די לסודיות: ואתם שבט הרא"ה, תדעו איך ייקרא לכם!

די עם ההפתעות ועם הסודיות. תנו לשבט הרא"ה את ההזדמנות לעבור תהליך משמעותי עם ידיעת שמם העתידי (וגם לעשות חולצות מושקעות...) עזריה ליזרוביץ´ מבקש להפסיק עם המנהג לשמור בסוד את שם השבט החדש

חדשות כיפה עזריה ליזרוביץ´ 08/12/16 19:45 ח בכסלו התשעז

די לסודיות: ואתם שבט הרא"ה, תדעו איך ייקרא לכם!
דוברות בני עקיבא, צילום: דוברות בני עקיבא

בואו נדבר רגע על הפתעות. כשעושים הפתעה למישהו, מכינים תוכנית מאד מפורטת. מה אומרים, איפה מחביאים, איך מוודאים שהוא לא יידע, איך נעלים, ואיך בשנייה אחת הכל יתגלה בבום והוא יהיה כל כך... זהו. שאנחנו לא יודעים איך הוא יהיה.

אולי הוא ישמח ממש. אולי.
ואולי יכאב לו הראש ובכלל לא מתאימה לו ההפתעה עכשיו?
אולי במשך כל האירוע הוא יתבאס שכולם באו לכבודו והוא מרגיש שדווקא היום הוא לבש את החולצה הפחות מחמיאה?

במשך כל תקופת ההפתעה, חשבתם, התרגשתם, ציפיתם לאירוע הגדול. החוויה שלכם מהאירוע הייתה ארוכה וממושכת, והחוויה שלו? הסתכמה בבהלה של דקה, ועוד שעתיים של בילבול וניסיון להספיק להתייחס לכולם.

במקום זה, תחשבו איזה כיף היה אם הייתם מודיעים לו מראש על הרצון לחגוג.
הייתם מתכננים יחד את מה שמתאים לו, הוא היה מתרגש מהאירוע המתקרב, חושב ארוכות על החברים שהוא הולך לפגוש, בוחר את התאריך הכי מתאים ומתלבש בבגדים המושלמים שלו.
איזו חוויה משמעותית הוא היה חווה?

כשנותנים שם לשבט החדש, כולם מאד דיסקרטיים. הכל מתחת לשולחן. שום מילה החוצה. המדריכים חייבים לאלתר גלופה לסווטשר ברבע שעה- והיא יוצאת בהתאם, ואז ברגע השיא, מכריזים על השם של השבט החדש, והחניכים, מרוב הפתעה אפילו לא מצליחים לשמוע את דבר ההנהלה הארצית המנמקת את הסיבה לבחירת השם.

במקום זה, בואו נשים את הכל על השולחן.
בואו נעזוב את ההפתעות, ונהפוך את תהליך הבחירה לתהליך חינוכי ומשתף.
נשתף מראש את השמות הרלוונטיים, נסביר לחניכים את שיקולי הדעת בבחירת השם, מה ערכו של כל שם, מה הוא מסמל ואיזו קריאה הוא קורא, כדי שידעו איזה משא כבד הם הולכים לשאת.
לאחר מכן, הבחירה תתבקש להיות מנומקת היטב, ומיד לאחר ההחלטה יידעו כולם את השם החדש, את הסיבות לבחירתו ואת הציפיה שלנו מחברי השבט הנקרא בשם זה.
כך החניכים יוכלו להיות גם הם חלק מההתרגשות, הם יבינו את העומק שבבחירה ויצעדו לאור המהות של השם החדש.

ומעבר למהות, גם בפן הכייפי והחיצוני של החוויה של שם חדש לשבט. החניכים יוציאו סווטשרים מהממים, כי יהיה להם מספיק זמן לחשוב על הגלופה, והיא תהיה קשורה בקשר ישיר וענייני למהות השם, הם יוכלו לתכנן את יום חגם ממש כמו שמתאים להם.
בכלל, ההתרגשות תהיה חודש שלם ולא רק עשר דקות במורל, הציפיה תלווה אותם יום יום, הלימוד וההפנמה יהפכו לרלוונטיים.
והאושר יהיה רב.

בואו נעזוב את הסודות, בואו נעבור יחד תהליך משותף.

הכותב הוא רכז גרעיני נח"ל בבני עקיבא