אוכלים ובוכים

עזבו תרוצים, מה הדרך הנכונה להתגבר על בעית הנשנוש אצל חברים? התזונאית שרה בר אשר עם פתרונות לאורחים ולמתארחים

חדשות כיפה שרה בר אשר 12/01/10 00:00 כו בטבת התשע

אוכלים ובוכים

אוכלים ובוכים, כך נראה אירוח ישראלי ממוצע. אוכלים דברים מיותרים ובוכים על תאי השומן החדשים שנוצרים עם כל ביס. כל נגיסה שוהה דקה אחת בפה ושנים רבות בתאי השומן. אז מה עושים? מדורנו יעסוק הפעם, שוב בשאלה כיצד מארחים וכיצד מתארחים ויציע פיתרונות שיעזרו לכם לעבור את האירוח בשלום. להלן ההצעות:


  • הוזמנתם? הציעו להביא סלט, או תבשיל ירקות גדול שיספיק לכולם. כך בכל פעם שתושיטו את היד אל השולחן היא תיפול לתוך הסלט ולא חלילה לתוך הבורקס וחבר מרעיו.


  • החזיקו ביד כוס תה או כוס מים. כך תעסיקו את ידיכם ולא תרגישו צורך להעסיק אותם בדברים מיותרים, כמו לטעום עוד קצת מהכיבוד.


  • רחוק מהיד רחוק מהפה, שבו רחוק מהשולחן, לא נעים לקום כל פעם אל הכיבוד כך תצמצמו את מספר הקימות, או שלא תקומו כלל.


  • כשאנו לבד בבית, האוכל לעיתים קרובות לוחש לנו שכעת אף אחד לא רואה ואפשר קצת לחגוג. הגלידה תתחנן אלינו ממעמקי המקפיא ותטען שקר לה שם ואם לא אכפת לנו לחמם אותה קצת בפה שלנו. ביקור בבית ידידים הוא הזדמנות למעט שקט מהאוכל, חבל לבזבז את ההזדמנות ולאכול.


  • כשאתם מגיעים לביקור בררו לעצמכם מהי מטרת הביקור. האם הגעתם בגלל שבביתכם אין אוכל וזאת הזדמנות עבורכם להכניס מעט אוכל לפיותיכם, או שמא באתם כדי ליהנות מחברתם של המארחים. אם הסיבה השנייה היא סיבת הביקור (אני מקווה שכך), אל תנצלו את הביקור לצרכים גסטרונומיים.


  • אם טעמתם לפחות תיהנו! בלוטות הטעם האחראיות על הטעם המתוק נמצאות בקדמת הלשון. הניחו את הפיתוי בקדמת הלשון והשאירו אותו שם כמה שיותר . אם תבלעו לא תיהנו מהטעם וגם לא תשבעו. לכן תרצו לאכול עוד.


אתם תביאו את הסלט (צילום: Charlie Brewer-cc-by-sa)


וכיצד מארחים? לכאורה נראה שקל יותר, מבחינת שמירת המשקל, להתארח מאשר לארח. כשמתארחים חוסכים את טעימות הכיבוד בזמן ההכנה, בזמן ההגשה ובזמן הפינוי כאשר חלק נכבד מתפנה אל תאי השומן. לשם כך התייגס המדור כדי לתת מענה גם לסוגיית האירוח. להלן המענה:



  • הפחתת ציפיות. משפטים מוצלחים למטרה זאת הם (חשוב! לא לשכוח להוסיף קריצה): "אני בשלנית מעולה ואתם יודעים זאת לכן אין טעם שאוכיח את זה " או, "אכלו טוב בבית כי לא יהיה הרבה כיבוד" או, " טוב שאתם גרים קרוב , אם הייתם גרים רחוק לא היה לכם מה לשרוף בדרך הביתה". המשפטים לא יפתרו אתכם מלכבד את המוזמנים אך, כאמור, הם יפחיתו את הציפיות.


  • זכרו אף אחד לא הגיע אליכם כשהמטרה שלו היא להשמין. האורחים יודו לכם אם לא תספקו להם פיתויים ואם הם יוכלו להתרכז באווירה החברתית , או המשפחתית.


  • כיוון שאף אחד לא אוהב להיות רעב וכיוון שהתרגלנו לנשנש בזמן האירוח וגם כיוון שלא נעים ולא מקובל לארח ללא כיבוד. הנה הצעה לכיבוד שניתן לכבד ולהתכבד, אך להישאר קלילים ונינוחים לאחר הביקור: הגישו פירות, ירקות, שקדים טריים, פופקורן ביתי פשטידה מזינה ולקינוח עוגה בחושה מקמח מלא ללא קרמים וללא תוספות מיותרות. לילדים הגישו: חטיפים כמו ביגלה מחיטה מלאה ושלווה. השתייה תהיה מים מינרליים, מים מינרליים מוגזים, תה אדום, תה ירוק וחליטות צמחים. לילדים ניתן להגיש: בירה שחורה ומיצי פירות 100% סחוט טרי. ניתן, בהחלט, לקנות את המיצים הקפואים ולדלל במים.



שיהיה לשובע ולרזון.


שרה בר אשר, תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים. מנחה קורס: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית.