מוטלת על ההורים והמחנכים

לנוכח ריבוי המקרים שנחשפים בעת האחרונה, על הורים, מחנכים ורבנים, מוטלת חובה מיוחדת לשוחח על הנושא עם ילדיהם ותלמידיהם, ובמקרים שבהם מתגלים סימנים ואותות מצוקה על רקע זה, לפעול במהירות ונחישות, תוך היעזרות באנשי מקצוע וגורמי אכיפת החוק", כך אומר לכיפה ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת "שערי משפט" וחבר פורום "תקנה".

לדברי ד"ר הכהן "התופעה של הטרדות מיניות תוך ניצול מרות היא מן הרעות החולות של החברה האנושית משחר ימיה. לצערנו הרב, ככל חברה אחרת, גם החברה הדתית, אינה פטורה מעולה של תופעה פסולה ובזויה זו" ועל כן "יש לטפל בתופעה הזו הן בכלים מניעתיים, ובראשם חינוך והסברה, והן בכלים טיפוליים ועונשיים לאחר מעשה".

"ראוי כי החברה הדתית תוקיע תופעה זו בריש גלי ותקיא מתוכה את בעלי המרות המנצלים סמכותם לעשיית מעשים כגון אלה. כמובן, כל זאת רק לאחר בירור ראוי, מתינות והימנעות מטפילת האשמות שווא והכתמת שמו של אדם שלא לצורך", מוסיף ד"ר הכהן.

ההתעלמות עשויה להגביר את הנזק

לדבריו, "בראש ובראשונה על רשויות אכיפת החוק והגורמים הטיפוליים לטפל בבעיה קשה זו, אך לצדם, ובמקום שבו אין הם יכולים לפעול (מכל מיני סיבות, משפטיות, חברתיות ואחרות), ראוי שגם גורמים אחרים, דוגמת רבני קהילות ופורום "תקנה" יפעלו למיגור תופעה בזויה זו". עו"ד הכהן מוסיף כי "הניסיון מלמד שטאטוא הבעיה "מתחת לשטיח" לא יצלח, וההתעלמות ממנו עשויה להגביר את נזקה. הניסיון הרב שהצטבר בקרב אנשי מקצוע מקל כיום על איתור תופעות אלה, וסימנים שונים עשויים להצביע על הצורך החיוני בבדיקה".

בהתייחס לתפקידו ומעמדו של פורום תקנה סביב הטיפול בסוגיות רגישות מסוג זה, טוען ד"ר הכהן כי "כל גורם שעוסק בסוגיות מעין אלה צריך להיות מודע לכך שמדובר ב"דיני נפשות" ממש ולפעול בהתאם". לדבריו, בין שאר הגורמים "יש לשקול את הנזק שנגרם ושעשוי להיגרם לקורבן או לקורבנות פוטנציאליים נוספים, ולמד זה לפגיעה האפשרית, שלא לצורך ובאופן לא מידתי, לפוגע ובמשפחתו. המטרה המרכזית צריכה להיות הפסקת מעשי ההטרדה, הגנה על שלום הציבור ושיקום העבריין, במידה שהדבר ניתן להיעשות. מערכת מורכבת זו מחייבת שיקול דעת מעמיק, איזון ובקרה תמידיים".

באשר לחשש מפני משבר אמוני-דתי בעקבות מה שמסתמן כתופעה של ניצול יחסי מרות. "עלינו להכיר בכך ש"אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", וש"לא תמו חטאים מן הארץ". כל אדם, גם הגדול באדם, עשוי לחטוא, ואם חטא - עליו ועלינו מוטלת חובת התיקון", מסכם ד"ר הכהן.