האם אישה תעמוד בראש בתי הדין הרבניים?

ארגוני הנשים העבירו פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה להביא לתיקון החוק הקיים ולעצור את אפליית הנשים מתפקידים ניהוליים בבתי הדין

חדשות כיפה אורי פולק 20/06/10 00:00 ח בתמוז התשע

האם אישה תעמוד בראש בתי הדין הרבניים?
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

ארגוני הנשים ובראשן "מבוי סתום", העבירו היום (א) פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה למנוע אפליה פסולה ולאפשר לראשונה את השתתפותן של נשים לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים. כזכור, באחרונה הוחלט על סיום כהונתו של מנכ"ל בתי הדין בעשרים השנה האחרונות, הרב אלי בן-דהאן, כשכעת עומד על הפרק מינויו של מנכ"ל חדש תחתיו.

במכתב שהעבירו הארגונים מבוי סתום, נעמת, ויצ"ו, מרכז צדק לנשים ושדולת הנשים בישראל, נטען כי במציאות הנוכחית, עפ"י הוראות חוק הדיינים, כשירים להתמנות לתפקיד המנכ"ל או דיינים או מועמדים אחרים אשר הוסמכו לשמש כרבנים או דיינים. מניתוח הוראת החוק עולה כי כעת האוכלוסייה היחידה הכשירה למינוי הינה אוכלוסיית הגברים היהודיים בעלי השכלה תורנית מוכחת.

"הוראות החוק חוסמות באופן מוחלט את אפשרות מינויים של קבוצות אחרות באוכלוסיה לתפקידי ניהול במערכת האמורה - זאת ללא הצדקה עניינית מפורשת או משתמעת", טוענים ארגוני הנשים ומוכיחים כי מעיון ברשימת נושאים המשרות השיפוטיות והמנהליות בבתי הדין הרבניים בישראל, אין ולו אישה אחת הנושאת במשרה מקצועית או אדמיניסטרטיבית בכירה. "הסיבה לכך, אינה מקרית. משך עשרות בשנים, מתקיימת בבתי דין אפליה ישירה ועקיפה בהעסקת נשים אשר אינן מוכרות כברות סמכא בדת היהודית ומנועות מלשמש במשרות של דיין ורב עיר", טוענות הנשים.

"כממונה על הייעוץ המשפטי לממשלה וכמייצג האינטרס הציבורי ושלטון החוק בישראל, יש בידיך את הסמכות המוסרית והכוח המשפטי לעצור את העוול רב השנים אשר אפשר ועדיין מאפשר הדרת נשים מלכהן בתפקידים ציבוריים בעלי אופי דתי", סיכמו הנשים וביקשו מהיועץ המשפטי לפעול להסרת המגבלות החוקיות המונעות מהנשים את ההזדמנות השווה להתמודדות על התפקיד.