בזמן שמייה שם שפכה את ליבה - לוסי איוב גמגמה במבוכה מול חטופים

באותו ערב שבו מייה שם ישבה מול המסך ודיברה על הפוסט טראומה הנוראית איתה היא מתמודדת מאז שוחררה מהשבי, בערוץ אחר אירחו חטופים בקהל ותפעלו את האירוע בצורה מחרידה | ביקורת טלוויזיה

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 15/08/24 10:14 יא באב התשפד

בזמן שמייה שם שפכה את ליבה - לוסי איוב גמגמה במבוכה מול חטופים
מייה שם, "הצינור", צילום: צילום מסך רשת 13

לא באותה שעה, אבל כן באותו הערב, הופיעו אתמול (ד') על המסך ארבעה חטופים ששוחררו, בשני ערוצים שונים. בקשת 12 היו אלו לואיס הר ומיה ואיתי רגב שהגיעו לצפות בריקוד של מאיה קיי עם בתו של הר בתכנית "רוקדים עם כוכבים", וברשת 13 הייתה זו מייה שם שהתראיינה לתכנית "הצינור" וסיפרה על הפוסט-טראומה איתה היא מתמודדת. שתי הופעות, ארבעה חטופים, ושני אירועים שונים לגמרי.

הריקוד של מאיה קיי היה מעולה, מה שקרה אחריו היה מביך

הריקוד של קיי במשימת האורח הסודי היה מעולה, נוגע ללב וחשוב. אחרי שביקרה בחריפות את ההתנהלות של "האח הגדול" בכל הנוגע לחטופים ("לנתק אנשים לגמרי, ושהבית לא מרושת בפרצופים של החטופים - זה ביזיון", מתוך הריאיון ב"שישישבת") קיי הוכיחה עד כמה הנושא חשוב לה וניצלה את הבמה שניתנה לה כדי להעלות את המודעות. התכנית אולי מציעה אסקפיזם, אבל כשבמהלך הריקוד של דור וג'וליה קופצות התראות על אזעקות בצד המסך - שום דבר לא באמת רגיל, והמציאות נכנסת פנימה אם נרצה ואם לא.

הבעיה, אם כך, בכלל לא הייתה בריקוד, אלא במה שהתרחש אחריו. "מה שלומך?", שאלה אז המנחה לוסי איוב את לואיס הר, אדם ששוחרר משבי החמאס לפני חצי שנה לאחר שהוחזק שם ארבעה חודשים. הוא לא השיב, והתייחס לריקוד של בתו בלבד, אך זו שאלה שוב את אותה השאלה. במבוכה, בחוסר נוחות, הוא הודה שכלפי חוץ הכל טוב אבל בפנים - ממש לא. אם הסיטואציה הזו לא הספיקה כדי שאתכווץ בכיסא, איוב המשיכה גם לצמד האחים רגב. בתחילה בחביבות, אחר כך דרשה מסר בועט על עסקה, ולקינוח קטעה את מיה הצעירה בעודה מנסה להשלים משפט כשהיא חנוקה מדמעות.

השיחה המביכה של לוסי איוב ולואיס הר

השיחה המביכה של לוסי איוב ולואיס הר צילום: צילום מסך קשת

לוסי איוב לא הצליחה לתפעל את האירוע

איוב, בדרך כלל מנחת טלוויזיה חביבה, לא הצליחה לתפעל את האירוע. יהיה נכון יותר לומר שהיא תפעלה אותו בצורה מחרידה, כזאת שגרמה לי (וכנראה לעוד אלפי צופים) להסמיק במבוכה ולרצות לסגור את המסך מיד. אבל קשה להאשים את איוב - זה הרי לא התפקיד שלה. היא לא אמורה לדעת לראיין ברגישות כמו אילנה דיין, לברור את המילים המדויקות והעדינות מול אנשים שעברו את התופת הנוראית מכל. החטופים לא אמורים לספק ציטוטים מעניינים בשליפה מהקהל, הם אמורים לשבת באולפן ולקבל את מלוא תשומת הלב - ברגישות, בסבלנות ועם אפשרות לערוך את דבריהם כשקשה להם לדבר.

ההוכחה לכך היא מה שהתרחש ממש בערוץ ליד, ברשת 13. במשך ריאיון של 8 דקות גוללה הצעירה מייה שם בת ה-22, שהפכה לסמל המאבק לשחרור החטופים, את ההתמודדות הקשה שלה בשמונת החודשים האחרונים מאז שוחררה מהשבי. הפוסט-טראומה, חוסר השינה בלילה, הפחד להיחטף שוב, הרעידות הפתאומיות, הפרצופים של המחבלים שמופיעים בכל מקום. ריאיון כואב ששורט את הלב וחושף את מה שעוברים החטופים גם אחרי שהם שבו, הוכחה שהסוף השמח הוא לא תמיד הסוף ולא תמיד שמח.

שוברת את הלב. מייה שם

שוברת את הלב. מייה שם צילום: צילום מסך רשת 13

מייה שם הייתה צריכה 8 דקות כדי לענות על השאלה "מה שלומך?"

לכן, לוסי איוב, לואיס לא יכול להשיב לך כשאת שואלת "מה שלומך?". הוא לא יכול להשיב בשורה, להגיד "הכל בסדר" או "יהיה טוב". הוא לא יכול להגיד "קשה, את יודעת, לא ישן כבר שבועות". הוא זקוק לשם כך לשמונה דקות, לפחות, למלוא תשומת הלב, למלוא הרגישות, ובעיקר לבמה המתאימה. ולא, זו לא רחבת הריקודים.