בחינות קבלה אחידות

פרסום ראשון: מועצת החמ"ד מתכננת ליישם כבר השנה תוכנית במסגרתה תתקיים בחינה אחידה לכל בתי הספר העל יסודיים. לא עוד טרטורים

חדשות כיפה אורי פולק 21/09/10 00:00 יג בתשרי התשעא

בחינות קבלה אחידות
צילום אילוסטרציה, צילום: צילום אילוסטרציה

מהפכה ברישום לבתי הספר של המנהל לחינוך דתי. במנהל הציבו שני יעדים מרכזיים לשנת הלימודים הקרובה, במסגרתם יוגדר תאריך אחיד לתחילת כל תהליכי הקליטה והמיון בבתי הספר העל יסודיים (ללא פנימייה - א.פ) וכן יצרתם של בחינות כניסה אחידות לכלל הישיבות והאולפנות הארציות.

לכיפה נודע כי נכון לעכשיו, טרם נקבעה מתכונתה של הבחינה הארצית לכלל מוסדות החינוך, אך היא צפויה לכלול התייחסות למקצועות החול, למושגים ביהדות ולגמרא. המתכונת המדויקת תקבעה רק לאחר מפגש עם נציגי הרשתות בו יוחלט על מבנה הבחינה ותכניה.

במציאות הנוכחית, כפי שהיה מקובל במשך עשרות בשנים, ערכו מוסדות הלימוד השונים בחינות כניסה שונות לתלמידים ולתלמידות שניגשו אליהן. כמובן שהבחינות לא תואמו במועד אחיד, אלא כל מוסד החליט על מועד שונה- דבר שגרר את ההורים והתלמידים לטירוף מערכות של ממש, בדרך אל מוסד הלימודים הנכסף מבחינתם. זאת ועוד, רוב מוסדות הלימוד, באמצעות מכונים פרטיים, גבו תשלום עבור בחינות הכניסה שנערכו לתלמידים.


המהלך צפוי להקל על אלפי הורים (צילום: ajari-cc-by)


על פי החלטת החמ"ד, תאריך היעד שנקבע לקליטה ומיון התלמידים יהיה כ בטבת תשע"א, ה-27.12. מנהלי בתי הספר התבקשו, כך על פי המנהל, להקפיד שלא להתחיל בתהליכי קליטה לפני תאריך זה, גם במעבר שבין כיתות ו ל-ז וגם במעבר מ-ח ל-ט. עם זאת, בתי ספר ללא פנימייה יוכלו לבחון את התלמידים בבחינת הכניסה הבית ספרית, כפי שנהגו עד כה.

על פי התכנון, תלמידים העולים לכיתה ט שנבחנו בבחינת בבחינות האחידות בכל מוסד שהוא, לא יידרשו להיבחן שנית בבחינות בית ספריות, בכל מוסד אחר. זאת מאחר וכל בתי הספר ישתפו את נתוני התלמידים באמצעות מוקד ארצי שינוהל וירוכז על ידי מנהל החינוך הדתי, זאת בדומה לנהוג בבחינה הפסיכומטרית המהווים בחינה אחידה לכל מוסדות ההשכלה הגבוהה.

תהליך הרישום החדש יוסבר לכלל תלמידי כיתות ו, הן במסגרת מכתב אישי אשר ישלח אליהם בתקופה הקרובה והן במסגרת אתר רישום מרוכז באמצעותו יוכל כל תלמיד לציין את מוסדות החינוך אליהם הוא מעוניין להיבחן, כמו גם את המקום בו הוא מעוניין להיבחן. בכ בטבת יתקיים המועד הראשון לבחינה המרוכזת, לאחריה יקבלו כלל בתי הספר את תוצאות הבחינות ודירוג התלמידים - מהם יזומנו הנבחנים לראיונות אישיים במוסדות אשר יחפצו בכך.