סיפורים מפתח הבית

העטיפה של הדיסק היא שמשכה את יאיר להכיר את אייל, שהפתיע אותו

חדשות כיפה יאיר פלד 21/10/09 00:00 ג בחשון התשע

סיפורים מפתח הבית

"פתח הבית" / אייל אבידור / NMC

לפני מספר חודשים הגיע לידי אלבום של יוצר שטרם הכרתי. על העטיפה מצולם היה אדם אוחז בגיטרה, יושב ומסתכל אל עבר האופק. כשהתעמקתי בתמונה הצלחתי להבחין במשקוף מקולף ודלת מאחוריו. התמונה ביחד עם הכיתוב שעליה: "אייל אבידור פתח הבית" הצליחה להעביר את התחושה של משהו ישן נושן, חצי דהוי, מעין תמצית של האלבום. אלבום אישי של יוצר המאפשר לנו להיכנס אל עולמו הפרטי, אל ארץ ילדותו, אל "פתח הבית".

 

ככה זה נשמע

לאורך השנים התקרב אייל אבידור לדת, ואף היה שדרן ברדיו ברסלב, דבר שאיננו ניכר ביצירתו. הטקסטים ברובם אישיים, מלבד כמה איזכורים על שולחן שבת וספר תהילים (שיר הנושא "פתח הבית") הכול נמצא ליד ומרומז.

 

השיר המוביל את האלבום "שלי שלך", נכתב כאילו במיוחד לאהוד בנאי. בנאי השותף ליצירה ומשמש בה כנגן גיטרה ומפוחית. קולו של בנאי ושל אבידור משתלבים יחד בדואט מופלא המתאים לקונספט הטקסטואלי והמוזיקלי ויוצרים שיר משמעותי הנשמע כמו אחד הלהיטים של בנאי מתחילת שנות התשעים. 


העטיפה משכה את העין(צילום: יחצ)


הקול של אבידור עמוק ומחוספס ומזכיר לעיתים את הזמר עמיר לב רק פחות עצוב, אם הייתי נדרש להגדיר את האלבום כמשהו ויזואלי, הייתי רואה עצמי מסתכל בנוף השדות והמרחבים בחלון רכבת הנוסעת אי שם במרחבי הארץ, הכול עם אפקט של סרט ישן, אלבום מסע.

ב"כמה מתוקים" שיר המתנגן בקצב הפלמנקו-ספרדי אבידור יוצא למסע בעקבות אלבומים ישנים אצל ההורים, כשהפזמון מסגיר את התהליך שעבר. על האמונה של פעם ושל היום, על עולם אחר של חיוכים, סגירת מעגלים, ירידה לצורך עלייה "מסע אל תוך האופק, הירוק, האינסופי", אייל אבידור, קול נוגה ומלטף ,אישי, אקוסטי בטעם של פעם.

 

אייל אבידור -גיטרה אקוסטית, קולות, שירה והפקה המוסיקלית

גדי סרי- תופים וכלי הקשה / גיל סמטנה - קונטרה בס / אייל הלר - גיטרות /

אייל שילוח - כינור / אהוד בנאי - גיטרה אקוסטית, חשמלית, מפוחית ושירה.