ארץ נעדרת

המערכון הסאטירי של "ארץ נהדרת" השם ללעג את ציבור המתיישבים, הצליח לעורר את זעמם של חלק מהצופים הסרוגים. "הציבור הדתי מוצג כהזוי וגס"

חדשות כיפה אורי פולק 04/01/11 00:00 כח בטבת התשעא

ארץ נעדרת
יחצ, צילום: יחצ

לא כולם מרוצים מהעונה החדשה של "ארץ נהדרת". בין מחיאות הכפיים אפשר היה לשמוע את קולות הביקורת של המגזר הדתי בכלל ושל ציבור המתיישבים בפרט, שמרגיש כי דווקא הפעם, מישהו החליט לסמן אותו כמטרה.

במערכון שפתח את העונה האחרונה של התוכנית הסאטירית, הוצגה דמות בשם רחל, המגולמת על ידי השחקן טל פרידמן, בתור דוברת מועצת יש"ע. אותה רחל, לכל אורך המערכון, מציגה עמדות גזעניות ומתנהלת באופן ששם את הציבור הדתי-לאומי ללעג.

רק לפני כשנה, עם עלייתה של העונה הקודמת של "ארץ נהדרת", נפתחה התוכנית במערכון בו מוצגים המתנחלים כמטורפים שהגיעו עד לחטיפת חיילים להשגת מטרותיהם הפוליטיות. המתנחלים מוצגים כאויבים הבאים של צה"ל וכאלו שיביאו את המלחמה של העשור הבא - זאת כשהם "חוטפים" חייל צה"ל, שהוצג אז בדומה לקלטת חטיפתו של גלעד שליט.

שמים את הציבור הדתי לאומי ללעג (צילום: יחצ)


גם הפעם חוצה התוכנית את הגבול בין סאטירה לפרובוקציה. אריק בן שמעון, דובר תנועת "רעננים" הטוענת לייצוג "צעירי הציונות הדתית", שיגר השבוע מכתב תלונה לזכיינית "קשת" האחראית על שידורי התוכנית, זאת על רקע הדברים.


בהתייחס למערכון על דוברת מועצת יש"ע הבדיונית, כותב בן שמעון כי לא מדובר בסאטירה וכי אותו זה לא הצחיק. "צפייה במערכון השאירה בי טעם מר של גועל ובוז. מדובר בהבעת עמדה ודעה ברורה של כותבי התוכנית שמטרתם אחת: השפלה של ציבור שלם. ציבור ציוני דתי לאומי, שכנראה לא אהוב מי יודע מה בעיני חלק מהם השייך מה לעשות לצד מאוד ברור וקיצון במפה הפוליטית", הוא טוען.

"לא מדובר פה בחיקוי של דמות מסוימת, דבר לגיטימי לחלוטין, אלא בקריקטורה פרי הדמיון (למועצת יש"ע יש בכלל דובר) המייצגת את הציבור הדתי לאומי כולו כהזוי, בצורה וולגרית, גסה ומכוערת, סטיגמה אותם מבקשים כנראה כותבי התוכנית להטמיע ולהשריש בקרב הצופים. טוב יעשו קברניטי הערוץ אם ישימו סוף למערכון המסוים הזה, ויפה שעה אחת קודם", מוסיף בן שמעון במכתבו.

בהפקת "ארץ נהדרת" סירבו להתייחס במישרין למכתבו של בן שמעון אך מסרו בתגובה כי "כתכנית סאטירה, "ארץ נהדרת" מטפלת במגוון רחב של תופעות בחברה הישראלית על כל גווניה. כותבי התכנית זוכים לחופש מערכתי מלא".