ברית זוגיות ללא-יהודים

בסופו של המשא והמתן בין ישראל ביתנו לליכוד סוכם על ברית זוגיות ללא-יהודים, וגיור על ידי רבני ערים ומועצות

חדשות כיפה אדם צחי 16/03/09 00:00 כ באדר התשסט

ברית זוגיות ללא-יהודים
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

לאחר יום של משא ומתן, חתמו אתמול בלילה (ב) מפלגות ישראל ביתנו והליכוד על הסכם קואליציוני הכולל את הנוסח הפושר של ברית הזוגיות: נישואי לא יהודים עם לא יהודים יהיו חוקיים במדינת ישראל תוך חודשיים. בתוך 15 חודשים אמורה וועדה שתוקם לצורך העניין, למצוא פיתרון לשאר מנועי החיתון היהודיים בישראל.

עוד סוכם במשא ומתן כי רבני ערים ורבני מועצות יוכלו לגייר בעצמם, בהסכמת הרבנות הראשית, וכי הם יוכלו גם להשיא את המגויירים ולקבוע קריטריונים לביטול הגיור. הסיכום בסוגיית הנישואים האזרחיים והגיור התאפשר לאחר מפגש בין ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) לרב הראשי הספרדי, שלמה עמאר, שהיה זה שהציע את תוכנית ברית הזוגיות המיועדת ללא-יהודים בלבד. מי שהתנגדו בעבר לנושא היו דווקא ארגוני יהדות פלורליסטיים, שטענו כי חוק לנישואי לא יהודים ייצור מעמד חברתי מנודה מכלל החברה הישראלית.

אירנה אטינגר, דוברת מפלגת ישראל ביתנו, מאשרת בשיחה עם כיפה את הסיכום בנושא הגיור ובנושא ברית הזוגיות ללא יהודים, ומדגישה כי הקמת הוועדה ופעילותה ב-15 החודשים הקרובים, הינה חלק דומיננטי בהסכם שהתגבש.


האם אין בהסכם הזה כניעה לש"ס, שמונעת מכם ליישם את ברית הזוגיות גם על יהודים?

"לא, אין כאן נסיגה. נתחיל בזה שזו פעם ראשונה שהרבנות הראשית מסכימה לדון בנושא של ברית זוגיות, שזה הישג. דבר שני הוא שאתה לא יכול להשיג ישר את הכול, ולכן אנחנו עושים את זה צעד אחר צעד. תוך 15 חודש נגדיל את ההישגים באמצעות ועדה שתשב ותבדוק איך לאפשר גם ליהודים מנועי חיתון להתחתן חוקית בארץ. אם נראה שההמלצות של הועדה לא ייושמו, יש למפלגת ישראל ביתנו את כל חופש הפעולה לנקוט בצעדים המתחייבים".

מי יישב בוועדה הזו?

"אני עוד לא יודעת. זה יוסדר בימים הקרובים".


הסכנה שבפתרון

הרב דוד סתיו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה ומראשי עמותת צוהר, מרוצה מההסכם בעניין הגיור, אך אינו רואה בעין טובה את הפשרה שהתקבלה בנושא ברית הזוגיות: "ההצעה בנושא הגיור היא רעיון טוב. יש רבני ערים רבים ומוכשרים במדינה, ואין שום סיבה שהם לא יוכלו לגייר. ההסדר הזה מקטין למעשה את התלות של המתגיירים בקבוצה מסוימת של בתי דין לגיור, והוא מפחית את השליטה של העסקנים החרדים על הגיור.


"הפיתרון של ברית הזוגיות ללא יהודים בלבד, לעומת זאת, הוא מאוד מסובך. יש בי חשש גדול שאם עד היום כל העולים מרוסיה ביקשו להוכיח שהם יהודים, ייתכן שמהיום הם יבקשו להוכיח שהם לא יהודים כדי שתתאפשר להם ברית זוגיות בישראל. ייתכן שיהיה להם יותר חשוב להתחתן מאשר לקבע את מעמדם כיהודים. זה מאוד מטריד אותי. יכול להיות שהרצון לעזור בתחום הגיור ייגמר בקול ענות חלושה כי ברית הזוגיות תעניק את המפלט לא להתגייר.


"אני מבין מה עומד מאחורי הפשרה הזו - הרצון למנוע נישואי תערובת, הרי הרבנים התנגדו לברית הזוגיות כי פחדו ממצב שבו כל יהודי שיכיר בחורה לא יהודיה יירשם איתה בברית הזוגיות, ולכן הסכימו רק לברית זוגיות בין לא יהודי ללא יהודי. זה מאוד הגיוני. אבל החשש הוא שעכשיו כל אחד יכול לרוץ ולומר אני לא יהודי, ולך תוכיח שהוא יהודי. כך ייתכן מצב שבו ניכנס לנישואי תערובת מהדלת האחורית, כשיהודים רבים יגידו שהם לא יהודים, כדי להתחתן. לדעתי זה יוביל למדרון שאני לא יודע איך נצא ממנו".