טב למיטב טנדו

המבקר שלנו קודם נדהם משם הספר, אח"כ מהספר ואז התפנה גם לבדוק את התוכן. האם באמת " טוב לשבת יחדיו מלשבת בודד" (בתרגום חופשי) זו התשובה?

חדשות כיפה יובל פרידמן 28/11/07 00:00 יח בכסלו התשסח

זה נראה כמו ספר, זה שוקל כמו ספר, זה עולה כמו ספר- אבל זה עדיין לא ממש "ספר". זו התחושה העולה לאחר קריאת הספר "טב למיטב טנדו", שנועד לספק לקורא "הדרכות מעשיות בנושא זוגיות משפחה וחינוך". מקור שמו של הספר הוא ביטוי בארמית ולפיו עדיפה זוגיות בעייתית מאשר להישאר בודד (ובתרגום חופשי: "טוב לשבת יחדיו מלשבת בודד").


הוצאת הספרים "מים" ליקטה מתוך עלון פרשת השבוע "מעייני הישועה" את שנכתב באחת הפינות השבועיות בנושאים הנ"ל, הכוללות שאלות ותשובות וכן מאמרים קצרים. עורכי הספר השקיעו השקעה לא מבוטלת בצד האסטטי שלו: דפי כרומו ותמונות ואיורים משעשעים, והתוצאה נעימה מאוד למראה.


מבחינת תוכנו מחולק הספר, כמו כל דבר בצבא של פעם, לשלשה חלקים: החלק הראשון עוסק בשאלות ובמאמרים הקשורים לתקופה שלפני החתונה: מדוע צריך להתחתן, מתי להתחתן, איך לבחור בן זוג, פחדים מהחלטה, ייחוסו של החתן ועוד.


החלק השני עוסק בזוגיות עצמה: זוגיות בחברה המודרנית, ציפיות מחיי הנישואין ומימושן ("כבר כמה שנים שאני נשוי. מה אגיד- זה לא זה... האם שגיתי?... האם אני סתם מושחת?) שגרה בחיי הנישואין ובעיקר בנושא תקשורת בין בני זוג. חלק זה מכיל בעיקר מאמרים ופחות תשובות לשאלות.



החלק השלישי עוסק בשאלות חינוך הילדים כמו: חילוקי דעות בין בני זוג בנושא חינוך, ילדים חריגים והתמודדות עם זמן פנוי. חלק זה מכיל מספר מאמרים בנושא תופעת החילון.


ההפרדה בין החלקים השונים ברורה בדרך כלל, אם כי לא ברור ההיגיון מאחורי סדר השאלות, וייתכן שהוא תואם לסדר הכרונולוגי של פרסומם בעלון.


לדעתי, נכון היה לשקול מחדש את הוצאת הספר במתכונתו זו וזאת בשל העובדה כי הניגוד לספר שאלות ותשובות הנכתב ע"י מחבר אחד ומשקפת את שיטתו ההלכתית או המחשבתית, ספר זה מכיל שאלות ותשובות מרבנים ומאנשי מקצוע שונים, שכל המשותף ביניהם הוא הועבדה כי פרסמו מאמרים באותו העלון. (אגב, מצערת במיוחד היא העובדה כי לא מצאתי בספר את תיאור תפקידם של המחברים). עם זאת, לאחר שהוחלט על פרסום הספר, נכון היה להשקיע מאמץ נוסף בעריכתו, החל משיוך מדוייק יותר של השאלות לחלק המתאים ("ידוע לנו שלבנינו יש הצעות ושהם נפגשים. אין לנו מושג עם מי ומתי"- שאלה זו משובצת בחלק הראשון במקום בשלישי) ולהוצאת שאלות לא רלוונטיות (רבנים המייעצים בתחומים רפואיים בלי להיוועץ ברופאים). ובכלל, לאור העובדה שקוראיו הפוטנציאליים של החלק השני והשלישי (נשואים) לא מעוניינים, באופן טבעי, בחלקו הראשון (לשאינם נשואים), לא ברור מדוע פורסמו שלשת החלקים בכפיפה אחת (האם רק מפני ש"טב למיטב טנדו"?)

והערת עריכה אחרונה והמציקה מכולן: כותרות השאלות לא מרמזות על תוכן השאלה ומקשות על ההתמצאות בספר שהופכת למתישה במיוחד: "מעגלים" היא כותרת השאלה העוסקת בנושא מריבות בין בני זוג. המעיין בתשובה "זוגיות מסחרת וזוגיות אחדותית" יראה שהיא מכוונת לשואל "איך אוכל לדעת שהבחור איתו אני נפגשת מתאים לי". ראוי היה להוסיף לתוכן העניינים תוספת קצרה של השאלה או התוכן העיקרי של המאמר.


בשורה התחתונה ראוי היה להשקיע מחשבה נוספת בעריכה של הספר, אולם הוא בהחלט מתאים לחובבי זאנר עלוני השבת או למי שמחפש מתנה נחמדה לבן הזוג (בלי לרמוז שום דבר). נותר רק לקוות כי היוזמה הבאה לא תהיה לפרסם לקט של השו"ת הסלולארי...



טב למיטב טנדו, כריכה קשה, 224 עמודים , הוצאת ספרית "מים"