ראיון חיים כהן: ברמה הלאומית למאסטר שף יש חשיבות עצומה

רגע לפני גמר העונה ה-11 של "מאסטר שף" בקשת 12, חיים כהן מספר בראיון ל"חדשות כיפה" על החשיבות של התכנית, על ההחלטה לשדר בזמן המלחמה ומגלה עד מתי הוא מתכוון להמשיך להופיע על המסך שלנו | ראיון

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 06/06/24 18:06 כט באייר התשפד

חיים כהן: ברמה הלאומית למאסטר שף יש חשיבות עצומה
חיים כהן, צילום: רונן אקרמן, קשת 12

בזמן שתכניות בישראל מתרסקות עוד בעונה הראשונה שלהן, "מאסטר שף" של קשת 12 זורחת כבר 11 עונות. השף חיים כהן היה שם עוד מתכנית הפתיחה ב-2010 והוא ממשיך להוביל את תכנית הבישול למעלה מעשור. כשאני שואלת אותו מה סוד הקסם של התכנית, יש לו הרבה יותר מתשובה אחת. "כל כמה שנים אני חושב על סיבה אחרת", הוא עונה, "לאחרונה אני מבין משהו הרבה יותר חשוב על מאסטר שף: אני חושב שזה בית התפוצות הקולינרי של עם ישראל".

כהן מסביר את האמירה הפומפוזית: "עם השנים הגיעו המון מתמודדים שבאו לבשל את האוכל של הסבתות, שאנחנו כל הזמן טענו שהוא הולך ונעלם. פתאום אתה רואה שהדור החדש מחובר לשורשים ולמסורת ואתה מבין שמאסטר שף הפכה להיות המייצגת של בית התפוצות הקולינרי. ברמה הלאומית למאסטר שף יש חשיבות עצומה. ההכרה הזאת נותנת לי את הכוח להגיד 'אוקיי, אני מוכן לעוד עשור כזה', אחרת אין כוח".

"אני חושב שמספר השופטים האידיאלי הוא שלושה"

מצליח לצפות בכל הפרקים?

"ואו, לא נעים לי להגיד, אני בקושי צופה", הוא מודה, "אני צופה בדיעבד ומזפזפ. אני חייב להגיד שזה מאוד מרגש לראות את זה, זה לא קרה לי בעבר וזה קורה לי העונה. זה מדהים לראות את הילדים האלה מבשלים, חושבים, נשברים וקמים".

אחרי 10 עונות שהגישו זה לצד זו, בעונה הנוכחית (הגמר ישודר בשבת בקשת 12 אחרי החדשות) מיכל אנסקי עזבה את שולחן השופטים ותוביל תכנית אחרת עם כוכבי "מאסטר שף" לדורותיו. "אני חושב שמספר השופטים האידיאלי הוא שלושה, אבל גם ארבעה זה בסדר. חמישה היה יותר מדי והרגשנו את זה", מפתיע כהן, "החבורה שנשארה היא חבורה ותיקה שמעריכה אחד את השנייה והייתה דינמיקה מעולה, מאוד נהנינו אחד מהשני".

רותי ברודו, הצלע הנשית ב"מאסטר שף"

"אני חושב שמספר השופטים האידיאלי הוא שלושה, צילום: רונן אקרמן

"רואים בנתוני הצפייה - אנשים היו צריכים קצת לשחרר"

העונה הנוכחית של "מאסטר שף" צולמה עוד לפני המלחמה, אך את הגמר נאלצו לערוך בתקופה המתוחה. "ההחלטה לשדר הייתה לא פשוטה, אבל אני חושב שהיא נכונה", כהן משדר ביטחון, "הקאסט עצמו מתנהל כאילו זה צולם בתוך המלחמה - אנשים מאוד רגועים, נעימים. הגמר צולם בתוך האירוע והיה לי קשה, אתם תראו את נאום הסיום שלי ואני אפילו נחנק כשאני מדבר על המדינה. בסופו של דבר אנשים היו צריכים להתפרק ולשחרר קצת ואני חושב שמאסטר שף באה במקום".

ההחלטה האם לעלות לשידור בזמן מלחמה לא הייתה הדילמה המורכבת היחידה של הפקת "מאסטר שף". אחד האודישנים המצולמים היה של עמית בוסקילה ז"ל, שנחטפה ממסיבת הנובה וגופתה חולצה מעזה. לאחר בקשת המשפחה, הוחלט שלא לשדר את האודישן שלה. "היא לא נכנסה אלינו אז לא ראיתי אותה, אבל מהרגע שנודע לנו ביקשתי לראות", מספר השף. "אלו החלטות קשות מאוד, אבל רואים בנתוני הצפייה - אנשים היו צריכים קצת לשחרר מול הפאנלים של המומחים. היה צריך מקום לברוח".

עמית בוסקילה ז"ל. עשתה אודישן למאסטר שף

עמית בוסקילה ז"ל. עשתה אודישן למאסטר שף צילום: באדיבות המשפחה

"אני מעדיף לא לדבר על הכנסת, אבל זה לא פשוט"

באינתיפאדה השנייה סגרת מסעדה (קרן) וגם בצוק איתן דיברת על הקשיים בעולם המסעדנות בזמן מלחמה. אתה מרגיש את זה גם במלחמה הזאת?

"גם עכשיו מרגישים קושי גדול ומסעדות נמצאות בירידה של 25-30%, אבל זה לא זמן להתעסק בזה. יש לנו חטופים וחטופות, קודם כל שיחזרו. עם הכסף וכל הקשיים האלה נתמודד".

כהן אכן החליט להתמקד בסיוע במלחמה, וכבר בחודשים הראשונים הוא נסע מדי יום עם פודטראק ברחבי הארץ ובישל לחיילים, לפצועים ולמפונים. "היו שני אירועים שהיו לי מאוד קשים", הוא נזכר, "אחד זה המפגש עם גדוד 51 של גולני שספג עשרות נופלים ביומיים. המפגש השני הוא עם אישה שדיברה איתי בחביבות ופתאום סיפרה לי שהבן שלה נרצח. הייתי בהלם - לא ראיתי אישה אבלה. היא הסבירה לי שהאסון כל כך גדול שהיא לא מצליחה למצוא את הזמן לאבל הפרטי שלה, וזה זעזע אותי. זה היה נורא קשה".

לאורך השיחה השף המצליח עונה בסבלנות וחביבות על כל שאלה שלי, עד לשאלה אחת - עליה הוא לא מסכים לענות. באפריל 2023 נבחר כהן לשף המזנון של הכנסת, שהפכה במלחמה לאחד המוסדות הכי מבוקרים בישראל. "איך זה לבשל שם בתקופה כזאת?", אני שואלת, והוא מסתפק בתשובה קצרה אך ברורה: "אני מעדיף לא לדבר על הכנסת, אבל זה לא פשוט".

הכנסת

מעדיף לא לדבר על הכנסת, אבל זה לא פשוט". צילום: Hadas Parush/Flash90

"אני אמשיך לשפוט במאסטר שף עד שקשת יגרשו אותי"

אחרי ההתחמקות אנחנו חוזרים לדבר על "מאסטר שף", ואני שואלת את כהן אם יש לו פייבוריט לזכייה בעונה (לגמר הגיעו איתי דגן, נטלי מזרחי אמרל ואסתר ביטון). "אני כל הזמן נשאל את השאלה הזאת", הוא מספר, "אני מניסיוני, בניגוד לחברים שלי, משתדל לא לבחור שום פייבוריט כי אני יודע שיש אנשים שיכולים להפתיע פתאום. עד הרגע האחרון אתה לא יכול לדעת מי ינצח".

אין לך ספק שתמשיך לעונה הבאה של "מאסטר שף"?

"יש לך ספק אחרי כל הריאיון הזה?".

עד מתי?

"עד שיקראו לי לקשת ויגידו 'תשמע, מר כהן היקר, אנחנו נורא אוהבים אותך אבל הגיע הזמן שתלך ותפנה את המקום'. אז אני אגיד להם 'תזמינו לי משטרה, אני לא הולך'", הוא צוחק. "כרגע אני מאוד נהנה ואני אמשיך עד שאני אפסיק ליהנות או עד שיגרשו אותי, אחד משניהם".