ההפסד כולו שלנו

השבוע חזרו חברי המשלחת הישראלית עם 36 מדליות אולימפיות. אם רק היינו מקשיבים לרב קוק גם בנושא הזה...

חדשות כיפה רועי זמיר 18/10/07 00:00 ו בחשון התשסח

השבוע שבה המשלחת הישראלית לבעלי מוגבלויות מהאולימפיאדה בשנחאי. שבאמתחתה לא פחות מ36 מדליות, ל39 חברי המשלחת. אם יש מקום שבו באה לידי ביטוי הרוח הספורטיבית במיטבה, הוא בהתמודדות של החברה האלה. בעזרת נחישות רבה, מסירות, התמדה ואמונה הם מצליחים להתעלות מעל הקשיים והמוגבלויות שלהם ולפרוץ קדימה, על אף כל הקשיים התפקודיים והמשוכות. חלק גדול של ההצלחה שייך לבני המשפחות והקרובים שמעניקים להם הרבה אהבה, גיבוי ותמיכה. צריך נשמה גדולה כדי להצליח, דבר שכנראה בישראל יש לנו הרבה - יותר מאשר שרירים בזרועות או ברגליים.


אם הייתה לנו תקשורת ערכית יותר וחכמה יותר, היא הייתה משדרת לנו את המשחקים האלו בפריים טיים מתוך הבנה שהם לא פחות ואולי אפילו יותר מעניינים ומשמעותיים מכל ענף ספורט אחר. אם היינו קהל מספיק רציני ומבין עניין היינו דורשים ממנה שידור כזה ומתגמלים אותו ברייטינג גבוה. לא בכל יום זוכים כאן ב36 מדליות כולל מדלית זהב בשחייה (שליחים) ומדלית זהב באליפות אולימפית בכדור רגל. מכיוון שעדיין לא הגענו למדרגה הזו, נגזר עלינו בינתיים להמשיך ולראות איך הנבחרת מתבזה מול קרואטיה או לנסות להתנחם בקבוצת הכדורסל שמכבי תל אביב מייבאת מאמריקה.


משכללת את הכוח הרוחני של הצדיקים העליונים (צילום: Gaël Marziou-cc-by)


בספר אורות כותב הרב קוק כך "ההתעמלות, שצעירי ישראל עוסקים בה בארץ ישראל לחזק את גופם בשביל להיות בנים אמיצי כוח לאומה, היא משכללת את הכוח הרוחני של הצדיקים העליונים... להרבות הבלטת האור האלוקי בעולם..."

על הדברים האלו שלו ספג הרב קוק ביקורת מאד חריפה. שיאה הייתה עלילות שהעלילו עליו שהוא מוכן לאפשר משחקי כדורגל בשבת.

הדברים נראים עוד יותר לא ברורים כשנתקלים באוהדי ספורט "שרופים". גם מבלי להזכיר אירועים קיצוניים כמו חילול המצבות של הוריו של רון חולדאי על ידי אוהדי הפועל תל אביב או הנהמות שמשמיעים כלפי שחקנים שחורים. לא נראה לי שאפשר לומר שלאופן ההתנהגות של אוהד ממוצע על היציע ורפרטואר השירים שמבוצע עליו התכוון הרב קוק לשוות מימד של קדושה.

קולמוסים רבים נשתברו על מנת להגן על הרב קוק מפני המבקרים אותו, את ההסבר שלי לפסקה הזו מצאתי בתחילת השבוע. אם ישנן נקודות השקה בין הקדושה לספורט, ללא ספק אחת מהן היא הספורט של בעלי המוגבלויות. בספורט הזה מתגלה ניצוץ מאד מיוחד של עוצמה רוחנית שאפשר ללמוד ממנה הרבה. הצפייה בו היא הזדמנות חינוכית בלתי רגילה שיכולה לעשות אותנו אנשים רגישים יותר. חבל שבתקשורת ואצל אוהדי הספורט היא תופסת נתח הרבה יותר קטן מזה שמגיע לה.