הסיפור והשוליים

הדתיים חוזרים למסך ובגדול. במקום להיות מודאגת מ"מה יחשבו החילונים הצופים בנו?", ציפי קלר דווקא מרוצה

חדשות כיפה ציפי קלר 30/05/11 09:41 כו באייר התשעא

הסיפור והשוליים
יחצ, צילום: יחצ

רבות נכתב על הצפת המסך, הגדול והקטן, ביצירות העוסקות בנושאים ובדמויות מהעולם הדתי. בשבוע שעבר נוספו שתי יצירות לארסנל ההולך ומתרחב. היוצרים (לרוב דתיים או דתל"שים) מצליחים להביא ספורים שמעניינים גם את הציבור הכללי, למרות שזה שלא תמיד מבין את האנקדוטות של העולם הדתי. הדתי הפך למורכב, מ'אחר' למשהו קרוב.

כאמור, לאחרונה עלתה לשידור סדרת מתח אפלה ומסתורית הסוחפת אותנו לנבכי סודותיה של הישיבה התיכונית הפיקטיבית 'הר צור', ישיבה אליטיסטית ששמה לעצמה למטרה לגדל את הדור הבא של תלמידי החכמים בציונות הדתית.

ובנוסף השבוע יעלה לאקרנים סרטו המדובר של יוסי סידר הערת שולים. הסרט זכה על התסריט הטוב ביותר למרות שהסרט עוסק בטקסטים יהודיים מובהקים. מדובר בשני חוקרי תלמוד המתקוטטים בינהם על הוקרה בתחום בו הם עוסקים. יריבות אקדמית תמיד מכוערת ואכזרית אבל במקרה זה מדובר באב ובנו וזה מעצים את הדרמה. בסרט, המצליח ליצור שפה קולנועית יהודית קולחת, לא תראו בתי כנסת או תפילין למרות שהוא עוסק בחומרים יהודיים מתחילתו ועד סופו. הסרט עוסק ביחסי אב ובן, נושא אוניברסלי המובן בכל העולם, ייתכן ובשל כך זכה.

 

(צילום: יחצ)

 

הסיפורים והשפה הקולנועית מצליחים לעצב מציאות המקרבת את ה'אחר' לכל צופה ובזה ייחודם. הצופה הדתי נזעק בכל צפייה בסרט או סדרה טלוויזיונית מסוגה זו, לכל 'עיוות' שלדעתו הוא רואה. פעמים רבות נדמה לו שהספור קיצוני מדי, ופעמים אחרות הוא מתייחס לאי דיוק כלשהוא בהצגת הדמויות והאירועים. בהתייחסות זו נעדרת תופעה חשובה ביותר שברצוני להצביע עליה. הדבר החשוב ביותר בתופעה זו הוא עצם הימצאות דמויות כמו דתי, חרדי או מתנחל בתוך השיח והסיפור שיוצרים מציאות.

עד לא מזמן הציבור הדתי, בעיני הצופה הממוצע, היה 'אחר'-מרוחק, חד ממדי וסטריאוטיפי בצורה קיצונית. הסיפורים האנושיים המשלבים אהבה, קנאה, משפחתיות וקהילה מצליחים ליצור דמויות שניתן להזדהות איתם ויותר חשוב לזהות בהם בני אדם. אין אלה רק פלקטים של דמויות רחוקות כמו יהודי חרדי הצועק "שאבס!" אלא דמות מורכבת שחייה משלבים מערכות חיים אנושיות.

כל סיפור מצליח ליצור משמעות ולספר ספורים רבים מזוויות המאפשרות נקודות מבט שונות. הסיפור יוצר הבנייה חברתית המציגה נורמות של חברות סגורות שהציבור הרחב פחות מכיר. בתהליך זה של נתינת משמעות או בניית הספור יש שימוש בשפה שהיא מעצבת מציאות. עיצוב המציאות נוצר על יד הפרדה בין האירוע לאדם המתואר באירוע. אם עד כה צופה ממוצע שנחשף לסראוטיפים מוקצנים היה אומר על אדם דתי הוא מפחיד, סגור ומאיים. כעת הוא יכול לקבל תמונה מורכבת יותר שתוגדר על ידו : שהאדם הדתי רוצה לקיים את אורח חייו המיוחד ולכן הוא מסתגר וממילא הוא נראה פחות מאיים.

כל מיעוט הרואה עצמו במראה הקולנועית נבהל ממראה עיניו ומרגיש מאוים. אך לדעתי על הציבור הדתי להבין כי מאחורי המראה ניצב עולם מורכב יותר שמראה זו היא רק אשנב המאפשר שילוב של 'אחרים' רבים בתוך המציאות הישראלית.

ציפי קלר. מרצה לחינוך ולתקשורת במכללת הרצוג-גוש עציון