לזכרו: 10 טעימות מסרטיו הגדולים של רובין וויליאמס

מיליונים ברחבי העולם כואבים את פטירתו של השחקן רובין וויליאמס. דורון צ'יטיז לוקח את גולשי 'כיפה' לעשרה מסרטיו הגדולים של השחקן הענק

חדשות כיפה דורון צ´יטיז 13/08/14 10:53 יז באב התשעד

לזכרו: 10 טעימות מסרטיו הגדולים של רובין וויליאמס
s_bukley / Shutterstock.com, צילום: s_bukley / Shutterstock.com

רוב האנשים שצפו פעם באיזה סרט או שניים מזהים בוודאי את פרצופו המצחיק, המבדר ומשדר הרוגע של כוכב הקולנוע רובין וויליאמס. עשרות שנים של קריירה מהוללת בראש שחקני הוליווד הפכו את רובין וויליאמס לאחד מענקי הקומדיה ולאחד מענקי הקולנוע בדורנו.

למרות שוויליאמס הצליח להצחיק, לבדר ולרגש אותנו עד כדי דמעות, את עצמו לא הצליח כל כך לשמח. הוא שם קץ לחייו ונמצא ללא רוח חיים בדירתו אתמול (ב'). מספיק לקרוא את ההספדים המרגשים שנכתבו ונכתבים בידי אנשים מכל העולם וממגוון רחב של אורחות חיים בכדי להבין שמדובר בדמות יוצאת מן הכלל שהשפיעה על העולם דרך קריירת המשחק המופלאה והופעות הקומדיה המבריקות.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כתב עליו "רובין ווויליאמס היה טייס, רופא, ג'יני, מטפלת, נשיא, פרופסור, פיטר פן וכל מה שביניהם, אבל הוא היה יחיד במינו. הוא הצטרף לחיינו כחייזר וסיים בנגיעה בכל אלמנט של הרוח האנושית". השחקן סטיב מרטין כתב "לא יכול שלא להיות מוכה שוק על אובדנו של ווויליאמס שהיה מענטש, כישרון נהדר, שותף למשחק ונפש אותנטית". הקומיקאית אלן דג'נרס כתבה עליו "הוא נתן כל כך הרבה לכל כך הרבה אנשים. אני שבורת לב".

וויליאמס עצמו כונה פעם, ספק בצחוק ספק ברצינות 'יהודי לשם כבוד', ובהספדם של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה נכתב "אנו אבלים את האובדן של שחקן גדול, הקומיקאי רובין וויליאמס ז"ל". הוא לא היה יהודי, למרות שהשתמש רבות במילים אידיות וגילם תפקידם רבים כיהודי (כמו ב"יעקב השקרן"). לאור זאת, יהודים רבים בכל העולם אבלים את מותו הפתאומי”.

אחת השאלות הגדולות היא כיצד אדם כה מוכשר, כה מצחיק וכה מבדר יכול להרגיש כל כך בודד, עצוב ומדוכא עד כדי התאבדות. שאלה זו עוד תרחף מעלינו במשך שנים רבות יחד עם הסרטים הבלתי נשכחים שלא נוכל להפסיק לצפות בהם.

כשרונו הייחודי כשחקן לווה בהברקות קומיות מאולתרות שאף גררו אחריהם שינויים רבים בתסריטי הסרטים בהם שיחק. וויליאמס גם מילא את סדר יומו בהופעות למטרות צדקה, בתרומה לנזקקים ובדאגה לחלשים ולמעוטי יכולת. הוא הקים יחד עם קומיקאים נוספים ארגון בשם "הקלה קומית" (Comic Relief) שגייס כספים עבור חסרי בית דרך מופעי סטנד אפ. הוא היה תומך נלהב של קרן המוקדשת לריפוי פציעות בעמוד השדרה. הוא היה פעיל גם בבתי חולים לילדים (כמו בסרטו "פאטץ' אדמס") ובארגוני צדקה רבים נוספים. השפעתו על עולם הבידור בפרט ועל העולם בכלל תחסר לכולנו.

בחרתי להביא לכם עשרה מסרטיו הגדולים והטובים ביותר של רובין וויליאמס. הסרטים מסודרים לפי תאריך הופעתם.

1. "בוקר טוב וייטנאם" (1987)

(צילום: צילום מסך)

בסרט בוקר טוב ויאטנם, המבוסס על סיפור אמיתי, יוצא וויליאמס כנגד הממסד ומשדר למורת רוחה של הצנזורה בזמן מלחמת וייטנאם, כשלמעשה הוא גורם להגברת המוראל המלחמתי. כבר כאן יכולים לראות את כשרונו האדיר של וויליאמס, שהתפקיד נכתב במיוחד עבור יכולותיו הקומיות הייחודיות.

[embed]

]

2. "ללכת שבי אחריו" (1989)

(צילום: צילום מסך)

בסרט ללכת שבי אחריו מצליח רובין וויליאמס לסחוף אחריו תלמידים לאהבת הספרות ולניצול חייהם וזמנם על הצד הטוב ביותר. כל תלמיד היה חולם שיהיה לו מורה עם כזו כריזמה, עם כזה ידע ועם כזאת תשוקה לחינוך משמעותי. ממש נשבים בקסמיו והולכים שבי אחריו מאז 1989.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=wrBk780aOis[/embed]

3. "אלאדין" (1992)

(צילום: צילום מסך)

את דמות הג'יני מאלאדין, שבעצם הופכת למרכז הסרט, אי אפשר לשכוח. הוא לקח תפקיד שיכל להיות מינורי בסרט ושפך בו את כל כשרונו. רובין וויליאמס אילתר כל כך הרבה במהלך הקלטת הסרט עד שהתסריט שונה לחלוטין ולא יכל להיות מועמד לתסריט הטוב ביותר. כשרונו להצחיק חצה את גבולות העריכה וסטיבן ספילברג אף השיג את וויליאמס בטלפון במהלך צילומי "רשימת שינדלר" כדי לרומם את מצב רוחם של שחקניו. כמובן שרובין וויליאמס השתמש גם בחומר מהסרט "אלאדין" כדי למלא משימה זו. בתפקידו כג'יני, וויליאמס חיקה 14 שחקנים והביא את מירב יכולותיו כקומיקאי לסרט הנפלא (שלחלוטין לא מיועד לילדים בלבד).

[embed]

]

4. "גברת דאוטפייר" (1993)

(צילום: יחצ)

אם שמענו את כשרונות וויליאמס ב"אלאדין", הרי שב"גברת דאוטפייר" הוא הולך על כל הקופה במשחקו המשעשע. רובין וויליאמס הצליח לקחת נושא קשה של פרידה וגירושין ולנסוך בו צחוק, בידור ושעשוע ע"י התחפשות למטפלת בכדי להתקרב יותר לילדיו. זוהי אחת מהדמויות המוכרות והאהובות ביותר של רובין וויליאמס. סרט ההמשך נמצא עדיין בשלבי הפקה ולא ידוע עדיין אם וויליאמס הספיק לצלם את כולו.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=PYpxi2BLFgE[/embed]

5. ג'ומנג'י (1995)

(צילום: יחצ)

בסרט "ג'ומנג'י", רובין וויליאמס הוא אחד משחקניו של משחק קופסה מסתורי שנתקע בתוכו למשך עשרות שנים. כשהוא יוצא משם עם כל האפקטים הקולנועיים האפשריים בשנת 1995 הוא נותן הצגה שקשה לשכוח. הסרט נראה כמיועד לילדים אך כרגיל וויליאמס הצליח לעניין ולשעשע את כל צופי הסרט ופעמים אף להפחידם.

[embed]

]

6. סיפורו של ויל האנטינג (1997)

(צילום: יחצ)

ב"סיפורו של וויל האנטינג", וויליאמס הוא פסיכולוג המנסה לתת כיוון לנער גאון שלא יודע מה לעשות עם יכולותיו האינטלקטואליות. בסרט הזה אנו רואים את וויליאמס בתפקיד דרמטי ורציני לחלוטין, בו אף זכה בפרס האוסקר לשחקן משנה.

[embed]

]

7. לחלום אותך (1998)

(צילום: צילום מסך)

ב"לחלום אותך" אנו מצטרפים לרובין וויליאמס בחיפושיו אחרי אשתו בעולם הבא לאחר שהוא בעצמו מת בתאונת דרכים. בסרט זה אנו עדים שוב ליכולות המשחק חוצות הז'אנר של וויליאמס, יחד עם הלקחים שהוא מלמד אותנו בסרט (כמו ממשיך את תפקיד המורה מ"ללכת שבי אחריו").

[embed]

]

8. פאטץ' אדאמס (1998)

(צילום: יחצ)

בסרט זה, המבוסס על סיפור אמיתי, רובין וויליאמס מגלם סטודנט לרפואה הרוצה לרפא לא רק את מחלות מטופליו, אלא אף את מצב רוחם. זהו בעצם הסרט על הליצן הרפואי הראשון ועל טיפול בחולים שלא רק ע"י רפואה קונבציונלית קרה ונטולת רגשות. כולנו חושבים על דמותו של פאטץ' כשאנחנו נמצאים באיזשהו מצב של חולי. (אילו רק היה איזה פאטץ' אחד מגיע לשמח את וויליאמס בימי דכאונו הקשה שהוביל למותו...)

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=_ZgdyDvPCDE[/embed]

9. איש המאתיים (1999)

(צילום: יחצ)

ב"איש המאתיים", וויליאמס אפילו לא מגלם דמות אנושית. דמותו היא רובוט משפחתי שבשל ליקויים ביצירתו הוא גם בעל רגשות. הוא מנסה לאורך כל הסרט להפוך אנושי יותר ויותר דרך מסע אישי ומשפחתי מרגש. משחקו של וויליאמס בסרט מרגש עד כדי דמעות. כמעט ואפשר לשכוח שמדובר באחד הקומיקאים הגדולים בעולם.

[embed]

]

10. ריקוד לאור ירח (2007)

(צילום: צילום מסך)

הסרט האחרון של וויליאמס שסוגר את הרשימה הוא על ילד פלא מבחינה מוזיקלית שדמותו של וויליאמס משמשת דוגמא אישית לקידומו בעולם המוזיקה. וויליאמס כובש כהרגלו בתפקידו הרועש והמצחיק, ומצליח שוב, פעם אחרי פעם, לתת כיוון לחיינו האישיים.

[embed]

]

ישנם סרטים רבים נוספים (וסדרות טלויזיה) בהם כיכב וויליאמס. דמותו על המסך ומחוצה לה תמשיך להאיר לנו את הדרך להיות אנשים טובים יותר, בין אם בהדרכתו כמורה, כליצן רפואי, כמטפלת, כפרופסור, כפסיכולוג, כג'יני או כמוזיקאי.

אז מה למדנו מרובין וויליאמס? רק בסרטים שברשימה זו למדנו: התמודדות בשעת מלחמה, אמונה בעצמנו וניצול מרבי של החיים, מהו חבר אמיתי, חשיבות המשפחה וזמן איכות אתם, התמודדות עם פחדים, שלא הכל תמיד רק באשמתנו, לחיות את החיים באופן אקטיבי ולא פסיבי, לרפא את עצמנו מכאב, מהי אנושיות, מימוש פוטנציאל אישי והשפעה על העולם.

מהמוות הפתאומי הזה של אחד מגיבורי ילדותי (בקולנוע) עולות מחשבות רבות. המרכזית שבהם היא שלא תמיד מה שרואים בחיצוניות שמפגין אדם נמצא גם בפנימיות. גם האנשים המשמחים ביותר יכולים להיות די עצובים, ואולי דווקא הם ראויים לתשומת לבנו ולמישהו שישמח אותם חזרה.

יהי זכרו ברוך