מה יעשו עם יהושע סובול?

לאור הדברים החמורים שהשמיע כלפי ציבור המתיישבים, שוקלת הנהלת בית הספר "מעלה" לקולנוע להשעות את המחזאי יהושע סובול. מנהלת "מעלה": דבריו פגעו בתלמידים כחיצים מושחזים

חדשות כיפה אורי פולק 24/09/10 00:00 טז בתשרי התשעא

מה יעשו עם יהושע סובול?
יחצ, צילום: יחצ

לאחר הדברים החמורים שהשמיע כלפי ציבור המתיישבים, שוקלים בבית הספר לקולנוע "מעלה" להשעות את המחזאי יהושע סובול מתפקידו כמרצה בבית הספר. סובול מנחה ב"מעלה" קורסים בתסריטאות, במסגרת תוכנית הלימודים הקבועה. מנהלת בית הספר, נטע אריאל, אומרת בשיחה עם כיפה כי בבית הספר שוקלים כעת את צעדיהם מול סובול, זאת לאור מה שהגדירה כ"נתק בתקשורת".


כזכור, בתום טיסת סיור של "שלום עכשיו" מעל שטחי יהודה ושומרון אמר סובול לגלי צה"ל כי "הרבה מחשבות עברו בדרך, הרגשתי כמו בבדיקת MRI וקיבלתי תוצאות ברורות דרך החלון - הרבה גרורות. המצב דורש טיפול עמוק". עוד הוסיף סובול כי "הבעיה בשטח היא מים. איפה שיש יישוב ערבי, לשם נדבקה התנחלות, זה כמו הכלב והקרציות".

סובול הפך אנטי תרבות

דבריו של סובול עוררו סערה רבה בקרב הסטודנטים בבית הספר הירושלמי, כשחלק מהם אף העבירו בקשות לביטול השתתפותם בקורסים אותם מנחה סובול ואליהם נרשמו. רפי קפלן, מנכ"ל "מעלה - המרכז לציונות דתית" וחבר עמותת בית הספר, העביר למנהלת בית הספר לקולנוע מכתב מחאה בו כתב כי הוא "מקווה שהוא לא ילמד השנה בביה"ס מעלה. אין לי בעיה עם דעות שונות משלי, אך הוא אנטי תרבות".

"אני חושב שלבית הספר שלנו צריכה להיות אמירה של תרבות, בכל הדעות. אך הוא בעיניי כבר איננו איש תרבות. רצינו שאצלנו ילמדו תרבות ואמנות, ליצור שפה נקייה, משוחררת. אך הוא מדבר בשנאה. חייבים להיות גבולות", הוסיף קפלן. לדבריו, "זו טעות להרוס ולהכתים את שם בית הספר כמקום שגם אותו כבשו השמאל הרדיקלי".

התלמידים מבקשים לבטל השתתפותם בקורסים

במכתב מחאה שהעבירה מנהלת "מעלה", נטע אריאל, אשר עותק ממנו הגיע לידי "כיפה", כותבת אריאל כי "אחרי שקראת לחרם שימנע הופעת אמנים באריאל, היינו מופתעים. קיימנו פגישת פיוס לפני יום הכיפורים. אבל המילים שהטחת בציבור המתיישבים ביהודה ושומרון פגעו בתלמידים שלך כמו חיצים מושחזים".

"חלק מהתלמידים כבר ביקשו לפטור אותם מהקורסים שאתה מעביר - ומדובר בתלמידים שהעריכו אותך מאוד. מילים יכולות להרוג. מילים, כמו סלעים, יכולות לחסום ערוצי הידברות, אשר לנו תמיד היה חשוב לשמור אותם פתוחים. כרגע הכל חסום. האם יש לך מילים חדשות שיכולות לפתוח את הערוצים שחסמת?", הוסיפה.