המסך המרצד

הילד מול המסך? מודאגים? יצירת הגבולות על ידי ההורים תוך מתן אפשרויות לבחירה בשיתוף הילדים יובילו אתכם בבטחה לימי החופשה הגדולה

חדשות כיפה ציפי קלר 21/06/09 00:00 כט בסיון התשסט

המסך המרצד
Aaron Escobar™ -CC-BY, צילום: Aaron Escobar™ -CC-BY

עבור הרבה מילדנו ה"חופש הגדול הוא זמן רביצה אין סופי מול מכשירי הטלוויזיה ומסכי המחשב. משחקים, סרטים וסדרות הופכים להיות העיסוק העיקרי בימי החופש. זהו הפתרון המיידי שלהם ל: "אמא, משעמם לי!" והרבה מאוד פעמים זהו גם הפתרון שלנו, ההורים. אנו מנחמים את עצמנו שהילד הרי נמצא בבית. אז מה כבר נורא כל כך... זה באמת לא נורא אבל התוכן והמינון... הם הקובעים. חבריו הוירטואליים של הילד חשובים ומהותיים להתפתחותו לא פחות מאשר חבריו האנושיים. אל תזניחו מבט ביקורתי על פן זה של חייו...

לכל אותם ילדים שהפכו, או שאתם חוששים שהם יהפכו, את ימי החופשה לרביצה בלתי נגמרת מול המסכים יש ליצור מצבי בחירה וביקורתיות. חופש מוחלט איננו בחירה. בחירה היא אפשרויות הנבדקות תוך ביקורתיות ומובילות לצרכנות נבונה. יצירת הגבולות על ידי ההורים תוך מתן אפשרויות לבחירה בשיתוף הילדים יובילו אתכם בבטחה לימי החופשה הגדולה. הגדרת זמן, תוכנית ומקום על ידי הילד בשיתוף שלכם, ההורים, מהווה סוג של גבול שחיוני להתפתחות וגדילה.

10 טיפים שיכולים לעזור:

1. מיקום הטלוויזיה והמחשב בבית חשוב. לא ניתן לפתח ביקורתיות אצל הילד כאשר המכשירים הללו ממוקמים במרכז הבית (סלון או מטבח) ופתוחים כל שעות הפעילות בבית. אין מקומם של מכשירים אלו בחדרי הילדים! אם אין חדר מיוחד או שטח ציבורי כלשהוא בבית למיקום מכשירים אלו הכניסו אותם לחדר ההורים וזמני השהייה שלכם בחדר יכתיב צמצום משמעותי בשימוש בהם.


2. צפייה משותפת ומתווכת על ידי ההורים היא הכרחית ורצויה עד גיל 4-5 לפחות. לילדים בוגרים יותר יש לדון בדברים שלא תוך כדי הצפייה.


3. עזרו לילדכם להבין את הקשר שבין הנצפה על המסך לבין המציאות. יכולת זו מתפתחת בהדרגתיות. היא מתחילה מהבנה פשוטה הרואה בנצפה שיקוף המציאות, ורק בהמשך, בעזרתכם, תתפתח צפייה ביקורתית.


(צילום: Aaron Escobar™ -CC-BY)



4. יצירת פורום משפחתי לדיון פתוח על נושאים העולים מתוך הסרטים והמשחקים יכולה להיראות לכם בתחילה כמשהו מלאכותי אך עד מהרה המשפחה כולה הופכת להיות שותפה לתוכן ולעניין. התחילו בנסיעות משותפות, בארוחות וכדו, ועד מהרה זה יעבוד בכל שהייה משותפת.


5. ילד שרואה כי הוריו שוהים בכל שעות הפנאי שלהם מול מסכים, יעשה זאת גם הוא. עידוד קריאה ותחביבים אחרים ייעשה על ידי דוגמא אישית.


6. הגדירו טווח זמן, תוכן ושעה בסדר היום לכל ילד לצפייה בסרטים, סדרות טלוויזיה, משחקי מחשב. יש חשיבות ליצירת תוכנית לכל היום שהצפייה או משחקי המחשב הם רק חלק מהתוכנית ולא כל התוכנית.


7. אל תפתרו את בעיית התור של הילדים למכשיר המבוקש בקניית עוד מחשב או עוד טלוויזיה. האחריות לעמידה בזמנים בונה את הגבול. השתמשו בזה.


8. צרו עניין סביב תכנים חינוכיים לפי שיקולכם וחפשו יחד עם הילדים סרטים ומשחקים שיעשירו את עולמם. תהליך הבחירה חשוב להפנמת הביקורתיות כלפי החומר הנצפה.


9. המדיה יוצרת נורמות וערכים, בדקו עם הילדים כי אמנם הערכים הם ערכים שאתם מאמינים בהם.


10. פתחו בעצמכם ובילדכם יכולת קישור בין תפיסות עולם וערכים הנחשפים באמצעי התקשורת וקישורם לסולם הערכים שלכם.

הורים רבים טוענים: "אין לי שליטה על זה!". מחקרים מראים שלהורים יכולה להיות השפעה משמעותית על הקשר שבין ילדים למסך. עיקר הצפייה והמשחק מול המסך נעשה בבית ולכן אתם ההורים האחראיים לטיפוח כלים למעורבות ותיווך מושכלים בין הילדים לבין המסך. חופשה נעימה.


ציפי קלר, מרצה לחינוך ולתקשורת במכללת הרצוג - גוש עציון ומרכזת מדור סרטים באתר כיפה