גם ההומואים רוצים עלון שבת

ההומואים הדתיים מנסים למגר את ההומופוביה בציבור הדתי ומשיקים עלון תורני לבתי הכנסת. עורך העלון, חיים אלבום: גם אם העלונים יזרקו לפח, זה חשוב

חדשות כיפה אורי פולק 16/09/10 00:00 ח בתשרי התשעא

גם ההומואים רוצים עלון שבת

"בריש גלי", עלון חדש להומואים דתיים, יופץ לראשונה למניינים אורתודוקסים בישראל בערב יום הכיפורים הקרוב. העלון המוצא לאור על ידי ארגון "חברותא - הומואים דתיים", נכתב במטרה לפרוץ את גבולות בתי הכנסת במגזר הדתי לאומי. במהלך סוף השבוע יופץ העלון, באופן עצמאי, למניינים אשר העבירו בקשה לקבלתו, בניהם קהילת "יחד" בתל אביב וקהילת "ידידיה" בירושלים.

את "בריש גלי" עורך חיים אלבום, יוצר הסרט "ואהבת", המספר על מערכת יחסים חד-מינית בציבור הדתי. בשיחה עם כיפה מסביר אלבום כי על אף שהכוונה המקורית הייתה להוציא גיליון חד פעמי לרגל השנה החדשה, החליטו המוציאים לאור להפוך את "בריש גלי" לעלון רב פעמי וקבוע בצמוד למועדי ישראל.


העלון החדש

אלבום איננו מסתיר את העובדה כי פרסום העלון נועד כדי להשפיע על החברה הדתית בצורה ישירה.

מניסוח החזון של העלון המתפרסם בגיליון הראשון של "בריש גלי", נכתב: "בסופו של דבר, אנחנו אנשי המילה הכתובה, וגם היא צריכה לצאת מהארון ולצעוד בגאווה. כקול שופר - בתרועה, בשברים. לעורר לתשובה, להקיץ שאלות מתרדמה ולתמלל קהילה. לאחוז מודפסים את רחשי הלב".

על חטאים אלו אין יום הכיפורים מכפר

על אף שעיתוי פרסום העלון הראשון דווקא ביום הכיפורים היה מקרי, אלבום רואה בכך השגחה פרטית. "אם חושבים על הקשר הרוחני ידוע שמצוות בין אדם למקום, עיצומו של יום מכפר אבל מצוות שבן אדם לחברו - רק אם ביקש את מחילת חברו", אומר אלבום, ומדגיש כי "ההומופוביה בחברה הדתית היא פגיעה אישית קשה בקהילה הגאה. ההתייחסות אליהם כאל "חולים", "סוטים" או "בעלי בחירה" היא ההפך הגמור של מצוות "ואהבת לרעך כמוך" ועל חטאים אלו אין יום הכיפורים מכפר". אלבום עצמו אינו חושש מכך שהעלונים לא יגיעו ליעדם,"גם אם רובם יזרקו לפח האשפה, "עצם הבאת הדעות השונות שבתוכנו לתוך בית הכנסת - בית המדרש - פועל את פעולתו בעולם בכל מקרה", אמר.

קשה להאמין שבתי כנסת רבים יסכימו להכניס לתוכם את העלון החדש. שכן מלבד ההכרזה שבהכנסת העלון לערמת העלונים בבית הכנסת, תכני העלון עצמם יתקשו להחשב אורתודוקסים. כך למשל ניתן למצוא בעלון מדור בשם "חמסה חמסה" האוסף התיחסות לציטוטים ופסוקים מן התפילה, בו נכתב על סיפור העקדה "מרגיז. ועוד יותר מרגיז שעשו מהעקדה כזה מעשה שראוי לציינו בהמוני פיוטים ותפילות". כך גם במדורו של אלבום עצמו מבקש הכותב להכניס את איסור משכב זכר "לפרופורציות", ופונה עם מסר לקוראים: "אם הקב"ה ברא אותך להט"ב (-לסבית, הומו, טרנסגנדר וביסקסואל - א.פ), אל תברח מהתפקיד שלך ותתחבא בתוך ארון". ספק עם בתי הכנסת האורתודוקסים יסכימו לקבל את ההשואה שעושה אלבום לסיפורו של יונה הנביא.