הנהג של מיס דייזי

חדשות כיפה מילוא רינטל 05/05/09 00:00 יא באייר התשסט

Driving Miss Daisy
ארץ: ארה"ב
שפה: אנגלית, תרגום :עברית
שנה: 1989
במאי: ברוס ברספורד , Bruce Beresford
אורך הסרט: 99 ד'
מתאים לגילאים: נוער, תיכון, מבוגרים,

תקציר עלילת הסרט
הנהג של מיס דייזי הוא סרט דרמה קומי אמריקני

הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, ובשלושה פרסי גלובוס הזהב. הסרט מבוסס על מחזה משנת 1987 מאת אלפרד אהרי, שזכה בפרס פוליצר לדרמה.

העלילה מתרחשת באטלנטה שבג'ורג'יה, ארצות הברית, משנת 1948 ועד לשנות ה-70. הסרט מספר על יחסים מיוחדים הנרקמים בין גברת יהודיה מבוגרת, עשירה וגאוותנית ונהגה השחור ההולכים ומתחזקים לאורך 25 שנים בתקופה של שינויים חברתיים.

הגברת דייזי (ג'סיקה טנדי, בת 81), היא אלמנה יהודיה מאטלנטה אשר אינה יכולה לנהוג יותר. בנה (דן אקרויד), מתעקש על כך שתשכור נהג (מה שבשנות החמישים באמריקה אומר גבר שחור). היא מסרבת בכל תוקף אך בנה בכל זאת שוכר נהג בשם הוק (מורגן פרימו). בתחילה היא מסרבת להיות מוסעת על ידו. אך לאט לאט הוא שובה אותה בקסמיו. ג'סיקה טנדי, שזכתה באוסקר על תפקידה בסרט זה, היתה לזוכת האוסקר המבוגרת ביותר אי פעם (81). הסרט גם זכה באוסקרים על האיפור הטוב ביותר, הסרט הטוב ביותר והתסריט הטוב ביותר.

בישראל הועלה המחזה בתיאטרון הבימה בכיכובם של השחקנים ליא קניג ויעקב כהן.


http://www.youtube.com/v/5I5MkrMzAs8&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
לצערינו גם אם מיס דייזי לא הייתה במוצהר יהודיה בסרט, בטח היינו אומרים (ע"פי סטיגמות בלבד, כמובן)שהיא סבתא פולניה ממוצא יהודי, בצורה מובהקת. הנוקשות שלה, הפדנטיות לניקיון, שינאת הכלה( במקרה זה נוצריה), ה"מה יחשבו עלי בבית הכנסת", מה יגידו השכנים, הצורך בעצמאות בכל מחיר, הביקורתיות כלפי הבן והעוקצנות הצינית - כל אלה ועוד, מאפיינים דמות יהודיה זו.לוקח כמעט את כל הסרט עד שבגילוי לב לאחר 20 שנה, ומתוך בילבול נפשי מסוים היא מודה בכך, שהוק, נהגה , הוא ידידה הקרוב ביותר.

בסרט יש הומור רב, ומדגיש לפעמים את הגיחוך בזיקנה אך מצד שני גם את החמלה הרבה לאנשים מבוגרים. סרט מקסים, עם שחקנים מעולים. סרט רגוע ללא מתח, מתח מיני או אלימות, תהנו! .
מידע חינוכי:
ברקע הסרט מסופר על שינוי בזכויות השחורים ומהפכתו של מרטין לותר קינג, אך במקביל גם כמה קשה להטמיע את השינוי באנשים עצמם, שהתרגלו לראות בכושים אזרחים סוג ב'. במהלך עשרים שנה מתפתחת ידידות מופלאה ביניהם, אשר בין היתר מדגישה את ההבדלים התרבותיים התהומיים ביניהם.


הדרוג שלנו
שווה צפיה
די לאלימות
ערכים
צניעות
התנהגות שפה
איכות קולנועית