אוסטיאופורוזיס וסידן - עובדות שצריך לדעת

סידן חיוני לרבים מתפקודי הגוף : ויסות קצב הלב, העברת מסרים עצביים, גירוי הפרשת הורמונים, קרישת דם, בניית השלד ושמירה על בריאותו

חדשות כיפה מועצת החלב, תוכן שיווקי 10/07/12 17:21 כ בתמוז התשעב

אוסטיאופורוזיס וסידן - עובדות שצריך לדעת
Andy Welsher-cc-by-sa, צילום: Andy Welsher-cc-by-sa

גוף האדם אינו יכול לייצר סידן. הגוף מאבד סידן באופן יומיומי דרך עור שנושר, ציפורניים, שיער וגם דרך השתן והצואה. חייבים להחליף את הסידן האובד, באמצעות המזון. כאשר הדיאטה אינה מכילה מספיק סידן לביצוע הפעילויות שהוזכרו, הגוף פונה למאגר בעצמות.

מבוגרים זקוקים ל - 1000-1200 מיליגרם סידן ליום. מתבגרים זקוקים ל - 1300 מיליגרם סידן ליום. צריכה מספקת של סידן חיונית להשגת צפיפות עצם מכסימלית עד סוף תקופת הצמיחה ושמירה עליה בשנים שבאות לאחר מכן על מנת למנוע שברים הקשורים לאוסטיאופורוזיס.

גורם חשוב נוסף הוא ויטמין D שעוזר בספיגת הסידן. ויטמין D עוזר לסידן לעזוב את המעי ולהיכנס לזרם הדם. הויטמין גם עוזר לכליות לשמור על הסידן שלא יופרש בשתן. ויטמין D יכול להיווצר בעור (חשיפת הזרועות, הידיים והפנים - 3-2 פעמים בשבוע, 15-10 דקות ). מקורות מזון: חלמון ביצה, דגי מים מלוחים, כבד.

רוב האנשים מכירים את חשיבות הסידן אך הפער בין הידע לבין הצריכה בפועל הוא גדול. נשים רבות צורכות פחות ממחצית הסידן המומלצת ליום. מזון הוא המקור הטוב ביותר לסידן. חלב ומוצרי חלב הם המקור העשיר ביותר לסידן.

מזונות נוספים המכילים סידן כמו תרד, עלי סלק ושקדים מכילים גם אוקסלטים ההופכים את הסידן לבלתי זמין. קטניות עשירות בפיטאטים המקטינים גם הם את זמינות הסידן. סובין חיטה עשיר אף הוא בפיטאטים. עודף חלבון ומלח מקטינים את זמינות הסידן לגוף.

אנשים שמתקשים לעכל חלב רגיל, מאחר וחסר להם האנזים המפרק את הסוכר הטבעי בחלב, יכולים לצרוך חלב דל-לקטוז, יוגורט וגבינות קשות - כולם מכילים כמויות קטנות של לקטוז. ישנן גם טבליות המכילות את האנזים החסר ואפשר לבלוע אותן במקביל לאכילת מוצרי חלב.

גם כאשר מחליטים לצרוך תוסף של סידן, רצוי לבדוק את האפשרויות הקימות עם הרופא המטפל ובעיקר לבדוק בתווית כמה סידן הוא מכיל. חשוב לבדוק שהתוסף מכיל גם ויטמין D.

סידן לבדו אינו יכול למנוע או לרפא אוסטיאופורוזיס אבל הוא מרכיב חשוב בתכנית כוללת של מניעה וטיפול. פעילות גופנית במהלך הילדות וההתבגרות עוזרת להשיג את מכסימום צפיפות העצם. פעילות גופנית קבועה עוזרת לשמור על עצם צפופה וחזקה, בהמשך החיים. הפעילויות הרצויות : הליכה, ריצה, ריקוד, טיפוס במדרגות, טניס כלומר פעילויות כנגד כוח המשיכה וסוג נוסף של פעילויות הוא פעילות כנגד התנגדות המיועדת לחיזוק השרירים (מכונות בחדר כושר והרמת משקולות )