האם ההצגה הזוכה בפרס החינוך נגנבה?

לפני כמה ימים פורסם כי נעה אריאל זכתה בפרס חינוך ותרבות יהודית לתיאטרון, על העשיה שלה בתחום. הבוקר פרסמה קולגה שלה האשמות קשות על גניבה לכאורה

חדשות כיפה נדב פולק 11/08/17 14:52 יט באב התשעז

האם ההצגה הזוכה בפרס החינוך נגנבה?
ההצגה חייבת להמשך, צילום: shutterstock

אחרי שנועה אריאל קיבלה טלפון משר החינוך על זכייתה בפרס לתרבות בתחום התיאטרון פרסמה נועה בהתרגשות בפייסבוק שלה את הבשורה "רוצה לשתף עדכון, לפני דקה קיבלתי מהשר בנט. שמחה להיות זוכת פרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום התאטרון..."

נועה אריאל מקבלת את הטלפון המרגש

נועה אריאל מקבלת את הטלפון המרגשצילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק


הבוקר התפרסם בחשבון של דקלה וצביקה זר פוסט מאשים נגד נועה אריאל :"לפני למעלה משנתיים היה כנס בינלאומי במלון רמדה בירושלים. הכנס עסק בהתמודדות החברה עם אלימות ופגיעות מיניות. הזמינו אותנו לפתוח את הכנס, עם ההצגה שלנו ' צופית שומרת סוד'. הצגה בה השקעתי כל כך הרבה מכל הבחינות. 

לאחר יומיים קיבלתי טלפון מנעה אריאל. היא סיפרה ששמעה על ההצגה ועד כמה היא היתה טובה. לה יש הצגה על אלימות וכל הנושא של פגיעות מיניות לא מדבר אליה בכלל, אבל בגלל ששמעה כמה ההצגה טובה, ביקשה שאשלח לה במייל את כל החומר שיש לי על ההצגה והיא תראה,, תקרא ותמליץ הלאה. שמחתי מאוד, גם אני מאלה שמפרגנים ומעבירים הלאה. שלחתי לה באותו היום הכל. ... 

לאחר 10 חודשים קיבלתי ממנה טלפון. היא דיברה כל כך מהר, שהיה קשה להפסיק אותה ולעכל את הדברים. 

" דקלה, זו נעה אריאל, קרה משהו לא נעים, איזה מזל שזה אתם, כאלה נחמדים, אחרת זה היה נגמר אחרת, את שומעת? אני מתקשרת, כי רציתי שתשמעי ממני, לפני התקשורת, הפרסומים וההד סטארט שאני הולכת להוציא בעוד שבועיים. בסוף עשיתי הצגה על פגיעות מיניות ויצא מאוד מאוד דומה להצגה שלך. את צריכה להבין, אני הולכת בגדול, נכנסת אל השוק החרדי גם, אני לא תאטרון קטן כמוכם,, אני מבינה שאתם הולכים להימחק, רוצה להרגיש בסדר, אז כמה כבר הצגות היו לכם? אתם קטנים בסך הכל.. אני אפצה אתכם בקצת כסף.. אחרי הכל, החלטתי להכנס לתחום, כי אני מבינה ששם הכסף הגדול נמצא..... "

הפוסט של דקלה זר

הפוסט של דקלה זרצילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק

דקלה היא חברה בתאטרון 'גיל עד' ויש לה הצגה שעוסקת בפגיעות מניות ושמה "צופית שומרת סוד" .

נועה אריאל פרסמה את תגובתה לסיפור מיד אחרי פרסום הפוסט של דקלה: "את נושא האלימות במשפחה כולל אלימות מינית אני מעלה כבר כ-19 שנה, ומאז אני מוצפת בפניות להצגות בנושאים מורכבים וקשים.

לפני 5 שנים בערך, פגשתי את דקלה וצביקה זר והם סיפרו לי על ההצגה שלהם.

ביקשתי שישלחו לי מייל ואפיץ לרכזות. נראה לי שאכן העברתי את המייל לרכזות ומאז, לאורך השנים העברתי את השם שלהם לכל מי שפנה אלי ושאל האם יש לי הצגה על פגיעות מיניות, או ביקש שאעשה כזו.

ערב פסח לפני שנתיים וחצי קיבלתי טלפון מרבקה ליאון זדה זאדה, עו"סית מקרית ארבע, שביקשה שאכין הצגה בנושא. הפניתי אותה כמו תמיד לדקלה והיא אמרה שלא. היא מכירה את ההצגה שלהם, והיא רוצה בכל זאת שאני אכין הצגה מדויקת לצרכים המקצועיים שהיא פוגשת בשטח ע"י תאטרון מוכר על ידי פמי פרימיום וגם משום שאינה אוהבת את ההצגה בגלל העיסוק בפוגע זר שלא עונה על הבעיה המרכזית

אמרתי לה שהנושא קשה לי (טרם התמודדתי אז עם הפגיעה הקטנה שאני עברתי בילדותי). והיא הציעה, תעשי משל על חיות - כי ככה עושים כשמדברים על נושאים כאובים ורוצים לרכך אותם. כיוצרת תאטרון - הבנתי את המשפט הזה היטב. כבר השתמשתי בעבר בשיטה הזו שוולט דיסני חתום עליה.

בשיחה של 10 דקות דיברנו רבקה ואני על מה חשוב שיהיה שם בהצגה, כשרבקה מכוונת אותי מבחינה מקצועית. חשוב לה שנדבר על פוגע מוכר, על תהליך המלכודת, על אי האשמת הקרבן ואני הוספתי שחשוב בעיני לתת דגם להתנהגות הורית במקרה כזה.

הייתי צריכה להכנס להצגה וסיכמנו שנדבר מאוחר יותר.

שעה אחרי דיברתי עם רבקה שוב וקבענו פגישה בקרית ארבע.

ישבנו שם עם עוד עו"ס שליווה את הצוות של הקריה מטעם משרד החינוך ועם רכזת הגנים ובנינו את השלד של ההצגה.

לא דיברנו סיפור. דיברנו תכנים. מה צריך להיות שם, מה אסור שיהיה שם. בנינו את השלד של הסיפור. 

כיון שבזיכרוני המעומעם (שלש שנים לפני) על הפלייר של ההצגה של משפחת זר היו חיות - החלטתי ללכת על ציפורים.

ואז התחילה עבודה מטורפת על ההצגה. כמו תמיד (ויעיד על כך בצער בעלי) הייתי בטוחה שזה יהיה קל. מהיר.

זה הפך לטרוף שהוריד את כל נכסי לטמיון. הוצאתי פיילוט אחרי חודשים וחצי והמשכתי לעבוד עליו שנתיים. פתחתי קבוצה בפייסבוק ושלחתי לאנשים שאלות והם הגיבו. נסעתי להפגש עם עובדים סוציאלים ועם מורים וגננות ואנשי משטרה ומטפלים.

כשההצגה היתה מוכנה התחלתי הד סטארט ולקחתי את חני לוז מבית אל לעזור לי. היא סיפרה בקוים כלליים על ההצגה לגננת בבית אל וזו אמרה לה שיש לדקלה הצגה דומה מאוד.

חני תוכל להעיד כמה הייתי לחוצה.

התקשרתי כדרכי האימפולסיבית לדקלה נסערת וסיפרתי לה שעשיתי הצגה כזו ושלא זכרתי שהיא עם ציפורים. אחרי שהסברתי לה שנעניתי לפניות בלתי פוסקות ונעניתי לצוות מקצועי שבנה איתי את ההצגה. דקלה אמרה שלא איכפת לה שאעשה הצגה, אבל שאשאיר לה את נושא הסוד. הסברתי לה שזה לא אפשרי, כיוון שכל העיסוק מול ילדים כפי שהנחה אותי הצוות המקצועי שמלווה את ההצגה - הוא על נושא הסוד.

חיפשתי כל דרך בשיחה איתה כדי להזמין אותם לשיתוף פעולה ולמנוע פגיעה של תאטרון מוכר וידוע .

מעולם לא אמרתי שעשיתי את ההצגה כי יש בזה כסף קל. זה שקר גס והאשמה בוטה שהומצאה מתוך הצער שלה. 

כל חבריי הקרובים ובי משפחתי עדים שכסף אני לא עושה מהתאטרון. אני מתפרנסת ממנו בצניעות ועבודה קשה מאוד מאוד."

התגובה המלאה של נועה

התגובה המלאה של נועהצילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק