החתונה ב'קשת' מזויפת. הפגיעה במוסד הנישואין - אמיתית

מבדיקת 'כיפה' עולה כי ב'קשת הקפידו שלא יהיה שום סממן דתי לחתונה בריאליטי החדש "חתונה ממבט ראשון' ומדובר בגרסה של 'ברית זוגיות'. למרות זאת, בעיניו של הרב דוד סתיו מדובר ב"זילות מוסד המשפחה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/10/17 14:39 יא בחשון התשעח

החתונה ב'קשת' מזויפת. הפגיעה במוסד הנישואין - אמיתית
חתונה ממבט ראשון, צילום: צילום מסך יוטיוב

הרב דוד סתיו, יו"ר איגוד רבני צהר, התראיין בתחילת השבוע לתוכניתו של יוסי בן עטר ברדיו גלי ישראל, ובה נשאל על תוכנית הריאלטי החדשה "חתונה ממבט ראשון" של קשת ששודרה אמש בערוץ 2. בתוכנית מתחתן זוג שנפגש בפעם הראשונה מתחת לחופה, אך סוללה של מומחים החליטה כי הם יכולים להתאים. המצלמות עוקבות אחרי הזוג בשבועות שאחרי החתונה ובודקת את מערכת היחסים ביניהם והאם ישארו ביחד כבני זוג. 

הרב סתיו אמר כי התוכנית מביאה לזילות במוסד המשפחה: "אחת הבעיות הקשות בסיפור הזה הוא באמת זילות מוסד המשפחה. אני לא נכנס להיבט ההלכתי הפשוט שאסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה, שאדם צריך להכיר את אשתו ולדעת לפני כן מי היא ומה היא ולראות את מידת ההתאמה שלהם ואת היכולת לקיים זוגיות משותפת לאורך זמן. חכמינו אמרו מדוע אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה? מפני שאם תתגנה עליו אז חלילה יצטרכו לשבור את הקשר ביניהם. לכן התקשרות שעל פניה מוזילה את ההיכרות בין בני זוג, נראית כדבר מאוד לא ראוי".

בהתייחסו לקבוצות חרדיות בהן מחתנים את הזוגות לאחר היכרות של כמה דקות אמר הרב: "מישהו יגיד ובצדק, יש קבוצות חברתיות שמפגישים את הזוג לחמש דקות ואחר כך מתחתנים. אז יש מקום לפקפק בזה, אבל אצלם מדובר במשפחות שמבררות ומכירות ובדקו וכו' וגם על זה אנחנו לא גומרים את ההלל. בחברה המודרנית שבה מערכת הציפיות להתאמה בין בני זוג היא כל כך גבוהה, אנחנו מבינים שבמידה ואכן הם לא יתאימו, אז רק לצורך המשחק הזה הם קידשו אחד את השניה ואחר כך יפרדו, זה דבר שמאוד מוזיל את מוסד הנישואים וחבל על כך".

לשאלה האם אין בתוכנית בכל זאת בשורה, מאחר והיום יש נטיה לבררנות אצל הצעירים, ענה הרב סתיו: "הדור הצעיר צריך ללמוד לקבל החלטות. לשקול ביסודיות אבל להחליט ולא להתלבט כל הזמן. ועדיין האלטרנטיבה לעודף בררנות היא לא הנחתה חיצונית של תוכנית טלוויזיה. בין בררנות היתר לבין החלטה של במאי של תוכנית ראליטי יש מרווח באמצע. אנחנו לא צריכים את התוכחה הזו כדי להגיד לזוג צעיר שיש שביל זהב שבו הם צריכים ללכת".

ואם אתם או הרב סתיו תוהים לגבי הטקס שנערך בתוכנית ותוקפו ההלכתי, מבדיקה שערכנו ב"כיפה" עולה, כי המשתתפים מתחתנים בטקס "ברית זוגיות", במטרה להקל עליהם במידה והם מחליטים להפרד בסיום התכנית. את ההפקה ליוו יועצים מומחים בתחום על מנת שהטקס עצמו לא ייחשב בשום אופן כטקס נישואין כדת משה וישראל, וכיוון שכך ובהתאם להסכמים שעליהם חתמו המשתתפים, לא נדרשת כל פעולה מצד המשתתפים לשם סיום הקשר הזוגי מלבד ההחלטה לסיימו.  

ואכן בתוכנית ששודרה אתמול הטקס כונה "ברית זוגיות", ולמרות ברכת "בורא פרי הגפן", אמירת "אם אשכחך" ושבירת הכוס, הטקס חסר מרכיבים בסיסיים של טקס חתונה מחייב הלכתית.