אהבה ומצוות אחרות

עשרים וחמישה סיפורים בנושא אהבה וזוגיות פרי עטם של יוצרים דתיים צעירים קובצו לתוך ספר אחד. אלישיב רייכנר קרא והתרגש.

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 24/01/08 00:00 יז בשבט התשסח

אהבה ומצוות אחרות

אחת השאלות שמעסיקות את הציבור הדתי בשנים האחרונות היא מהי יצירה דתית? האם העובדה שהיוצר הוא דתי הופכת גם את היצירה לדתית? האם סיפור שהדמויות בו הן דתיות הוא בהכרח יצירה דתית? התשובה כמובן אינה פשוטה וחד משמעית. את הספר החדש "אהבה ומצוות אחרות" ניתן לראות כמעניק מגוון של תשובות לשאלה הזאת, גם אם הוא לא נועד ונוצר כדי לענות עליה.


"אהבה ומצוות אחרות" הוא קובץ של עשרים וחמישה סיפורים שנאספו ונערכו על ידי העיתונאים אסתי רמתי ועדי גרסיאל. האהבה היא מכנה משותף של חלק גדול מהסיפורים בקובץ, אבל לא כולם עוסקים בה. דווקא חלק מהסיפורים שעוסקים ישירות באהבה, לא מבטאים בהכרח את הפן הדתי שלה. כזה הוא למשל הסיפור המצוין דיאטה של מיכל ווזנר, שפותח את הקובץ ומגולל סיפור על נערה מאורסת המחוזרת על ידי סטודנט ביישן. כזה הוא גם רות, סיפורה היפה של ציפי מורדי על אומנית כתובות שהתאלמנה מבעלה ומתקשה לפתוח פרק חדש בחייה. מצד שני, ישנם בספר גם סיפורי אהבה מגזריים מאוד שמאפיינים ציבור דתי. שני סיפורים כאלו, הם ויעקבני זה של עדי גרסיאל, והצמה של יורם, של אודי מקסימוב.


נוגעים בקו התפר (עטיפת הספר)


כשמקבצים יחד עשרים וחמישה סיפורים של יוצרים שונים, קשה באופן טבעי להגיע לרמת מוצר אחידה. בספר ניתן למצוא סיפורים פשוטים ובנאליים לצד סיפורים מתוחכמים יותר, שלי באופן אישי, הסבו יותר הנאה. כזה הוא מחוק, סיפורו הדמיוני עד כדי טירוף, של אוריה קניג, וקלפים, סיפורו המשעשע והציני של אדם צחי.


הסיפורים החזקים בקובץ, הם אלו שנוגעים בקו התפר שבין העולם הדתי לעולמות הסמוכים לו. סיפורים שהדמויות המככבות בהם הם חוזרים בתשובה או בשאלה, מצליחים לייצר מתח, כאב, אהבה ואכזבה בעוצמות שקשה למצוא בסיפורים על אנשים שגרתיים שלא חוו תהליך של שינוי. כזה הוא מלכה, סיפורה המצוין של טלי וישנה, המתאר מערכת יחסים כואבת, תרתי משמע, בין זוג בעלי תשובה. כזה הוא ממעמקים, סיפורו המעמיק של אהוד פירר, המתאר באופן משכנע את חיפושיו העצמיים של חוזר בשאלה. כזה הוא קוראות דרור לעצמן, סיפורה של שלומית רוזיצקי המבטא היטב את בדידותה של נערה חרדית שהתפקרה, וכזה הוא חרדל סיפורה העצוב של מרלין וניג, המביא את סיפורם של זוג בעלי תשובה הסובלים משחיקה בחיי הנישואין.


סיפורים אחרים הראויים לציון הם אלו שנוגעים בחריגים בחברה. הסיפור גן עדן של שוטים של אורן פרבר, מתאר ברגישות את חייו הקשים של בחור מוגבל שמצליח לבטא את עצמו רק בעולם של צמחים ופרחים. הסיפור גשרים של נחום אבניאל, הוא סיפור מצמרר על קשר רומנטי בין נערה נורמטיבית לבחור רוחני המתגלה כסובל ממחלה נפשית. הסיפור מירלה שיינדורף של לירון נגלר-כהן, הוא סיפור כתוב היטב, על קשר בין קשישה ניצולת שואה, לאישה חרדית צעירה שאימת בעלה המוטלת עליה, מוציאה אותה מדעתה. הסיפור חמישה בלונים של אשר ברק הוא סיפור מרגש מאוד על הורים לילד מוגבל שמתמודדים עם חששות ופחדים לקראת לידתו של ילד נוסף. אלו לא סיפורי אהבה קלאסיים בין גבר לאישה, ובכל זאת, הסיפורים הללו שנוגעים באומץ וברגישות בחייהם הקשים של החריגים בחברה, הם סיפורי האהבה הגדולים ביותר. דווקא אותן דמויות פגועות, מוציאות מאתנו חמלה ואהבה בעוצמות החזקות ביותר.


אהבה ומצוות אחרות, עורכים עדי גרסיאל ואסתי רמתי, הוצאת ידיעות ספרים, 253 עמודים.