אחרי החגים יתחדש הכל

החזרה לשגרה היומיומית היא בוודאי לא פשוטה, אך היא מהווה אתגר חשוב ליצירת התחדשות, הנאה ומרחב בתוך ימי השגרה

חדשות כיפה אודליה מימון 11/10/12 12:57 כה בתשרי התשעג

אחרי החגים יתחדש הכל
Manuel Van De Weijer-cc-by-nd, צילום: Manuel Van De Weijer-cc-by-nd

"אחרי החגים יתחדש הכל..." כך אומר השיר הידוע, אך נדמה כי אחרי החגים מתחיל המשבר הגדול. הקושי לחזור להשגרה, לקום מוקדם, להסתובב בפקקים, לחזור הביתה מאוחר, להיות עמוסי מטלות ועוד. אנשים רבים מתארים דכדוך ומועקה רבה סביב ימים אלו.

רק השבוע קיבלתי שאלה מאדם שתיאר קושי גדול, ותחושה של דכדוך לחזור לימי השגרה ולהיפרד מתקופת החגים המשפחתית. בשאלתו, הוא פירט ואמר שהחשק לצאת לעבודה ירד, וכך גם עלה הקושי לקום בבוקר, ולצאת מהמיטה. בשאלתו הוא תהה כיצד ניתן להתגבר על כך ולחזק את הכוח והחשק לימי השגרה.

ראשית כל, התחושות המתוארות בשאלה הן נורמליות וטבעיות ביותר. אחרי תקופה של כמעט חודש, עם המון ימים טובים ושבתות, חופשות, טיולים משפחתיים, ארוחת חג, תפילות וריקודים, החזרה לשגרה יכולה ליצור חוויה של נחיתה פתאומית.

זה מזכיר לי גם את הקושי שאנשים רבים מתאים בחזרה מנופש. ישנה בדיחה שאומרת כי בני אדם זקוקים לחופש בעקבות הנופש. אחת התחושות הנפשיות המרכזיות בתוך החופש, הינה חוויה של מרחב, חופש ונחת לבחור ולעשות. לעומת זאת, החזרה לעבודה מחזקת חוויה הפוכה של מחויבת, הספקים, מטלות, "בוס", ולחץ. כל אלו, באופן טבעי, יכולים לגרום לקושי גם עבור אלה שאוהבים את מקום עבודתם (ועוד יותר עבור אלו שלא נהנים בעבודתם...).

אז מה עושים? קודם כל, לא להיבהל מזה שזה קשה. זה הכי נורמלי וטבעי. אך מעבר לכך, כדאי וחשוב לנסות וליצור את חווית המרחב, שהיא תחושה חשובה, אל תוך חיי השגרה שלנו. צריך לזכור שגם בתוך השגרה היומיומית, יש לנו הרבה חופש ומרחב, ליהנות, לצחוק, לעשות ולבחור. אפשר לשמוע בנסיעה לעבודה דיסק עם מוזיקה נעימה, אפשר בערב לעשות הליכה קצרה עם בת הזוג, או משהו נחמד עם הילדים.אפשר לעשות טלפון לחבר רחוק, לצאת לבילוי משפחתי אחה"צ, וכדומה.

חשוב ליצור תחושה של בחירה מרחב ונחת גם בתוך השגרה. כולנו זקוקים לכך... זה מאפשר להמשיך את חווית ההנאה גם בתוך השגרה, ומצמצם את הקושי שבחזרה. עניין נוסף, שקשור לכך, זה הזכירה והידיעה שגם בתוך השגרה ישנם ימי חופש. עוד כמה ימים שבת, ועוד חודש וחצי כבר נחגוג ביחד את שמחת החנוכה.

יתרה לכך, אחת ההשפעות העיקריות של החוויות הטובות, הינה בעצם הזיכרון של אותם החוויות. מתוך הבנה זו, אחת הדרכים לעשות את המעבר בין החגים לעבודה ליותר קל, הנם הזיכרונות. אפשר לפתח תמונות ולקחת אותן בתיק, לשים "בשולחן עבודה" במחשב, לשתף חבר בעבודה, או גם סתם להרהר בחוויות הטובות שהיו ממש לא מזמן, וליהנות מעצם הזיכרונות הטובים והמשמחים.

ודבר עיקרי ואחרון, החזרה "שאחרי החגים" היא באמת הזדמנות ליצור שינוי. כמה פעמים תכננו להתחיל לעשות ספורט בכל יום? כמה פעמים רצינו לעשות סדר במגירות? כמה פעמים קיווינו לחדש את ארון הספרים? זה הזמן ליצור התחדשות! כעת, שישנה הרגשה של התחלה חדשה באוויר, יש לנו אפשרות לשנות ולהשתנות... אפילו רק במעט.

החזרה לשגרה היומיומית היא בוודאי לא פשוטה, אך היא מהווה אתגר חשוב ליצירת התחדשות, הנאה ומרחב בתוך ימי השגרה הבאים עלינו לטובה. כמו שאומר השיר: "אחרי החגים... גם אתה, גם אתה תתחדש!". שתהיה שגרה טובה, מהנה ומוצלחת!

הכותבת הינה יועצת אישית וזוגיות, עו"ס ומנחת קבוצות מחברת הספר: "אוצרות פנימיים"- מודעות עצמית יהודית.