איך לשמור על תזונה בחגים

עומס הארוחות החגיגיות שעברנו ועתידים לעבור גורמים לרבים מאיתנו תגובות בריאותיות שונות. ד"ר דן קרטר מסביר איך עוברים את החגים בשלום

חדשות כיפה ד"ר דן קרטר 14/10/14 13:02 כ בתשרי התשעה

איך לשמור על תזונה בחגים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

תזונה לקויה כתופעה העלולה להתגבר בתקופות החגים עתירות הארוחות, מעמיסה על המערכת הגופנית שלנו ומשבשת את השגרה.

מבין הטעויות הבולטות שאנו עלולים לאמץ הוא שינוי הרגלי התזונה במהלך חגים. אנו נוטים להמתין לארוחת החג הגדולה ולוותר על ארוחת הבוקר והצהריים, ונותרים מצפים אך רעבים במשך היום. וכך גם קורה ביום שאחריו- אנו נהנים מארוחת הצהריים הגדולה והעשירה של החג, ובתחילתו של היום ובשאריתו לא מזינים את הגוף כלל. ובארוחות עצמן? אנו עלולים נוטים לזלול מכל הבא ליד, ומגיעים לתחושת שובע מעיקה, שגוררת לעיתים רבות לעומס גופני.

תשומת לב לתמרור אזהרה זה ,חשוב בעיקר לסובלים והסובלות מבעיות עיכול שונות דוגמת עצירות כרונית. בעיות אלו עלולות להתגבר לא רק בשל רצף ארוחות החג עתירות מרכיבים תזונתיים המאתגרים את מערכת העיכול כי אם גם לעיתים מלחץ נפשי ועומס יומי הנלווים לפעמים אל נושא האירוח החברתי עצמו.

כדאי לשים לב לשינויים בתנועתיות מערכת העיכול שלנו. לדוגמא, איך נזהה עצירות? אם מתקיימים שניים או יותר מהסממנים הבאים: תדירות יציאות נמוכה משלוש בשבוע , מאמץ ביציאות, הצואה קשה או גושית, תחושה של התרוקנות לא מלאה או של חסימה / סתימה, יציאות קשות/יבשות, תחושת נפיחות בבטן, כאבי בטן, תחושת אי נוחות, גזים, התרוקנות חלקית, אבנים בצואה ועוד.

יש לציין כי למי שכבר סובל מבעיות במערכת העיכול, הרגלי תזונה בשלב כזה כבר לא יפתרו את הבעיה הרפואית אך שילובם עם פתרונות תרופתיים או התנהגותיים יכולים להקל בטווח הרחוק. ולמי מאיתנו המפתחים תסמינים ו/או המעוניינים לדאוג לבריאות טובה, כדאי לטפח שגרה טובה!

פתרון התנהגותי ,מעבר לנושאי תזונה בריאה והקפדה על נוזלים, כולל גם פתרונות טבעיים ומגוונים המומלצים להפיג את הלחץ הנפשי ובכך גם את הלחץ הפיזי, וחשוב לברר עם אנשי מקצוע האם הקושי התמידי במערכת העיכול נובע מעומס נפשי למשל עודף ההכנות לחגים או נושאים עמוקים יותר.

כדאי לשמור על תזונה קבועה ומוכרת ולהקפיד על כמות אוכל סדורה במהלך היום עד לארוחת החג. מומלץ לאכול ארוחות מרובות סיבים מסיסים, להגביר את צריכת הירקות, לבחור קינוח בצורה מושכלת ,לשתות נוזלים בעיקר מים ולהקפיד על פעילות פיזית במהלך כל ימי החג וגם אחר כך בחזרה לשגרה. ובמידה והטיפול ההתנהגותי הזה לא עוזר, במיוחד למי שבאופן כרוני סובל מעצירות ומבעיות במערכת העיכול, יש מקום לייעוץ רפואי ולטיפול תרופתי. בימים אלו נמצא פתרון תרופתי חדש,"רזולור" , שאושר על ידי משרד הבריאות והמהווה פריצת דרך לסובלים מעצירות. התרופה, מגבירה את פעילות קולטן הסרטונין במעיים ובכך מביאה לתנועתיות ומשחזרת את תפקודם התקין. זאת, בניגוד למשל לפעולות משלשלים המספקים פתרונות קצרי טווח והעלולים להפוך את המעיים לעצלות. ניתן לברר אצל רופא המשפחה.

הכותב הוא מומחה לגסטרואנטרולוגיה ולמחלות כבד