סרטים בוורוד

קמפיין נגד הומופוביה פונה לקהילות דתיות ומסורתיות. פרובקציה זולה או שינוי נדרש?

חדשות כיפה ישי פירדמן 08/11/09 00:00 כא בחשון התשע

סרטים בוורוד

אחרי הרצח בבר נוער יצאה הקהילה הגאה בקמפיין קולנועי בשם "עושים קאט להומופוביה". עשרות יוצרים, במאים, תסריטאים ושחקנים יצרו שלושים סרטונים קצרצרים העוסקים בהומופוביה, באי קבלת האחר ובפלורליזם תרבותי. כל הסרטונים הקצרים הועלו לאתר האינטרנט 'יוטיוב' ועוררו עניין רב לצד כעס מצד קבוצות שונות.

 

באחד הסרטים ('מאג'דרה') שיצרו, יריב מזור (במאי) ואילן שיינפלד (תסריטאי), ושבינתיים זכה להכי הרבה צפיות, רואים אישה מזרחית מבוגרת עם כיסוי ראש, יושבת על מדרגות ביתה, מסביב הקירות מקולפים ועל ברכיה תבנית שחורה מלאה עדשים. הזקנה, שאותה משחקת לבנה פינקלשטיין, אומרת למצלמה כי החיים דורשים גיוון כמו מאג'דרה טובה: "מעולם לא נתתי לבעלי לאכול עדשים אותו הדבר, צריך לגוון.. בא-להים, מעולם בעלי לא אמר לי תעשי ככה או ככה, תמיד אכל מה שמתי לו בצלחת. אותו דבר הילדים שלנו.. כמו מג'אדרה, אחד ככה השני ככה, וברוך ה' כל אחד נותן את הטעם למשפחה. תקבלי את כולם".

 

הסרטון  עורר את זעמם של אנשי "הקשת הדמוקרטית המזרחית". אורלי נוי, חברת הקשת, טענה באתר 'העוקץ' כי הסרט נגוע בגזענות כלפי עדות המזרח. "הסרטון נגוע בגזענות מביכה נוסח 'יאללה חומוס'. שיינפלד מסייע בהעמקת הקיטוב החברתי, בהנצחת סטריאוטיפים חבוטים. בא לברך ויוצא מקלל".  

 

אך נראה כי הסרטונים מופנים לא רק אל עדות המזרח אלא גם אל קהלים נוספים כגון דתיים, חיילי צה"ל וקבוצות מיעוט שמרניות. בסרט "תפילין", למשל, של הבמאי נמרוד רינת, רואים בחור צעיר המניח טלית ותפילין בביתו. אחרי שהוא קושר את בית התפילין לזרועו, הרצועות השחורות נצבעות בכל צבעי הקשת והסלוגן של הקמפיין מכריז: "כולנו שונים כולנו שווים".

 



אילן שיינפלד, תסריטאי הסרט מאג'דרה אמר לכיפה כי הוא אינו מבין את הביקורת שהוטחה בו על ידי "הקשת הדמוקרטית המזרחית" וגם שולל את הטענה כי הם פונים בכוונת מכוון אל קבוצות שמרניות ודתיות: "בסרט כתבתי על אישה מזרחית כי בשבילי אישה מזרחית היא סמל של חום אהבה וקבלה. אלה שביקרו אותי לצערי לא הבינו שהאישה המזרחית היא זאת שמכירה את אותה חמלה והיא פונה לאימהות אחרות ומלמדת אותן, אמנם בשפה פשוטה ותוך כדי בישול מאכלים, אבל היא זאת שמלמדת איך לקבל את האחר".

"אנחנו רוצים לחנך" אומר שיינפלד, "אני לא חושב שזה בהכרח לקהילות מסוימות. אני יכול לדבר רק בשם הסרטים שלי  - בודאי שיש שם מטרה חינוכית אבל זה לכל עם ישראל. אני לא חושב שמישהו ישב פה וחשב ללכת על סקטור מסוים או להצביע על סקטור מסוים בחברה הישראלית. מי שרואה זאת כך טעות מרה בידו". 

 

מאבק קדוש או הומופוביה?

האם הקמפיין התקשורתי יצליח לחולל שינוי מהותי ביחסו של הציבור הדתי לאומי כלפי הקהילה הגאה? ספק גדול. אך השאלה אותה מציבים יוצרי הסרטים כלפי החברה הדתית לאומית ניצבת ועומדת בלי קשר לשאלה  האם הקמפיין הוא ספין תקשורתי או לא: האם היחס (השלילי ברובו) לקהילה הגאה נובע מעמידה עקרונית על יסודות התורה או שמא גם מהומופוביה?

 

הרב חיים נבון טוען שהתשובה מורכבת. "אינני מכיר את הקמפיין המדובר. בנוגע לנושא עצמו, אין ספק כי על פי ההלכה יחסי אישות הומוסקסואליים - אסורים באיסור חמור. לצד זאת אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלה לא פשוטה: הרי למדנו לחיות לצד מחללי שבת, אוכלי נבלות ובועלי נידות; למה רק נגד ההומוסקסואלים אנחנו זועקים שהם עוברי עבירה? חלק מהתשובה היא שההומוסקסואלים עושים מצעדים פרובוקטיביים, בעוד איש אינו עושה מפגן פומבי וולגרי המהלל אכילת טריפות ושקצים. אבל זה רק חלק מההסבר. ואנחנו עדיין צריכים לתת דין וחשבון בפני עצמנו בשאלה זו".