מתיסיהו לכיפה: BDS? חבורה של טיפשים

לקראת המופע בישראל מספר הזמר מתיסיהו על החוויות מהפסטיבל בספרד בו הפגינו מולו אנשי ה-BDS, על ביטול ההופעה ועל הבחירה שלו בשיר ירושלים מול דגלי פלסטין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/10/15 18:10 כה בתשרי התשעו

מתיסיהו לכיפה: BDS? חבורה של טיפשים
Kobi Gideon, פלאש 90, צילום: Kobi Gideon, פלאש 90

הזמר הבינלאומי 'מתיסיהו' הפך בחודשים האחרונים לסמל המאבק בתנועת ה-BDS הקוראת לחרם על ישראל כאשר הופעתו בפסטיבל בספרד בוטלה בהתחלה בשל חוסר הסכמתו להצהיר על תמיכתו בפלסטינים. הידיעה על כך עוררה סערה גדולה שאילצה את מנהלי הפסטיבל לחזור בהם ולהחזיר את מתיסיהו לפסטיבל.

כאשר עלה לשיר מול הקהל הרב הניפו מולו תומכי החרם בישראל את דגלי פלסטין מתיסיהו בחר לשיר מולם את שירו 'ירושלים' וזכה לשבחים רבים בישראל על מוכנותו לוותר על הפסטיבל ועל עמדתו התומכת בישראל.

במוצאי שבת יופיע מתיסיהו במופע גדול בבריכת הסולטן בירושלים בהרכב מלא שמשלב בין נגנים וותיקים שמופיעים איתו שנים רבות וכאלו חדשים שהגיעו איתו מארה"ב במיוחד להופעה.

לשאלה כיצד הייתה ההרגשה לשיר ירושלים מול הדגלים הפלסטינים משיב מתיסיהו, "ראיתי קבוצה של בריונים שחשבו שהם יכולים לדחוף אותי החוצה. כיהודי אמריקאי בדור הזה זו הרגשה חדשה עבורי, אבל אבותיי הכירו את התחושה הזו היטב. בדרך כל שהיא זה הרגיש כאילו שאני מצטרף לשורה הארוכה של בני עמי שנאלצו להתמודד עם זה ועם גרוע מכך, כבר מאז ומעולם".

[embed]

]

למרות התחושה הזאת עליה מדבר מתיסיהו הוא מסרב להגדיר את האירוע באופן גורף כאנטישימיות, "קשה להגדיר את מתי ואיפה זה נכנס לאזורים כאלו. יש הרבה אזורים אפורים כאשר זה מגיע ליהודים ולתחושות של אנשים כלפיהם".

בישראל כאמור, ייחסו את השיר ירושלים במהלך המופע בספרד כהתרסה של מתיסיהו אך הוא בוחר להותיר את זה עמום. לשאלה האם השיר נבחר בכוונה כדי להעביר מסר הוא משיב בחיוך, "זה בהחלט נתן לי סיבה לשיר את השיר שוב".

הופעתו של מתיסיהו בפסטיבל הספרדי הייתה סטירת לחי של ממש לאנשי ה-BDS והתחושה בקרב רבים שהארגון ספג מפלה קשה שתקשה עליו בעתיד לפעול בצורה דומה. "אני מקווה שאכן כך למרות שאני מעט עסוק מידי כדי להתעסק באכזבות והכישלונות של קבוצת הטיפשים המגוחכת הזו", אומר מתיסיהו ומוסיף כי הוא מתרחק מהנושא הפוליטי ומנסה לעסוק באמנות באופן נקי, "אני מתעניין באנשים ובסיפורים שלהם ובלב האנושי אם משהו מנסה להפוך אותי לנושא פוליטי ולדרוש ממני דברים בנושא, זו התשובה שלי".

מתיסיהו הוא תופעה מוזיקלית מעניינת, למרות שבשנים האחרונות השיל את מראהו החסידי שהיה חלק מהסמל המקצועי שלו וגזז את פיאותיו וזקנו, הוא ממשיך ליצור שירים עם נגיעה חזקה במקורות היהודים. כך באלבומו האחרון שנקרא 'עקידה' הוא שר על עקידת יצחק ונושאים יהודיים מובהקים נוספים. המופע בבריכת הסולטן יהיה הגדול ביותר של מתיסיהו בארץ עד עתה והחיבור שלו לאמן הג'אז היהודי דניאל זמיר איתו הופיע כמה פעמים בקיץ האחרון מלמד שמתיסיהו אינו מתכוון לנטוש את המוזיקה היהודית גם אם הוא לא עושה את זה עם המראה היהודי הייחודי שאפיין אותו כל כך.