המלצת השבוע

לפני כמה שנים פרץ בסערה למרקע הישראלי "ערוץ הכנסת". עם רייטינג גבוה, הכללה בחבילה הדיגיטלית הבסיסית שהמדינה מספקת ללא תשלום ואין ספור שיתופי פעולה עם ערוץ 2 ו-10 מהווה הערוץ הזה את ערוץ האקטואליה הטוב (והיחיד) בישראל. שבוע ב-CNN הישראלי ככה זה נראה.

חדשות כיפה עדי שרצר וציפי קלר 29/09/09 00:00 יא בתשרי התשע

המלצת השבוע

אם להיות כנים הבעיה הראשונה, ולמעשה היחידה, של ערוץ הכנסת היא הכנסת. אם היינו מוציאים את האלמנט הזה מהמשוואה, המצב היה טוב בהרבה. הכפיפות (המתחייבת) ללוח הזמנים של המוסד, שהוא לוח זמנים שמשתנה כל הזמן, מקשה מאוד על הניווט והתכנון מראש. אתה פשוט מזפזפ לשם ומה שיוצא יוצא. השעות המצורפות למטה הם על כן בבחינת המלצה בלבד, במיוחד עם תום הפגרה לאחר סוכות.

 

אז מה יש בערוץ הכנסת חוץ מהכנסת? ובכן, הכל. יש שם עורכים מצויינים, תכניות מרתקות, דו-שיח אינטלגנטי ברמה נדירה ועוד. אז לאחר ששרדתם את שעות הדיון בועדות (צל"ש ראשון), את הנאומים הארוכים-הרבה-יותר-מדי של האופוזיציה (צל"ש שני) ואת דקדוקי העברית של אחמד טיבי (אני לא בטוח שהוא באמת ערבי), יש גם הרבה מה לראות. כמו כן חשוב להדגיש: ערוץ הכנסת הוא כלי התקשורת הלא-סקטוריאלי היחיד בארץ ששומר שבת באופן מלא .


דו-שיח אינטלגנטי ברמה נדירה (צילומים: ערוץ הכנסת)


חדשות

א'-ה', 22:00; ש.ח ב-00:00

מהדורת החדשות של ערוץ הכנסת נשענת במידה רבה על המהדורה ששודרה ב-20:00 בערוץ 2, בשני שינויים בולטים: ראשית אין בה בעיות צניעות, שנית מה שנכנס פנימה הוא רק חדשות- רכילות, פולקלור ותרבות מכל סוג נשארים בדרך-כלל בחוץ. הקצב הוא איטי יותר, ההגשה מעורבת יותר ואפשר לשמוע פרשנויות שונות מאנשים שכותבים או משדרים בגופים שונים. אודליה דהן-כחילה היא המגישה המועדפת עלי אבל גם מחליפותיה לא רעות.

רק הערה אחת- אם כבר אז כבר, אם אתם יוצרים מהדורה שתסכם את חדשות היום תעשו אותה best of, תקחו את הכתבות הטובות ביותר מכל גופי התקשורת ולא רק מערוץ 2.

 

זוג או פרט

ש.ח חוזרים בזמנים משתנים לאורך השבוע

האמת היא שאין ממש צורך לדווח על "זוג או פרט" אותה מגישים נדב פרי ועמית סגל שכן ככל הנראה היא יורדת מהמסכים, אבל הרכילות ושוק הדייטים הדתי לאומי מחייבים במידה כזאת או אחרת. ובכן עמית סגל, אחד מסמליה של "חברת החדשות" ואיש מקסים בפני עצמו נוסע לשנת לימודים בלונדון. סגל אמור לשמש ככתב החברה באירופה ולהחליף בכך את תמר איש-שלום. התכנית,אותה ניתן עדין לתפוס בשידורים חוזרים השבוע (את פרק סיכום השנה המצויין), נבנתה למעשה על הפינג-פונג המרתק שבין סגל לנדב פרי שגם הוא עיתונאי מרתק ומבטיח. כעת שסגל איננו מעניין מי (אם בכלל יתפוס את מקומו).


נפרדים מהסמל


אולפן פתוח

א-ה, 14:00; ש.ח ב-19:00 (השבוע יתכנו שיבושים בלוח השידורים)

"אולפן פתוח" היא אחת מתכניות הדגל של הערוץ והיא משודרת לעיתים קרובות גם במקביל בערוץ 2. למעשה מדובר בגרסה מוקלטת ליומני הצהרים של ערוצי הרדיו והתוצאה בהתאם. לדעתי מדובר באחת התכניות החלשות של הערוץ, רדיו מוקלט, ועוד בלי המוניטין שיש לרזי ברקאי או יעל דן.

 

חיידק פוליטי

ש.ח לאורך השבוע; ערוץ 2, יום ג' 13:30

תכנית ראיונות פוליטית, אחד על אחד בדרך כלל בהגשת נחמה דואק. נחמד אבל לא יותר מזה, הקצב איטי מאוד, המרואיינים לא תמיד מעניינים והעריכה מייגעת. יחד עם זה חובבי הז'אנר (מעריצי פוליטיקאים אם תרצו) ימצאו בתכנית עניין ונחמה דואק לא רעה. תכניות מסוימות מוצלחות בהרבה מתכניות אחרות.

 

קפה הפוך

עד לפתיחת המושב החדש ש.ח לאורך השבוע, גם בערוץ 2

או-לה-לה, עמנואל הלפרין. זה אינטלגנטי, זה חד, ובעיקר זה כל-כך אירופאי. עמנואל הלפרין יושב לו בבתי קפה עם כל מיני מראויינים, לאו דווקא ממרכז הבמה, ומשוחח שיחה ארוכה על נושאי העיסוק שלהם. "קפה הפוך" היא תכנית איטית ומענגת, במיוחד אם היא מוזיקת רקע לעיסוקים אחרים. יש תכניות טובות יותר ויש תכניות טובות פחות, הכל תלוי במרואיין. למרבה הצער אתה יכול להיות אינטלקטואל מבריק ואיש שיחה מוצלח פחות, הסינון הזה הוא תפקיד של התחקירנים והוא לא תמיד נעשה. כמו כן התכנית הזו מיועדת בעיקר למי שאוהב ומתחבר אל מדעי-הרוח בכלל ואל היסטוריה בפרט. הבעיה המרכזית בתכנית היא שהם לקחו את הכותרת שניתנה להם יותר מדי ברצינות: עמנואל ומיודעיו יושבים אשכרה בבתי קפה פעילים בזמן שאנשים אחרים יוצאים ובאים- יש בתי קפה טובים אבל לא פעם הרעש, המלצרית או התפאורה הלא מוצלחת מזיקים לדיון.

 

אייכלר יעקוב

יום ה' 13:30, 21:30; ש.ח לאורך השבוע; ערוץ 2, יום ה', 13:30

הדובדבן שבקצפת, התכנית הטובה ביותר שיש לערוץ הכנסת להציע והכל בזכות המגיש הבלתי נלאה שלה (יעקב אייכלר). מעל להכל עומדת פינת ההומור שמסיימת את התכנית- איפה עוד תוכלו לראות את זאב ביילסקי מכוון תנועה מעל המליאה, את אחמד טיבי מתקן פעם אחרי פעם טעויות בעברית של כצל'ה, את מאיר שטרית מנהל מונולוג ארוך על מצב שפיותו ואת אורי אורבך מפגין שוב את ההומור שלו. זה מצחיק בטירוף וזה מוצלח הרבה יותר חיקוי ב"ארץ נהדרת", מומלץ.

מה יש שם מעבר לצחוק? יש סיכום ענייני ומהיר של השבוע בכנסת על אגפיה השונים ויש את העמדה החרדית שאנחנו לא שומעים הרבה שאייכלר מכניס בקישור בין האייטמים. חוץ מאייכלר צריך גם להגיד מילה טובה על העורך שיוצר קצב דינמי ויודע לשלב היטב בין אולפן לכתבה.


סרט השבוע: סוד הגן הנעלם


מרי לנוקס, ילדה בריטית שהוריה נהרגו נשלחה לאחוזת דודה. מרי מגלה גן נעול ומוזנח. היא מטפחת אותו ומסייעת בהחלמתו של בן דודה החולני. בסרט, המבוסס על ספרו של פרנסס הודסון ברנט, שפה קולנועית עשירה המעניקה לצופה חוויה של גילוי אישי לגן שבכל אחד מאיתנו.

הגיבורים מגולמים ע"י שחקנים המפגינים כושר משחק ויכולת בניית הדמויות הסרט מציג עולם פנטסטי ותמים המוביל לראיה פילוסופית של החיים.




עוד סרטים והמלצות במדור הסרטים


המדור בשיתוף מכללת יעקב הרצוג, גוש עציון