שאל את הרב

3 שאלות אחרונת לפסח...

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/03/13 16:55 יג בניסן התשעג

שאלה

ב"ה

שלום רב.

1. במכירת חמץ- אני חייבת שהכל יהיה מכוסה וסגור במקום אחד או שאני יכולה להשאיר את הקקאו (לדוג') במקרר במגירה שלו בתנאי שאף אחד לא נוגע בהם בפסח? (כי כל השנה אף אחד לא נוגע בהם...).

2. קטשופ, קקאו, פודינג, תה, סוכר, מלח, דבש וממרח שוקולד סגור- תמיד לא הבנתי- אנו מוכרים אותם כדי שנוכל להשתמש בהם לאחר פסח? אבל הרי הם לא חמץ גמור. אז אם לא מכרו אותם אפשר להשתמש בהם לאחר פסח או שהם נחשבים כחמץ שעבר עליו הפסח?

3. אם את המוצירם הנ"ל השאירו כל אחד במקומו בתנאי שאף אחד לא נוגע בהם בפסח, זה בסדר?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מוצרים שלא מכילים בכלל מרכיבי חמץ - אין בכלל צורך למכור: תה, קפה, סוכר, מלח, דבש.... מרכזים ואורזים אותם במקום שלא יגיעו אליהם בפסח ודי. אפשר גם לארוז אותם בקופסא או לעטוף בשקית סגורה במקרר ולרשום עליה זהירות מחמץ! (יש לשים לב: בדבש שהשתמשו למריחה על לחם, יכולים להיות פרורי לחם)
אבל בקטשופ, פודינג, ממרח שוקולד וכד' - עלולים להכיל מרכיבים שהם ממש חמץ (כיום נתן לדעת זאת בקלות - אם כתוב על המוצר שאינו מכיל גלוטן סימן שאין בו שום מרכיב חמץ. אבל אם לא כתוב שעלול להכיל גלוטן סימן שהוא לא נקי מחמץ). מוצרים כאלה נוהגים למכור במכירת חמץ.
בשטר המכירה רושמים היכן נמצא החמץ שנמכר. אם רשמו בשטר שנמכרים גם דברים שבמקרר אפשר לעטוף היטב - לרשום על העטיפה "מכירת חמץ" ולהשאיר במקרר. אין לגעת באריזה זו במשך הפסח בשום אופן.

לא נכון להשאיר מוצרים חמץ במקומם מחשש שמישהו בטעות ישתמש בהם. אסור לנו 'לסמוך' על עצמנו ויש לסלק את המוצרים כמה שיותר רחוק, לסגור ולארוז אותם בדרך שלא יגעו בהם בשום אופן.

ועייני עוד בתשובה
https://www.kipa.co.il/ask/show/177368-מאכלים-פתוחים-בפסח

כתבות נוספות