איסור דאוריתא

לאחר שפסק כי עישון אסור הלכתית מבקש הרב ריסקין מהחנויות באפרת שלא למכור סיגריות

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 04/02/10 00:00 כ בשבט התשע

איסור דאוריתא
SuperFantastic-cc-by, צילום: SuperFantastic-cc-by

הרב ריסקין רבה של אפרת יוצא למלחמה כנגד הסיגריות. לדבריו עישון סיגריות הינו איסור הלכתי מדאוריתא, ולכן על בעלי העסקים להפסיק להכשיל את הציבור ולהימנע מלמכור סיגריות. מתוך חמישה עסקים, הצליח הרב לשכנע כבר שניים מהם שלא למכור את המוצרים. היום (ה) צפויים יתר בעלי העסקים להיפגש עם הרב לדון בנושא.

הרב ריסקין החל לפתח את סלידתו מעישון עוד מילדות כאשר אביו שנהג לעשן סיגריות באופן קבוע חלה בסרטן הריאות. הרב ריסקין עצמו נהג לעשן מעט כשהיה סטודנט אך הפסיק זאת לפני זמן רב.


"כשרות, ובכלל היהדות, לא יכולות להישאר עניין צר, סביב השאלה האם זה כתוב בשולחן ערוך או לא כתוב בשולחן ערוך" הסביר הרב בראיון לגלי צה"ל. "אלכוהול יכול להיות טוב במידה ובגיל מסוים. אבל אין שום דבר חיובי בסיגריות. מוסכם היום על כלל הרופאים שסיגריות זה מסוכן- זה רעל, ולכן זה איסור מוחלט מהתורה. מבחינה חוקית אולי אי אפשר להסיר את הכשרות, אבל אני חושב שזה חבל".


אין שום דבר חיובי בסיגריות (צילום: Ferminius-cc-by)


לשאלה האם אין בכך היתממות לחשוב שפסק ההלכה הזה אכן ישפיע על המוני המעשנים השיב הרב "אני חושב שהיהדות משפיעה ואני רואה את זה כל חיי, אני מאמין שאם זה ברור שאני מאמין שזה בניגוד להלכה, זה גם ישפיע. לא על כולם, ואני גם לא יודע באיזה מידה אבל זה כן ישפיע."

"עישון זאת התמכרות והרבה פעמים אנשים דתיים יודעים שזה לא בסדר אבל לא מסוגלים להפסיק" אמר לכיפה הרב ריסקין בניסיון להסביר את תופעת עישון הסיגריות הרווחת דווקא בציבור החרדי. "היהדות מלמדת אותנו שצריך להתגבר ואם יותר רבנים יפסקו כמוני רק כך יתגברו. אותם אנשים דתיים כבר מתגברים בשבתות ולכן אני מאמין שאם יבינו שזה ממש אסור הם יוכלו להפסיק לעשן".

הרב ריסקין מספר שזכה לתמיכה מרבנים אחרים שגיבו את הצעד והודו לו על כך. ב"אפרת" לאחר סבב שיחות הוחלט כי אם חנות אחת תקבל אישור מהרשת לה היא מחוברת שלא למכור סיגריות ינהגו גם בתי העסק האחרים כך ולא ימכרו סיגריות "אני מאוד מקווה שזה יהיה המצב" מסכם הרב ריסקין "ואם לא לפחות יהיה שלט גדול ליד הסיגריות שיכריז שעישון זה דבר אסור הלכתית".