צופי ערוץ 14 זועמים: "שידעו שהם מורידים לעצמם את הרייטינג"

ערוץ 14 ירד משירותי ההפצה של עידן פלוס בעקבות סירובו להיכנס לשלם את דמי ההפצה והמשתמשים זועמים: "יש לכם כל כך הרבה רייטינג שהחלטתם לוותר על כל צופי עידן פלוס?" | הרשות השנייה: "אין בסמכותנו לפטור אף גורם מתשלום דמי הפצה"

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 06/06/24 18:37 כט באייר התשפד

צופי ערוץ 14 זועמים: "שידעו שהם מורידים לעצמם את הרייטינג"
ערוץ 14, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

בסוף השבוע האחרון אלפי ישראלים נדהמו לגלות שבמסך עליו מופיע בדרך כלל ינון מגל בתכניתו "הפטריוטים" מופיעים כעת פסים צבעוניים בלבד. זה קרה אחרי שערוץ 14 החליט לרדת באופן סופי מפלטפורמת עידן פלוס, מערך שידור המופעל על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו ומופץ לקליטה בחינם בכל רחבי הארץ. צופים שלא משלמים לחברות כבלים למיניהם ומסתפקים בשירותים של עידן פלוס זכאים כעת לצפייה בארבעה ערוצים בלבד: כאן 11, קשת 12, רשת 13 וערוץ הכנסת.

ההחלטה שהתקבלה בערוץ 14 מצטרפת לחוב שהצטבר בערוץ כלפי הרשות השנייה ועומד כעת על 6.5 מיליון שקלים. כאשר הערוץ הצטרף לראשונה לפלטפורמה בשנת 2017 הוא זכה לפטור מתשלום בשל היותו ערוץ חדש, אך סירב לשלם שני מיליון שקלים בשנה מהרגע שהתבקש לכך. ברשות השנייה הגישו תביעה כנגד הערוץ ואלו החליטו לרדת מהשירות כדי לא להגדיל את החוב.

קרעי: "ערוץ 14 פוגע בצופים רבים, בעיקר בפריפריה ובאוכלוסיות המוחלשות"

בפוסט שפרסם שר התקשורת שלמה קרעי הוא הטיל את האשמה על ערוץ 14: "עם פרוץ המלחמה הנחיתי את הרשות השנייה להעלות את כל הערוצים הזעירים למערך ההפצה של עידן פלוס ללא גביית תשלום. סיכמנו כי נושא התשלום יוסדר בתום הלחימה, באחריות משרד התקשורת ובאמצעות חקיקה. לצערי, ערוץ 14 החליט שלא לחכות לפתרון בחקיקה ולרדת כבר היום מעידן פלוס. זה יפגע בצופים רבים, בעיקר בפריפריה ובאוכלוסיות המוחלשות ואני מצר על כך. בדיוק עכשיו, כשאנחנו נערכים בצפון לתרחישי עלטה ואף לעידן פלוס במקלטים, וכשהציבור זקוק לחדשות ולמידע, ערוץ 14 ימנע זאת מהם".

בינתיים, משתמשי עידן פלוס הם אלו שמשלמים את המחיר. הצופים שנהנו עד כה מצפייה בארבעת ערוצי החדשות נאלצים להסתפק רק בשלושה. אתי, תושבת הדרום, הייתה מהצופות האדוקות של ערוץ 14. "אני אוהבת את הדעות שלהם, את האורחים שהם מביאים, כל הערוצים האחרים מדכאים והם נותנים אלומת אור", סיפרה בשיחה עם "חדשות כיפה". מאז ירד הערוץ מהמסך שלה, לאכזבתה הרבה, היא נאלצת לצפות מדי פעם גם בערוצים האחרים - אותם היא פחות אוהבת. בפעמים אחרות היא מקרינה את "הפטריוטים" דרך הטלפון, אך הנוחות נפגעה משמעותית.

הודעת השגיאה ללקוחות עידן פלוס

הודעת השגיאה ללקוחות עידן פלוס צילום: ללא

"ערוץ 14, יש לכם כל כך הרבה רייטינג שהחלטתם לוותר על כל צופי עידן פלוס?"

"יש כעס", היא מודה, "התאכזבנו מאוד. אני עוברת לערוץ 12 מדי פעם, אבל זה תמיד היה על 14". כמי שהערוץ היה פתוח אצלה כמעט מבוקר עד ערב, אתי סבורה שהירידה של ערוץ 14 מעידן פלוס עלולה לפגוע להם ברייטינג. "צריך להגיד את זה לינון מגל והפטריוטים", היא מציעה, "שידעו שהם מורידים לעצמם את הרייטינג".

והיא לא היחידה שחושבת ככה: "יש לכם כל כך הרבה רייטינג שהחלטתם מרצונכם לוותר על כל צופי עידן פלוס?", זעם אשר לוי בפוסט בפייסבוק, "עלה לכם לראש?". בפוסט אחר כתב אליצור אביבי: "אולי צופי עידן לא מספיקים מבחינת הכמות כדי לספק את שאיפותיהם". שושי נאמן הוסיפה וכתבה לשר התקשורת: "חבל, ערוץ 14 אהוד על הצופים. עכשיו נהיה מוכרחים לצפות בערוצי אלג'זירה. מר קרעי, תתחשב בצופים. איפה ינון מגל שיעזור? לא נצפה בפטריוטים?".

הרשות השנייה: "אין בסמכותנו לפטור אף גורם מתשלום דמי הפצה"

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "העלאת הערוצים נעשתה בשים לב לפניית שר התקשורת בעקבות מצב החירום ולבקשת הערוצים. החוק והתקנות דמי הפצה נמצאים בסמכות שר התקשורת ושר האוצר. למיטב ידיעתנו משרד התקשורת בוחן הסדר לשינוי/ תיקון דמי ההפצה למימון העלאת הערוצים השונים בזמן החירום. מאחר וטרם גובש הסדר חקיקתי חלופי בעניין דמי ההפצה בזמן חירום, הרשות השנייה מחויבת לפעול על פי הדין הקיים ואין בסמכותה לפטור אף גורם מתשלום דמי הפצה. הרשות מכבדת את בקשת הערוץ לחדול מהפצתו באמצעות מערך עידן פלוס, וככל שייקבע הסדר חקיקתי חלופי, תפעל לפיו".

מערוץ 14 טרם התקבלה תגובה.