סוד הגן הנעלם

"כל העולם כולו גשר צר מאוד" וחיינו הם מסע ארוך, רצוף גילויים קטנים. קחו מקל ותרמיל ונצא בעקבות סודו של רבי נחמן.

חדשות כיפה אלישע נדב 28/09/07 00:00 טז בתשרי התשסח

"רבנו אמר: אני סוד, ואפילו כשאני כבר מגלה את הסוד אף על פי כן אני נשאר סוד".

1

מאה תשעים ושבע שנים ימלאו למותו של רבי נחמן מברסלב בג חוהמ"ס, ודומה שמשנה לשנה גוברת פריחתה של משנתו.

את "אומן אומן ראש השנה" כולם מכירים, אך לא רבים יודעים שאת ראש השנה (תרנ"ט) המשמעותי ביותר שלו עשה רבי נחמן ללא הקיבוץ המפורסם עם חסידיו, אלא בדד, כאן בארץ ישראל. היכן? דווקא בחיפה. נסיעתו של ר"נ לארץ היא בגדר חידה, סוד כמוס.

2

"מסע אל הסוד" הוא ספר מסע. מסע אל סוד מסעו של רבי נחמן. קריאת הספר היא ראשית כל מסע אינטלקטואלי אל מהות עצם הסוד, ולא פחות מכך - זהו מסע חוויתי. זו גם תמצית פירושו של ד"ר אליעזר מלכיאל למסע, הנע על הציר המשלב את הסוד בעולם רציונאלי ויחד עם זאת חווייתי. זהו היסוד הפרשני המתגלה כאן לכל עולמו של ר"נ - הגות וביוגרפיה השלובים זה בזה.

3

חיכיתי לספר הזה, זאת אומרת לא אליו ספציפית, אלא אל חיבורו הבא של ד"ר אליעזר מלכיאל על רבי נחמן וברסלב. המפגש האקראי עם ספרו הראשון חכמה ותמימות: פירוש לכמה תורות וסיפורים של ר"נ, היה - וסליחה על ההגזמה - מסעיר למדי. פירושיו המקוריים, מעמיקים ונהירים לימדוני הרבה מדרכי הלימוד של ברסלב בפרט, ובכלל - של טקסטים מרובי רבדים, סגנונות וקולות. מלכיאל נאמן בכתיבתו לרוח המסע של רבי נחמן ולאופיים של דרשותיו. דבריו מנוסחים באינטואיטיביות יצירתית אולם הם סדורים, מדוייקים ועקביים, וקו המחשבה הפרשני נשמר. הניסוחים הפילוסופיים מורכבים ודורשים (עבורי, על כל פנים) קריאה איטית.

4

רבי נחמן וחסידות ברסלב סיפקו לחוקרי החסידות מעיין שופע של חומר לעסוק בו; ואכן, ברסלב היא החסידות הנחקרת ביותר בעולם האקדמי - כמעט ביחס תואם לפריחתה בחוץ, בקרב הציבור. אהבתו של המחבר לרבי נחמן איננה מונעת ממנו להשמיע מקולות השיח המחקרי הביקורתי פעמים רבות לאורך הספר, כקולות פרשניים למדניים. אולם בשונה מעולם המחקר, אליעזר מלכיאל איננו נשאר ברמת הביקורת ומתוך הבנה - כמעט פסיכולוגיסטית - של נפש רבי נחמן הוא מבאר את הדברים מבפנים.

5

הנה לדוגמא, הקטע התמוה (ורבים יאמרו - מזעזע) הבא: "וכאשר שמעה אשתו זאת [שר"נ רוצה לנסוע לארץ ישראל], שלחה בתה אליו לשאול אותו איך אפשר לו להניח אותם, מי יפרנסם? והשיב כך: את תסעי למחותנך, אחותך הגדולה יקח אחד אותה להיות בביתו משרתת קטנה... אחותך הקטנה יקח אותה אחד לביתו מצד הרחמנות, ואמך תהיה משרתת...".

מלכיאל מפרש זאת באופן מעניין. ה"דרך האכזרית והתוקפנית שנוהג ר"נ בבתו ואשתו", כלשון המחבר, מתפרשת כמערבולת קיומית. ר"נ מפחד מערעור ההחלטה, ואופי התנהלותו הוא "מנוס מחופש במובן הסרטרי". אין כאן הצדקה להתנהלותו של ר"נ ואף לא פסיכולוגיה בגרוש, אלא נסיון מעמיק להבנת משמעותה הסודית של הנסיעה לארץ מתוך התחקות אחר מהלך הנפש הסודי של ר"נ.

6

האם כעת, בתום הספר, אני יודע מהי תכלית נסיעתו של ר"נ לארץ ישראל? שאלה טובה. הנחת היסוד של הספר היא שהמסע הוא הזמנה אל מושג הסוד ואל המימדים בהם הוא מתגלה בחיים ובמציאות. א"י היא אולי מקום, חבל ארץ ספציפי, אולם זהו מקום-חסר-מקום הקורא לך לתהות על סודו. יתכן ומטרת המסע לא היתה ידועה אף לר"נ עצמו - ואף לו בעצמו היה זה בגדר סוד.

7

"ותיכף אחר ראש השנה היה רצון רבנו זכרונו לברכה לחזור תיכף לביתו, ולא היה רוצה לסוע כלל לשום מקום"...

מסע אל הסוד: בעקבות מסעו של רבי נחמן מברסלב לארץ ישראל, אליעזר מלכיאל, הוצאת ידיעות ספרים