המדינה של הבנק

בנק הפועלים מחלק מיליון דגלים ליום העצמאות. אלישיב רייכנר מבקש לעזוב את הדגל במנוחה.

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 22/05/08 00:00 יז באייר התשסח

המדינה של הבנק

לדגל ישראל שלום,

השבוע הוא ללא ספק השבוע שלך. בימים הקרובים נראה אותך מתנופף בכל מקום, על הרכבים, על המרפסות, על עמודי התאורה, ובשלטי החוצות. עושה לי טוב לראות אותך מתנוסס ובולט לעין, במיוחד השבוע, כשאתה עדיין מגוהץ ובוהק ונקי, כחול-לבן ממש ולא אפור-חום מרוב אבק.

ובכל זאת, כשאני חושב על דגל הדיו המפורסם שנתלה באילת בסוף מלחמת העצמאות, אני קצת מתגעגע. נכון, הוא היה דגל מאולתר, לא מגוהץ, ולא ממש סימטרי כמוך. המגן דוד שבאמצעו לא היה מקורי אלא נלקח מתיק עזרה ראשונה או משהו כזה, ויש אומרים שגם הוא היה מצויר בדיו. ובכל זאת, הדגל ההוא היה תמים וטהור, בלי שמץ של מסחריות.

כן דגל יקר. משנה לשנה רוב הדגלים במדינה שלנו הולכים ונעשים דגלים ממוסחרים. לדגלים בכבישים שלא נותנים לנו לשכוח את מע"צ - החברה הלאומית לדרכים, כבר התרגלתי. אפילו הדגל הענק על שלושים קומות של עזריאלי, שלא מוותר על המותג (באנגלית, באותיות אדומות), של חברת המלונות, איכשהו עובר, אבל קשה לי יותר להתרגל למאות אלפי הדגלים של בנק הפועלים.

זו כבר השנה הרביעית ברציפות שבנק הפועלים מחלק לאזרחי ישראל, באמצעות העיתונים היומיים, למעלה ממיליון דגלים כמוך. אני מכיר בחשיבותם של גופים מסחריים ובתרומתם לחוסנה של הכלכלה הישראלית אבל אני לא אוהב שהם מנסים לשכנע אותי ואת עצמם, שהם המדינה, וזה בדיוק מה שמנסה לעשות בנק הפועלים עם הדגלים המגוהצים שהוא מחלק לנו מידי שנה.

אחרי שהוא שכנע כל כך הרבה ישראלים שהישראלי האולטימטיבי הוא יאיר לפיד עד כדי כך שגם אם הוא יוציא לאור ספר עם הציורים שלו מהגן הוא ייהפך לרב מכר. אחרי שהוא ניכס לעצמו כמעט את כל האתרים הלאומיים כשפתח אותם לקהל הרחב בחינם בימים של חול המועד, עכשיו הוא רוצה לשכנע אותנו שהבנק הוא הדגל, ושהדגל הוא הבנק. מצטער, אבל את זה אני לא קונה.

בנק הפועלים הוא אינספור עמלות. בנק הפועלים הוא משכורות עתק למנהלים. בנק הפועלים הוא קבוצה קטנה של כמה עשירים שמתעשרים עוד ועוד מהכסף של המוני עניים. בנק הפועלים הוא גוף מסחרי וזו זכותו הלגיטימית לייחצ"ן ולפרסם, אבל את הדגל שיעזבו במנוחה. שייקחו את יאיר לפיד, שייקחו את המילה העממית פועלים, אבל את דגל הלאום שישאירו מחוץ לכל המסחרי והמותגי.

אל תיקח את זה אישית, דגל יקר. אני אתלה אותך בכל מקרה, עם הסימן של הבנק או בלי, כי יותר חשוב לי להניף אותך בגאווה בשבוע הלאומי הזה, מאשר להילחם מלחמות של דון קישוט בטחנת רוח ענקית כמו בנק הפועלים. ובכל זאת, אם הבת שלי תצייר בגן דגל ישראל בצבעי פנדה או שמן, גם אם הוא יהיה פחות סימטרי וקצת מקומט, אני אעדיף לתלות אותו על הדלת, מאשר את הגרסה הממוסחרת שלך.

חג שמח

אלישיב רייכנר