שאל את הרב

כל הזמן אומרת את המילה "נשבעת" - איך אפשר להפסיק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/02/21 02:50 כא בשבט התשפא

שאלה

יש לי בעיה: אני כל הזמן אומרת את המילה "נשבעת". אני יודעת שאסור להישבע אבל זה חלק מהסלנג היומיומי שלי זה יוצא לי. אני מנסה להימנע אבל זה פשוט לא מצליח...

תשובה

שלום ותודה על השאלה!

ממש משמח לראות את המודעות שלך למה שיוצא לך מהפה. זה שזה מפריע לך מעיד על החשיבות הרבה שיש לעשיית דבר ה' עבורך. אשרייך ואשרינו שיש לנו בעם אנשים כמוך!

קודם כל כמו שכתבת בשאלתך "זה חלק מהסלנג היומיומי". באמת להישבע\לנדור על כל דבר קטן (בין אם הוא אמת או שקר) הפך נורמאלי וחלק מהדיבור השגרתי שלנו. מה שגרם לכך שאנחנו בכלל לא רואים את המשמעות וכובד המשקל של המילה וזה מקשה עלינו להתייחס לדיבור הזה ברצינות.

לשנות את הדיבור שלנו ולהימנע מלהגיד מילים מסוימות, זה בדיוק כמו לשנות כל הרגל אחר. קשה, אך אפשרי ונעשה על ידי אנשים כל הזמן. כדי לגשת לנושא בואי נבין מה זה בכלל הרגל ולמה כל כך קשה לנו להפטר ממנו?

מהו הרגל?

על פי מילון אבן שושן הרגל הוא מידה שדבקה באדם על ידי חזרה מרובה עליה, טבע שני.

כשנולדנו לא היו לנו הרגלים, את ההרגלים שלנו רכשנו לאורך השנים. תינוק מגיע לעולם ומתחיל לחקור, להבין, ובשלב מסוים יוצר הכללות. למשל, יותר קל לי להירדם על הידיים של אמא ותוך כדי תנועה. גם ביום יום אנחנו יכולים לבחור את ההרגלים שלנו, אנחנו כל הזמן עושים את זה אנחנו מתרגלים לנהוג, אנחנו מתרגלים ללימודים חדשים, אנחנו מתרגלים לספורט חדש ואנחנו בכל רגע נתון יכולים לבחור אחרת.

אז אם אנחנו יכולים ליצור את ההרגלים שלנו למה כל כך קשה להתנתק מהרגל שיצרנו לעצמנו?

המוח לא אוהב שינויים – הוא אוהב הרגלים. המוח שלנו יוצר זרמים חשמליים. כאשר אנו חוזרים על ביצוע אותה הפעולה שוב ושוב באותה הדרך, המוח משתמש באותם תאי עצב ובאותם מסלולים עצביים ומעביר דרכם את הזרמים. שינוי ההרגל מצריך את המוח לייצר חיווט מחדש של קשרים בין תאי עצב. זהו תהליך שלוקח זמן, ויש צורך בחזרה על הפעולה החדשה כדי לבסס את התהליכים העצביים החדשים. במילים אחרות- זה דורש עבודה.

איך בכל זאת ניתן להתנתק מהרגל?

במקרה של שינוי הרגל מתוך אידיאל\דרך חיים (ציווי התורה). למידה תהייה שלב הכרחי בשינוי ההרגל, תלמדי על האיסור לשאת את שם ה' לשווא (להישבע). ברגע שתלמדי ותביני את האיסור יהיה לך יותר קל מאחר והוא יהיה מושרש בתודעה שלך.

ישנם כמה דרכים ליצירת שינוי בהרגלים-

1. יעד – להגדיר מטרה / תוצאה רצויה שתהיה הגמול לאחר השינוי.

2. הקשר שלילי או דוחה – קישור בין ההרגל השלילי לגירוי דמיוני לא נעים

3. הרגל חלופי – בחירת הרגל שיחליף את ההרגל הישן אך יענה על אותו צורך.

לדוגמא: בחירת מילה אחרת להשתמש בה במקום שבועה, ולנסות לדבוק בה.

לסיכום

להישבע זה אכן הרגל וצורת ביטוי, וכמו כל הרגל שאנחנו רוכשים לעצמינו קשה להתנתק ולשנות אותו. אך לא בלתי אפשרי! מצאי לך את הדרך\שילוב בין דרכים שיסייעו בעדך להגיע לתוצאה הרצויה.

בהצלחה!!

תהילה

כתבות נוספות