בית כנסת ירוק

אוהבים את ארץ ישראל? כנס חדש יסביר לכם כיצד להפוך את בית הכנסת שלכם לירוק יותר

חדשות כיפה גדעון דוקוב 03/05/09 00:00 ט באייר התשסט

בית כנסת ירוק
יחצ, צילום: יחצ

"כנס לכל מי שאהבת הסביבה, העם והארץ מצויים בליבו ומעוניין להרחיב את תפיסת עולמו בנושא", כך מגדירים בעמותת "טבע עברי" את הכנס "קיימות ישראלית" שיתקיים ביום שישי הקרוב.

"עמותת טבע עברי מנסה לקרוא לאחריות סביבתית יהודית", אומרת עינט קרמר, יוזמת הכנס, בשיחה לכיפה.

מה בין אחריות סביבתית ליהדות?

"אחריות סביבתית זה דבר מוכר וידוע, והרעיון הוא להבין שהדת, המורשת והתרבות היהודית נועדו לקדם תיקון עולם כחברה ראויה ועולם ראוי. לכן, כשמחפשים ומדברים על אחריות סביבתית צריך להתסכל פנימה, אל התרבות שלנו - מה יש לנו להציע.

היהדות הביאה לעולם הרבה מאוד מושגים סביבתיים ומצוות סביבתיות. תרבות ישראל כפי שהיא משתקפת במקורות היהדות ובמצוותיה, מחזיקה בתפיסת עולם ייחודית, המקבלת את שליטת האדם בעולם כמציאות - פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה, אך מעניקה לו תפקיד ייחודי של שמירה ולקיחת אחריות על העולם - לעבדה ולשומרה.


לקחת אחריות על העולם


"בתחום המעשי, היהדות, מחזיקה ברעיונות סביבתיים מובנים הקוראים למניעת בזבוז והשחתה בעולם - בל תשחית, ליחס של כבוד לבעל החי - צער בעלי חיים, ולשגרה המשלבת עשייה ויצירה בעולם, לצד עצירה והתבוננות בפלאותיו. לפיכך, היכרות עם התרבות העברית, על מסריה, תפיסת עולמה ודרך ההתנהלות המוצעת על ידה, עשויה לתת לציבור היהודי בישראל ולמוסדותיה השראה לגיבוש תפיסת עולם ואורח חיים מקיימים, זאת לצד חיזוק הזהות הסביבתית של מגזרים נוספים מתוך תרבותם הם".

נשמע מאוד דתי העניין הזה.

"אנחנו לא עמותה דתית, ולכנס שלנו צפויים להגיע כ-250 איש, שמורכבים מכל קצות הקשת הישראלית - דתיים ושאינם דתיים מכל המגזרים. אנחנו מביאים דברים מכל מיני זוויות - ומאפשרים לכל אחד להסתכל ולחשוב על הנושא של אחריות סביבתית מהכיוון שלו, כשהעיקר הוא להתחיל לעשות.

מה זה אומר מבחינה פרקטית?

"הכנס יעסוק בשלושה תחומים מרכזיים של עשייה - עשייה קהילתית, חינוכית ותיירותית. מהבחינה החינוכית אנחנו נציג את התחום החינוכי המתפתח של חינוך סביבתי-יהודי עם דרכים בהם מורה יחיד יכול להוות סוכן שינוי במערכת החינוך בתחום היהדות והסביבה. אנחנו גם מציעים לבתי ספר שרוצים להיכנס לנושא הזה, פגישה ללא תשלום לשם ליעוץ, הכוונה והדרכה.

מבחינה קהילתית תוצג תוכנית הליווי של טבע עברי למעבר לקהילות מקיימות - כשבית כנסת שרוצה להפוך לבית כנסת ירוק יקבל מאיתנו יעוץ, הכוונה לאנשי מקצוע שיכולים לסייע לבית הכנסת וחברי הקהילה להפוך לירוקים יותר.

עד כמה באמת כל הנושא הירוק צובר פופולאריות בציבור הדתי?

"אין ספק שבשנים האחרונות יש התעוררות עצומה לנושאים הללו בציבור הדתי. המצב בו לפני חמש או עשר שנים כל מי שדיבר על סביבתיות נתפס כלא רלוונטי ואיזוטרי כי התפיסה היתה שמתעסקים רק בהתיישבות וביטחון, אז יחד עם המעבר והדגש בציבור הדתי-לאומי על הנושא החברתי, נכנס גם הפן הסביבתי.

מה שכן, ברור שהדרך עוד ארוכה, ובהרבה מקומות עדיין יש מי שמתייחס לזה כנושא שולי, ששייך לשמאל החילונ ואולי אפילו גובל בעבודת אלילים.

המטרה שלנו היא שאנשים יבינו שסביבה זה לא רק למחזר בקבוקים, אלא לתקן את העולם כמו בתפיסה היהודית. בעיני זה צועק שמדובר בשני דברים שצריכים ללכת ביחד".