בי"ד נגד בג"ץ

יהודייה אזרחית אנגליה יכולה לעתור למזונות בבית דין רבני בישראל. כך קבע בית הדין הגדול, בניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא

חדשות כיפה יאיר פלדמן 04/11/08 00:00 ו בחשון התשסט

פסק דין תקדימי של בית הדין הרבני הגדול מתנגד לקביעת בג"ץ, וקובע כי בית דין רבני בישראל מוסמך לדון בתביעת מזונות של יהודיה שאיננה אזרחית ישראל. זאת בניגוד לקביעתה של השופטת אילה פרוקציה מבג"ץ, בה קבעה כי בית דין רבני אינו יכול לדון במזונות אישה שאיננה תושבת או אזרחית ישראל. בראש ההרכב שנתן את הפסק עומד הרב שלמה דיכובסקי, ששימש בעבר כראש המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר-אילן.


ראשיתה של הפרשה בתביעת גירושין מקומית של יהודייה בעלת אזרחות בריטית. הבעל, אף הוא אזרח בריטי, סירב בתוקף לתת לאשתו גט או לשלם מזונות. בית הדין האנגלי התמהמה מלעזור, והאישה פנתה לבית הדין הרבני האזורי בבאר שבע וביקשה מהם לפסוק כנגד בעלה. בית הדין דחה את בקשתה בטענה כי אין לו סמכות לדון בה. האישה ערערה לבית הדין הרבני הגדול בירושלים, וזה הפך את החלטת קודמו, ופסק כי יש בסמכות בית הדין הישראלי לדון בעתירתה.


בין נימוקי השופטים נטען כי פסק דינה של השופטת איילה פרוקציה, עליה הסתמך בית הדין מבאר שבע, שלל מנשים עגונות המתגוררות בחו"ל את זכותן להסתייע בבית הדין הרבני בישראל להתרת עגינותן. לטענת בית הדין הרבני הגדול, פסק הדין של פרוקציה הינו בניגוד לכוונת המחוקק בחוק שיפוט בתי הדין הרבניים.


מאחר שבינתיים קיבלה האישה אזרחות ישראלית והגישה גם תביעת גירושין בבית הדין הרבני בירושלים, נקבע כי תביעת הגירושין ועניין המזונות יידונו בבית הדין הרבני האזורי בירושלים. במקביל הוארך לשנה צו עיכוב היציאה מהארץ נגד הבעל.