אוכל קדימה אוכל

אם גם הילד שלכם זוכה לארוחה חמה בבית הספר, הכתבה הזו בשבילכם. עד כמה נורא האוכל המחולק במוסדות הלימוד, ואולי למרות התלונות - הוא עדיף?

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 23/05/11 13:55 יט באייר התשעא

אוכל קדימה אוכל
אילוסטרציה: jasonlam-cc-by, צילום: אילוסטרציה: jasonlam-cc-by

גיל ההתבגרות מאופיין כתקופה של שינויים פיזיולוגיים ורגשיים רבים. חוקרים מדגישים את חשיבות התזונה, דווקא בתקופה זו בה הגוף בונה עצמו. למרות זאת, מתבגרים רבים מזניחים את תזונתם, לעיתים הם עושים זאת שלא באשמתם. רבים מהמתבגרים בחברה הדתית לומדים בישיבות ובאולפנות המקיימות יום לימודים ארוך במסגרתו מספקים מוסדות הלימוד ארוחות חמות לתלמידים. ארוחות עבורם משלמים ההורים כסף רב.האם אתם, כהורים, יכולים לישון בשקט בידיעה שהמזון אותו מקבלים ילדיכם הינו בריא ומזין? תלוי את מי שואלים.

האוכל בחדרי האוכל ידוע לשמצה בקרב התלמידים. פעמים רבות זוכות הארוחות לכינויי גנאי כמו "ביצה עם שמן, שקראו לה בטעות חביתה", "שמן עם תפוחי אדמה" ועוד. בשל כך בוחרים תלמידים רבים שלא לאכול בחדר האוכל, ולהסתפק בקניית חטיפים ופיצות כדי להשביע את הרעב.

תלונות התלמידים נשמעות בעיקר על טעם המזון, ועל השמן הרב הנמצא במאכלים. ההורים, לעומת זאת, מתלוננים בעיקר על מזון מעובד, משמין ולא בריא.

תלונות על מזון משמין ולא בריא (צילום: stevendepolo-cc-by)



זהבה, אמא לשני בנים בישיבות תיכוניות מספרת אף היא כי "האוכל בישיבות זוועתי". לדבריה עיקר הבעיה היא ההוצאה הכספית הנוספת הנדרשת בשביל לקנות אוכל לילדים. "זה משאיר לנו הוצאות נוספות לרכישת מוצרי מזון. שלא נדבר על שווארמה, על האש ופיצות שאנחנו מממנים בתקציב נפרד". זהבה מספרת כי למרות סכומי הכסף הגבוהים אותם הם משלמים לישיבה, בנם לוקח איתו מנות חמות, קורנפלקס, והמון כסף נוסף לקניות בקפיטריה.

גם ורדית, שביתה לומדת באולפנה במרכז הארץ, מתלוננת על המזון המוגש בבית הספר, ובעיקר על הרכבו התזונתי. "מה שהכי מפריע לי זה המזון השומני. הבת שלי מתמודדת עם עודף משקל ומאוד קשה לה. לדבריה גם באולפנה בוחרות בנות רבות שלא להיכנס לחדר האוכל ולהביא אוכל מהבית, מתוך הנחה שהוא בריא יותר, מזין יותר, ולא פחות חשוב הגייני יותר.

רגילים לאכול ג'אנק פוד

מנגד יש הטוענים כי התלמידים מתלוננים מתוך פינוק, וכי המזון המוגש בחדרי האוכל- סביר ומזין. בתגובה לאב שהתלונן על התפריט הלא בריא המוגש בישיבה של בנו, ענה ראש ישיבה תיכונית "אנו דורשים מהמטבח לתת כל יום בחירה של לפחות שני סוגי בשר ומנה צמחית לצערנו כשאנו נותנים בשר בקר, הוא ממש נזרק בכמות לא קטנה, ואותו דבר עם עופות. הנוער רגיל לאכול מה שנקרא ג'אנק פוד". לא לפני שהזמין את האב להגיע לארוחת צהרים ולהתרשם מהמבחר. לדבריו התפריט המוגש בישיבה מאוזן ומכיל פחמימות, מרק, ושני סוגי ירק המאפשרים לכל תלמידים להרכיב את המנה המועדפת עליו. לדברי ראש הישיבה, הבעיה מתחילה בחינוך הקלוקל שמגיע מהבית הגורם לתלמידים להעדיף את הצ'יפס על הירקות.

שירה, אם לשתי בנות, בחרה לבדוק בעצמה האם תלונות בנותיה בדבר האוכל המוגש באולפנא מוצדקות. במקום לשלוח את הבנות לאכול את החמגשיות התעשתיות של בית הספר, החליפה שירה את תוכן החמגשיות באוכל בייתי. באורח פלא חזרו גם הפעם החמגשיות בטענה שהם מלאות שמן.

נשארים ללא קליינטים (צילום: HoskingIndustries-cc-by)



בישיבה תיכונית אחרת מספרים כי ניסו להצטרף לטרנד הבריאות ולהחליף את המזון לעוף מופחת שומן ולהגדיל את מנות הירק, אך כשהתלמידים עמדו בעקשנותם וסרבו לאכול את המזון הבריא, חזרו בישיבה בלית ברירה לנקניקיות והמבורגרים.

"באולפנה שבה עבדתי היה אוכל מגוון, מאוזן, טעים" טוענת סיגל (29) העובדת כמורה באחד ממוסדות החינוך. "הלוואי ולילדים שלי היה כזה אוכל אצלנו בבית. אבל מה את חושבת שלא היו תלונות? הבנות היו מתלוננות באופן קבוע, ורק ביום שהיה המבורגר הן נהנו. מה נגמר הכי מהר? שניצלונים תעשייתיים בצורת כוכבים".

הכל מתחיל בבית

נדמה כי כמו תמיד החינוך מתחיל בבית. "זה עניין של הרגל. הכול מתחיל בבית ובמה שהילדים רואים כשהם קטנים" אומרת קרין פלדמן גל-און, דיטאנית קלינית המתמחה בתזונת ילדים. "חשוב מאוד להרגיל את הילדים לאכול אוכל בריא בשביל הבריאות שלהם, ושכל ארוחה תכיל פחמימות חלבונים וירקות. ככה משיגים את כל אבות המזון. ילד שמקבל את כל אבות המזון יכול להתפתח, לחזק את השרירים, ולהתרכז בשיעור".

"אם מגישים לילדים בורקסים וג'חנון זה רע מאוד" מוסיפה גל-אור. "הילדים מקבלים המון מנות שומן לא בריאות בארוחה אחת. הגוף שבע מהר יותר ונעשה שוב רעב מהר מאוד. זה לא נותן כלום חוץ מקלוריות ולילדים זה גורם נזק לכבד אם אוכלים את זה מעבר לפעם-פעמיים בשבוע. כל הבצקים והמטוגנים גורמים לעודף כולסטרול והשמנת יתר".

(צילום: jasonlam-cc-by-sa)



גל-און מסבירה כי בשל העליה בתצרוכת המזון המעובד,כיום ילדים מגדירים אוכל רווי שמן כטעים יותר. "חשוב לזכור שישראל היא במקום השלישי בעולם בהשמנת ילדים. בבורקסים יש עודף קלוריות גדול מאוד. לכן חשוב מאוד להרגיל את הילדים בבית לאוכל פחות שמן, מזין ובריא" .

גל-און מציעה להורים לאכול בעצמם אוכל בריא ולקיים ארוחות משותפות, כדי לתת דוגמה לילדים. "הכי חשוב להתחיל את זה מגיל צעיר, כי ילדים בדרך כלל אוהבים לחקות מבוגרים. הילד יאהב לאכול מגוון אם ההורים יחשפו אותו במהלך הארוחות למגוון מאכלים". גל-און מדגישה את הצורך להפוך את האכילה לדבר חוויתי עבורה הילדים, כך שגם ארוחה בריאה תהיה הזדמנות עבור הילדים ליהנות.