מירושלים לגליל: מסלול בעקבות פריחת התורמוסים ונחלי הגליל

סכר בית הזית ומפלי פרוד. מדריכי בית ספר שדה שער הגיא ומרכז סיור ולימוד גליל ממליצים על שני מסלולי טיולים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/15 16:11 י באדר התשעה

מירושלים לגליל: מסלול בעקבות פריחת התורמוסים ונחלי הגליל
בית ספר שדה שער הגיא, צילום: בית ספר שדה שער הגיא

אחרי מזג האוויר הסוער שמנע מהישראלים לצאת מהבית, הגיע הזמן לחזור לפקוד את מסלולי הטיולים ולהתרשם מהפריחות היפות והנחלים הזורמים. מדריכי בית ספר שדה שער הגיא ומרכז סיור ולימוד גליל הפועלים במסגרת 'אשכולות'-פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית, והמפוקחים על ידי האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, מביאים לכם הצעה למסלול משפחתי בנחלי הגליל, בסכר בית הזית ובתל שוכה שבהרי ירושלים. מדובר במסלול טיול ברמת קושי בינונית, המשלב הצצה לנחלים זורמים ופריחת תורמוסים, לוענית גדולה, רקפות, שום, מרווה ריחנית, מרווה דגולה ופרחים רבים נוספים.

בעקבות הגשמים אל מפלי פרוד השוצפים

ריבוי הגשמים בתקופה האחרונה הביא לזרימה משמעותית ונדירה בנחלי הגליל. נחלים רבים אשר לא נהנים בדרך כלל מזרימה קבועה במהלך החורף זכו השנה לחיים מחודשים. אחד האתרים המרשימים לטיול בהם ניתן ליהנות מעוצמת הזרימה, הוא נחל צלמון הנמצא בחלקו העליון והתלול למרגלות הר מירון אשר בו זורמים מפלי פרוד. נחל צלמון מתחיל את דרכו כאן במורדות ההר, זורם לאורך כ-30 ק"מ ומסיים את דרכו בכנרת.

דרך הגעה

סעו על כביש 85 מכרמיאל לכיוון צומת עמיעד. בצומת חנניה פנו שמאלה (צפונה) לכביש 866 לכיוון מירון, ולאחר כ-2.5 ק"מ פנו ימינה לכיוון קיבוץ פרוד ומיד לאחר הפנייה החנו בחניון שבצד ימין. מכאן תוכלו לצאת למסלול במורד הנחל אל המפלים המרהיבים או לעלות במעלה הנחל, לעבור מתחת לגשר הכביש העולה למירון ולהגיע לחניון עם שולחנות פיקניק למרגלות הנחל הזורם.

צאו אל המפלים שבמורד הנחל - המסלול אמנם אינו מסומן אך הדרך ברורה ויש ללכת בסמוך לנחל הזורם לשמאלכם. לאחר צעידה של כמאתיים מטר תראו בגדה שממולכם את ציוני הקברים של רבי ישמעאל בעל הברייתות ורבי נחמיה העמסוני. היישוב פרוד משמר את שמו של יישוב יהודי קדום במקום זה מתקופת התלמוד. משמעות השם מצביעה ככל הנראה על מיקומו הגיאוגרפי כמפריד בין הגליל העליון לתחתון, וכדברי המשנה במסכת שביעית: "מכפר חנייה ולמעלן, כל שאינו מגדל שקמין גליל עליון". ואכן, כפר חנניה ופרוד הסמוכה לו מציינים את קו המגע בין הגליל העליון לתחתון.

(צילום: מרכז סיור ולימוד גליל)

המשיכו ללכת עוד כ-500 מטר והגיעו למדרגות טבעיות, אשר בהן רדו והגיעו לתחתית המפל הראשון. התרשמו מהמפל והמשיכו עוד קצת במורד הנחל למפל השני. מכאן עלו בחזרה באותה הדרך אל החניה, עברו מתחת לגשר הכביש הראשי והגיעו אל החניון העליון המתאים למנוחה ואכילה לצד זרימת המים.

מומלץ גם לנסוע עם הרכב לעין רמיאל, המעיין אשר ממנו נובעים כל המים הזורמים בקטע זה של הנחל. מיקומו של המעיין הוא בתוך המושב שפר- היכנסו למושב ולאחר 50 מטר פנו ימינה בכיכר. הדרך עולה ומתפתלת ולאחר כ-800 מטר פנו שוב ימינה. המשיכו עוד כ-150 מטר עד שתבחינו מימינכם בבריכת המעיין. ברוב ימות השנה נשאבים כל מימי המעיין על ידי חברת מקורות ורק בתקופה קצרה בימות החורף, כאשר ישנם עודפי מים עקב ריבוי הגשמים והפשרת השלגים בהר מירון, מוזרמים העודפים אל הנחל ומאפשרים לנו את הטיול הרטוב אל מפלי פרוד.

סכר בית הזית

אם תצאו מאזור הצפון, סעו לכיוון כביש מספר 1 ורדו במחלף מוצא, משם סעו בכיוון השילוט לבית זית. כשתגיעו לבית זית פנו ימינה בפנייה הראשונה לדרך האגם, והמשיכו עד לחוות יפת, שם החנו את הרכב ורדו רגלית לסכר. סכר בית זית, הוקם בשנות ה-50 על מנת לאגור את מי השיטפונות מאגן נחל שורק. בפועל, מעולם לא אגר מים כיוון שהמים חלחלו במהרה אל תוך האדמה. כיום הסכר משמש בעיקר לתיירות, ובימי החורף מתמלא המאגר מים, ובחורפים סוערים, אף עולה על גדותיו.

(צילום: בית ספר שדה שער הגיא)

בעקבות הפריחה בהרי ירושלים

מיד לאחר הביקור בסכר בית הזית, סעו לכיוון ירושלים, כשתגיעו לצומת האלה הסמוכה לבית שמש, פנו שמאלה. לאחר כ- 500 מטר פנו ימינה ושם החנו את הרכב. החלו לעלות לראש הגבעה לרגלי תל שוכה. תצפתו אל עבר תל עזקה הנמצא ממערבה אליכם.

התחילו לעלות במעלה התל, העלייה לא קשה וכבר בראשיתה תוכלו לראות את מרבדי הפרחים - בימים האחרונים החלק התחתון של השביל מלא בכלניות שיוחלפו בנוריות בשבועות הקרובים. המשיכו להעפיל ותבחינו בשרידים הארכיאולוגיים שבתל, המשתייכים למגוון תקופות. לקראת השליש העליון של התל הפריחה הכחולה כבר תצוץ אל מול עינכם - זהו כמובן תורמוס ההרים. התורמוס, ממשפחת הפרפרניים נחשב לאחד הפרחים היפים ביותר, הן בגלל צבעו הכחול העז שלא מצוי כל כך והן בגלל התפרחת הכחולה הבולטת באורכה. תורמוס ההרים גדל במרבדי פריחה, דבר שיוצר תמונה מרהיבה. הגיעו אל ראש התל והתיישבו בין התורמוסים הרבים ובורות המים. אגב, מלבד התורמוסים במסלול גם ניתן להבחין בפריחות נוספות של לוענית גדולה, רקפות, שום, מרווה ריחנית, מרווה דגולה ופרחים רבים נוספים.

בית ספר שדה שער הגיא ומרכז סיור ולימוד גליל פועלים במסגרת 'אשכולות'-פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית המוביל עשרות מרכזים הפרוסים ברחבי הארץ, מהגולן בצפון ועד אילת בדרום