בס תופים והרבה תנ"ך

אוסף חדש של רשת ג', "שירת התנ"ך" שמו, אוגד יחדיו את שירי התנ"ך של ישראל. ויש שם אפילו ביצוע עברי לשיר של ליאונרד כהן

חדשות כיפה אלעד רותם 17/08/08 00:00 טז באב התשסח

בס תופים והרבה תנ"ך

"התנ"ך זכה לפרשנויות בכל תחומי האמנויות: ציור, פיסול, ספרות, מוסיקה קלאסית. הוא מעורר השראה בכל תחומי האמנות, ואנחנו התמקדנו בתחום הזמר העברי, אומרת עפרה הלפמן, עורכת ברשת ג שיצרה, בין השאר, תכניות קלאסיקה כמו "שלא ייגמר לעולם", "לילות משי כחול לבן", "אגן הים התיכון" ו"בשביל ישראל", וכעת ערכה את האוסף "שירת התנ"ך".. עפרה, ירושלמית העובדת ברשת ג כבר 26 שנה, קיבצה יחד 111 שירים שנכתבו בהשראת התנ"ך, ופסוקים שהולחנו ובוצעו. האוסף, הכולל חמישה דיסקים (שלשה מתוכם על אירועים ודמויות בתנ"ך, ושניים - פסוקים מולחנים), יצא לאור על ידי רשת ג והתו השמיני.


(עטיפת הדיסק)

"נושא הקשר בין התנ"ך והשירים הוא נושא מאוד אהוב עלי", אומרת עפרה. " הרבה מאוד שנים עשיתי תוכניות בנושא הזה. אחרי כל תוכנית היו מתקשרים מאזינים ושואלים איך אפשר להשיג את השירים שהשמעתי. כמובן שאי אפשר היה להשיג אותם כרצף, מכיוון שליקטתי אותם בעצמי. הבנתי שיש לאוסף כזה פוטנציאל".

כמה זמן ארכה העבודה על האוסף?

"הפרויקט לקח חצי שנה. כתבתי רשימה של המון שירים שמבוססים על התנ"ך ונכתבו בהשראתו, כגון דמויות וסיפורים מהתנ"ך, ופסוקים מולחנים. מתוכם נקבעה רשימה סופית, גם בהתאם לשירים שהצלחנו לקבל עליהם זכויות. היו חברות תקליטים שלא הסכימו לתת לנו זכויות.

מי המשוררים הדומיננטיים בשירת התנ"ך?

"יש כמה כותבים שהרבו לכתוב על התנ"ך - דן אלמגור, יורם טהרלב, עקיבא נוף, נתן אלתרמן, ונעמי שמר, שגם כתבה וגם שרה, ויש כמובן רבים אחרים, אבל אלו המרכזיים. התנ"ך הוא נושא שממש מעסיק אותם בכתיבה שלהם.

במהלך העבודות מצאנו גרסה עלומה, משנת 1970, של תיקי דיין המבצעת בעברית שיר של ליאונרד כהן - "The Story Of Isaac", "עקידת יצחק". מדובר בהקלטה נדירה מאוד, וזו הייתה תגלית מבחינתנו"

.

מלבד "עקידת יצחק" שולבו בדיסק שירים נדירים נוספים מארכיון קול ישראל, שטרם ראו אור. ביניהם: "נח היה איש צדיק ותמים" בביצוע רבקה מיכאלי, "הינך יפה רעייתי" בביצוע יוסף מוסטאקי, ו"עושה שלום במרומיו" של אנריקו מסיאס.