פסח ושאר ירקות

אחד המוצרים הבסיסים בפסח הוא החסה ובליל הסדר גם הכרפס. איך לבחור אותם נכון בחנות ואיך לאחסן אותם כך שיישארו טריים. טיפ מומחה.

חדשות כיפה פיני שטרית 06/04/14 12:49 ו בניסן התשעד

פסח ושאר ירקות
shutterstock, צילום: shutterstock

קערת הסדר עומדת במרכזו של ליל הסדר, וכמדי שנה, רובנו משקיעים בה ובעיצובה, אך תכולתה חשובה לא פחות. הביצים - קשות, המרור - מר, אך לנציגות הירוקה בקערה - החסה והכרפס, חשיבות מכרעת שכן הם נאכלים בצורתם הגולמית. אז מה חשוב לדעת כשבוחרים אותם בירקניה? ואיך מאחסנים אותם שישמרו על טריותם?

חסה, איך בוחרים?

גודל ומשקל- משקל כבד יחסית לגודל החסה, מעיד על עלים פנימיים רבים ועל לחות גבוהה. כדאי לבחור את החסה הגדולה ביותר עם הרבה עלים פנימיים.

גמיש או קריספי? חפשו חסה עם עלים פריכים שנשברים בקלות - הדבר מעיד על טריות. כמו כן, הימנעו מעלים יבשים הנראים נבולים או קמולים מבחוץ, כמו גם מעלים עם חורים; פעמים רבות מדובר על חורים שנפערו על ידי תולעים.

צבע- לא משנה איזה סוג חסה בחרתם, ואם צבעה בהיר או כהה, ככל שגוון העלים הינו עז ומבריק - כך היא מכילה יותר חומרים מזינים. על כן יש להימנע מעלים צהובים או חומים.

איך מאחסנים?
לאחר שבחרנו את החסה, מה כדאי לעשות כדי לשמור על טריותה? -מרגע קנייתה, רצוי לאחסנה בקופסת פלסטיק במקרר, כאשר היא יבשה לגמרי ועטופה במגבות נייר. חשוב להרחיקה מפירות כמו בננה, אגס ותפוחים- שכן הגזים הנפלטים מהם עשויים להאיץ את תהליך הנבילה והריקבון של החסה. למחמירים שבינינו, ניתן להשרותה בחומץ למשך מספר דקות, לשטוף שוב ולהכניסה לקופסה סגורה במקרר כאשר היא יבשה לגמרי. חשוב לזכור- חסה שאינה טרייה, מאבדת מהערך התזונתי שלה.

כרפס (או בשמו הלועזי: סלרי), איך בוחרים?

צבע- כדאי לבחור כרפס עם הרבה גבעולים צפופים ועלים בצבע ירוק בהיר הנראים טריים. הימנעו מכרפס בעל עלים צהובים.

ארומה- אל תתביישו, שיטה טובה לדעת אם מדובר בכרפס טעים היא ללחוץ עם האגודל על הגבעול ולאחר מכן להריח את האצבע. אם הריח מתוק, זהו סימן לכך שבחרנו כרפס טוב, אם הריח מריר, כנראה שזה גם יהיה טעמו של הכרפס.

איך מאחסנים?
מכיוון שבחרנו כרפס עם הרבה גבעולים, סביר להניח שלא נשתמש בכולם בבת אחת. בכדי לשמור על הכרפס טרי, ניתן לקצוץ את החלק התחתון של הגבעול, לשמור על כל הגבעולים יחדיו ולהכניסם לכוס עם מים חמימים (שימו לב, לא חמים מדי) למשך חמש דקות, ולאחר מכן להכניסם לכוס של מי קרח לחמש דקות נוספות. מים בין גבעולי הכרפס שומרים על טריותו, אך מים בצד החיצוני של הכרפס עשויים לגרום לריקבון. לכן, הקפידו לעטוף את הכרפס במגבות נייר לפני הכנסתו למקרר.

דרך נוספת היא לעטוף את הכרפס בנייר כסף, כך תישמר הלחות - וגם טריותו. כדאי לאחסנו במגירה ולא במקרר עם שאר המאכלים, כדי שטריותו תשמר לאורך זמן.

פיני שטרית, מבעלי רשת "אפונה וגזר" המתמחה בפירות וירקות